har för mig ja läste att 74a eller nyare block är mer hållbara, bättre att borra osv? hur kan man se va man har för årsmodell på ett block, de siffror som står på de ja har är gjutet i blocket:
1-419303 (osäker på alla siffror det syns dåligt)
samt stansat uppe vid toppen:
11784
bara lite nyfiken på hur man skiljer dom åt.. kanske går se på annat vis än nummer?
b20 block årsmodell?
upp är de nån som vet hur man ser årsmodell på blocket...??
hittade de som stog nu: "Ett undantag är 1975-års B20 block med M12 bult mot lådan och det nyare B21 blocket som kan borras till 92mm respektive 94mm."
tror inte mitt borrade block är från 75.. är de dom som sitter i 240 som har M12 bult mot lådan alltså?? hade ju en sån motor men en bit av kammen tittade ut genom sidan inte bra
går nog få tag i iofs... vore fränt med en borrad & strokad hel gjutjärns motor på 2,3 liter!!
hittade de som stog nu: "Ett undantag är 1975-års B20 block med M12 bult mot lådan och det nyare B21 blocket som kan borras till 92mm respektive 94mm."
tror inte mitt borrade block är från 75.. är de dom som sitter i 240 som har M12 bult mot lådan alltså?? hade ju en sån motor men en bit av kammen tittade ut genom sidan inte bra
går nog få tag i iofs... vore fränt med en borrad & strokad hel gjutjärns motor på 2,3 liter!!
jo men för det första går det inte stroka en B23 vev till mer än strax under 86mm slag, alltså behöver man en stålvev för 30.000 kr
sedan verkar inte blocken hålla så bra för laddtryck om de är borrade mer än till 92mm, erssa hade en 92mm motor som pajjade så han funderade på betongfyllning, men de kanske kan funka med betongfyllning & 94mm borr, fast då passar ändå inte kolvarna ja tänkte köra med
sedan verkar inte blocken hålla så bra för laddtryck om de är borrade mer än till 92mm, erssa hade en 92mm motor som pajjade så han funderade på betongfyllning, men de kanske kan funka med betongfyllning & 94mm borr, fast då passar ändå inte kolvarna ja tänkte köra med
näe tror du har blandat ihop lite larsat.. jag har inte kört någe med turbo på b20 än så länge, det block som cylinderväggarna gett sig på var ett B20 block som var borrat till 93mm. (dettta block hade körts i rally och rc i flera år)
Har en omgång smidda kolvar liggandes (93mm) så jag är sugen på att borra ett nytt b20 till 93mm och betongfylla eller leta rätt på ett 75a block eftersom de verkar hålla bättre. (blir dock inte turbo på den b20´n då heller)
Har en omgång smidda kolvar liggandes (93mm) så jag är sugen på att borra ett nytt b20 till 93mm och betongfylla eller leta rätt på ett 75a block eftersom de verkar hålla bättre. (blir dock inte turbo på den b20´n då heller)
Axel skrev:blir nog utkastad nu...
Ha ingen fruktan, undertecknad har bara motorer som suger!
/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
erssa nja ja trodde nog det var sug, tänkte bara såhär, om ett 93mm block inte funkar som sug lär ett 94mm inte funka för turbo heller utan betongfyllning! sen tror ja inte det är nån större skillnad förrens vid STORA laddtryck.. men det blir ett 75a block borrat till 92 för min del, det ska tydligen hålla utan betongfyllning enligt jens, det litar ja på!