b20 block årsmodell?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

b20 block årsmodell?

Inlägg av larsat »

har för mig ja läste att 74a eller nyare block är mer hållbara, bättre att borra osv? hur kan man se va man har för årsmodell på ett block, de siffror som står på de ja har är gjutet i blocket:
1-419303 (osäker på alla siffror det syns dåligt)
samt stansat uppe vid toppen:
11784
bara lite nyfiken på hur man skiljer dom åt.. kanske går se på annat vis än nummer? :roll:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

upp är de nån som vet hur man ser årsmodell på blocket...??

hittade de som stog nu: "Ett undantag är 1975-års B20 block med M12 bult mot lådan och det nyare B21 blocket som kan borras till 92mm respektive 94mm."
tror inte mitt borrade block är från 75.. är de dom som sitter i 240 som har M12 bult mot lådan alltså?? hade ju en sån motor men en bit av kammen tittade ut genom sidan inte bra :(
går nog få tag i iofs... vore fränt med en borrad & strokad hel gjutjärns motor på 2,3 liter!! :twisted:
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

varför inte 2,5 liter? det går...

borr 94 och slag 90mm fins ju dom som har bromsat över 250hk med sådan motor :twisted: SUGMOTOR
Axel Wall
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jo men för det första går det inte stroka en B23 vev till mer än strax under 86mm slag, alltså behöver man en stålvev för 30.000 kr
sedan verkar inte blocken hålla så bra för laddtryck om de är borrade mer än till 92mm, erssa hade en 92mm motor som pajjade så han funderade på betongfyllning, men de kanske kan funka med betongfyllning & 94mm borr, fast då passar ändå inte kolvarna ja tänkte köra med ;)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

näe tror du har blandat ihop lite larsat.. jag har inte kört någe med turbo på b20 än så länge, det block som cylinderväggarna gett sig på var ett B20 block som var borrat till 93mm. (dettta block hade körts i rally och rc i flera år)
Har en omgång smidda kolvar liggandes (93mm) så jag är sugen på att borra ett nytt b20 till 93mm och betongfylla eller leta rätt på ett 75a block eftersom de verkar hålla bättre. (blir dock inte turbo på den b20´n då heller)
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

sugmotor

Inlägg av Axel »

blir dock inte turbo på den b20´n då heller
det är bra det! sugmotor ska det vara!!! hehehehe
blir nog utkastad nu...
Axel Wall
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Axel skrev:blir nog utkastad nu...
:lol:
Ha ingen fruktan, undertecknad har bara motorer som suger! :)

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

erssa nja ja trodde nog det var sug, tänkte bara såhär, om ett 93mm block inte funkar som sug lär ett 94mm inte funka för turbo heller utan betongfyllning! sen tror ja inte det är nån större skillnad förrens vid STORA laddtryck.. men det blir ett 75a block borrat till 92 för min del, det ska tydligen hålla utan betongfyllning enligt jens, det litar ja på! :wink:
Skriv svar