Koppla in pierburggasare & brytarlös fördelare, snabbhjä

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Koppla in pierburggasare & brytarlös fördelare, snabbhjä

Inlägg av larsat »

tjena har lite frågor, bilderna säger väll det mesta.. var ska dessa sladdar gå eg. ska byta på bruksbilen så vill de ska funka så snabbt som möjligt!
frågan på fördelaren med jordningen är den lilla sladden som jag inte vet var den ska, är det jord?
sedan är frågan om plattan på tändmodulen ska jordas den sitter ju i karossen orginal.. men det är väll bara sätta den varsom?
på förgasaren sedan är det på UTgångssidan en liten grej ser ut som en sådan kondensator som sitter på själva insuget, (den ska ju ha +) men är 2 stift på den.. vad är denna till?
sedan sitter det 2 sladdar på en grej på INsugssidan som ser ut som retur till tanken, kan det stämma?
ska ut skruva dit grejjorna snart, sen gäller de bara få allt funka så man kan köra igen ;-)
glömde bilden, här är den:

Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

problemet med fördelaren är nu löst, det skulle vara jord på den lilla sladden med rött i änden.. var väll så som jag minns :)
däremot gick det inte lika bra med förgasaren, den grejjen som sitter vid returen, alltså vid själva ingången lär ju inte påverka förgasarens gång som jag ser det.. då det måste vara något med den andra som sitter där tomgångsskruven sitter på vissa äldre stromberg m.m.
nån som vet hur man ska koppla in den???
vore mycket tacksam!

edit: jag menar den ner till vänster på bilden, med 2 stift, va 17 är de för nå? & va vill stiften ha + eller - nån som vet?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

fick höra att den där grejjen va nå som gör att bilen får mer luft vid kallstart.. fast de kan nog inte stämma om den har ström hela tiden, men nu går bilen iaf!!! så problemen är väll mer eller mindre lösta hehe
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

är inte den där "grejjen" tomgångsmunstycke typ, så ser då min pierburg ut å den sitter på en 85:as b230. min dör då direkt om jag rycker sladdarna från den om bilen e igång ( den ska få ström från tändningen).
fast min hade bara ett stift :?
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nej den du pratar om sitter i insuget väll? det stämmer att den ska ha ström annars dödar den motorn, men denna sitter ju i själva förgasaren!!
är fortfarande intresserad av hur man kopplar in de 2 sakerna på förgasarna, bilen går nu utan nånting inkopplat.. 8)
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

larsat skrev:nej den du pratar om sitter i insuget väll? det stämmer att den ska ha ström annars dödar den motorn, men denna sitter ju i själva förgasaren!!
är fortfarande intresserad av hur man kopplar in de 2 sakerna på förgasarna, bilen går nu utan nånting inkopplat.. 8)
kör som det är då!

det kan vara kompensering för AC eller nått också... som ska se till att inte motorn stannar (höjjer tomgången) när kompressorn går.
Axel Wall
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

larsat skrev:nej den du pratar om sitter i insuget väll? det stämmer att den ska ha ström annars dödar den motorn, men denna sitter ju i själva förgasaren!!
är fortfarande intresserad av hur man kopplar in de 2 sakerna på förgasarna, bilen går nu utan nånting inkopplat.. 8)
nej jag menar det munstycket man ser framför själva gasaren på din bild.
det var precis dom två kablarna på bilden som jag koppla till en å samma
kabelsko å satte på munstycket... ska fixa bild så du ser ( imorgon)

edit: alltså det munstycket/stiftet som du har skrivit "2 stift" på bilen...
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hej igen, hur går de me den där bilden?
bilen går inte alls som den ska men de behöver inte bero på förgasaren, verkar snarare som den tar tjuvluft nånstans men ja har letat förgäves med starggas osv... :(
hur som hellst, om man håller för öppningen på den grejjen till höger på bilden på förgasaren så dör bilen..... så det kanske påverkar motorns gång? ingen som vet vad för slang som ska gå dit?
sedan den andra vet ja ju inte då den styrs helt elektroniskt

sedan undrar ja en annan grej, om man lyfter kolven i förgasaren med fingrarna så ska det ju gå segt, men om man sedan släpper den ska den bara falla snabbt neråt då?? för så är det nu... när ja plockade gasarn på skroten så hade de läckt ner förgasarolja i själva förgasaren... har fyllt på med olja nu så vet inte om de läcker ut, men det verkar inte läcka iaf än så länge..... vet i 17 varför bilen inte går som den ska :( trist när grejjorna inte funkar
det som är problemet är att motorn rycker på tomgång & om man kör & motorbromsar så hackar den... om man fiskör så att säga.. annars går den hyffsat, har testat att justera nålventilen och det blev lite bättre men inte helt bra.. har även kollat EGR & den verkar stängd på tomgång så där är nog inget läckage.. tändningen står fint på 10 grader på tomgång nu, har inte kollat med varvräknare men motorn ska inte gå så här iaf, så fördelaren verkar inte vara nå strul med, men låter man bilen stå på tomgång så låter den lite poff poff ibland... som den misständer eller nå sånt... men varför, ja har ju precis bytt fördelaren den gick likadant me den gamla, denna är brytarlös och den verkar helt ok, nya tändstift, fördelarlock & allt ska vara ok, den går på alla cylindrar.....
vore tacksam för nå tips om nån vet nå... ................. :evil:

edit: nån som råkat ut för att det membranet i förgasaren gått sönder så de läckar.. vad händer då, hur går motorn?
bilen gick likadant med förra förgasaren så det är kanske inte förgasaren som sagt...... men vill få den gå vettigt... ja kommer inte mycke längre utan hjälp.. :(
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

"nej jag menar det munstycket man ser framför själva gasaren på din bild.
det var precis dom två kablarna på bilden som jag koppla till en å samma
kabelsko å satte på munstycket... ska fixa bild så du ser ( imorgon)

edit: alltså det munstycket/stiftet som du har skrivit "2 stift" på bilen..."

hej igen hur går det med den där bilden? jag har strul med gången på min motor, den går men inte mycke mer än så... skrivit lite i en annan tråd om jävulskapet vore kul att veta vad dom elektriska grejjerna är till för
Användarvisningsbild
142 TiXeR
Forumsberoende
Inlägg: 537
Blev medlem: lör jan 24, 2004 12:12 am
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av 142 TiXeR »

hehe :lol: bilder ja, jag ska ta och fixa dom innan helgen ( har inte kameran hemma just nu)
Johannes Selberg
Ford F100
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

verkar som den grejjen som vi pratar om är för AC kompensering... så tänkte ta väck den imorn och plugga hålet.. du får gärna lägga in bild iaf, man kanske har nån nytta av de.. va är de för motor du ska plåta? en 740?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm citerar lite här nu
"nej jag menar det munstycket man ser framför själva gasaren på din bild.
det var precis dom två kablarna på bilden som jag koppla till en å samma
kabelsko å satte på munstycket... ska fixa bild så du ser ( imorgon)

edit: alltså det munstycket/stiftet som du har skrivit "2 stift" på bilen..."

hehe detta gör mig väldigt förvirrad.. vi tar det från början!
du menar det munstycket som sitter "framför" förgasaren.. jag anser att det sitter bakom förgasaren.. dvs till vänster på bilden, där jag skrivit just 2 stift som du skrev..
sedan skriver du att du kopplat just dom två kablarna på bilden... då pratar du helt plötligt om grejjen FRAMFÖR förgasaren dvs till höger på bilden där det står 2 sladdar?
en bild skulle nog hjälpa en hel del ;)
nu ska ja ut & skruva loss lite så får vi se hur de ser ut
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tja ja har nu testat båda magnetventilerna så behöver ingen bild men tack iaf, vill fortfarande gärna veta exakt vad dom ska vara bra för... den som sitter mot insuget är till för att ge mer luft för bilar med AC
den andra vet i 17.... :?
Skriv svar