Använda B18 topp till B20?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Volvo_Fjårton
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön aug 29, 2004 6:53 pm
Ort: Umeå

Använda B18 topp till B20?

Inlägg av Volvo_Fjårton »

Tjänare, undrar om de går att använda en B18 topp med större ventiler till min B20? tänkte använda dubbla SU och K-kam också...
Volvo 142 71a B20A/M40 snart klar
Volvo 164 72a B30A/BW35 Renovering till sommarn
Volvo 740 GLT 16v -88 Brukis
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

jag tror inte det ska vara ngt större problem... bara inte b18 toppen är planad eller så, ett tips är ju att slipa bort de vassa kanterna kring tändstiftet så den inte spikar så lätt.

Har själv kört med B18 topp på en b20 med C kam och och orginal Su are i snart 14000mil utan några problem.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

får man fråga va fördelen me b18 topp är??
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

jag tror inte det är så mkt fördelar att ha b18 topp, farssan satte dit toppen för att styrningarna var dåliga på den som satt på motorn, om han hade haft tid hade han säkert letat rätt på en b20 topp istället, men men..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vad jag hört har B18-toppen bättre flöde än B20-toppen från fabrik.. kan det stämma?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Volvo_Fjårton
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön aug 29, 2004 6:53 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Volvo_Fjårton »

Ventilerna är stora så dom nästan tar i varandra, ska mäta ikväll, men tänkte den borde vara bättre än en B20 orginal topp, då ventilerna är så stor, den är inte planad...
Volvo 142 71a B20A/M40 snart klar
Volvo 164 72a B30A/BW35 Renovering till sommarn
Volvo 740 GLT 16v -88 Brukis
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm är det större ventiler än på B20 toppen alltså?? du får gärna ta lite bilder om du har tillgång till kamera!! :D
Volvo_Fjårton
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön aug 29, 2004 6:53 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Volvo_Fjårton »

Ska mäta imorron, hade inte tid idag... Men imorgon ska ja mäta och ta kort, fick låna en kamera av en kompis. :wink:
Volvo 142 71a B20A/M40 snart klar
Volvo 164 72a B30A/BW35 Renovering till sommarn
Volvo 740 GLT 16v -88 Brukis
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

kanon! :-D
Volvo_Fjårton
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön aug 29, 2004 6:53 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Volvo_Fjårton »

Nu har jag mätt och så IN=44 UT=35 tror de va så, kan miss stämma med nån, men tror ingen är mindre än angivet... Är ny här så ja undrar hur lägger ja upp en bild?[/quote]
Volvo 142 71a B20A/M40 snart klar
Volvo 164 72a B30A/BW35 Renovering till sommarn
Volvo 740 GLT 16v -88 Brukis
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm säker på att toppen är orginal då?
detta är klippt från KGtrimning.com:
PV/DUETT/AM/P1800/140-ser motor: B18. 1961-68 40mm in/35mm ut
Am/P1800/140/164/240-ser motor: B20/B30. 1969-71 42mm in/35mm ut
Am/P1800/140/164/240-ser motor: B20/B30. 1972-76 44mm in/35mm ut
man behöver en server att lägga bilderna på ex. http://www.junsele.com
annars kan du skicka över på MSN la till dig där, så kan ja lägga upp på polarns server 8)
Volvo_Fjårton
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön aug 29, 2004 6:53 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Volvo_Fjårton »

nej är trim, satt in större ventiler engång i tiden...
Volvo 142 71a B20A/M40 snart klar
Volvo 164 72a B30A/BW35 Renovering till sommarn
Volvo 740 GLT 16v -88 Brukis
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ursäkta har glömt lägga upp bilden, här är den iaf:
Bild
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

IKKE BRUK B18 TOPP PÅ B20 :!: :!: :!: :evil: syl dia er feil.å det er topppakningen å...... :evil:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
ama tic
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: sön aug 01, 2004 9:20 pm
Ort: M-lund Småland
Kontakt:

Inlägg av ama tic »

Man kan väll ha en b20 topp på en b18 utan problem?
Volvo p1800 1966

http://hem.passagen.se/gsson_carlink/
----------------------------------
Skriv svar