frågor om vakuum, fördelare/EGR m.m.

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

frågor om vakuum, fördelare/EGR m.m.

Inlägg av larsat »

tjena har ju haft endel strul me min 244 och vill reda ut ett par saker, första frågan, vakuumslangen till klockan på fördelaren, vart ska den gå? ska den gå till förgasarfoten = knappt nå vakuum på tomgång, eller till uppepå insuget = mycke vakuum...
den satt till förgasarfoten förut men då suger den ju knappt nå i klockan på tomgång.. däremot uppe på insuget suger den, tändningen står på 10 grader utan vakuumslangen inkopplad på tomgång, sen om man sätter i slangen ökar den mot 25-30 grader eftersom de blir sug i klockan, ska de vara så???
sedan en annan fråga, som ja fattat de ska EGR'en öppna på högre varv, dvs när det inte är vakuum, alltså borde ventilen STÄNGA när man suger i slangen... men om ja suger i den så går motorn sämre de borde innebära att den öppnar då??, ska testa att ta loss röret & plugga de i insuget dvs köra utan EGR, men eftersom den suger på tomgång & låglast så borde den väll stänga ventilen då den får vakuum??
håppas nån kan hjälpa mig reda ut detta.. gäller en 244 80 tals bil med B21A motor :cry:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja tog loss rörer till EGRen ikväll & pluggade hålet i insuget det gjorde ingen skillnad... men fortfarande undrar jag hur fan den nu funkar... är det så att den ska släppa in avgaser i insuget på tomgång & låglast för det är ju då det är vakuum & det är ju då den öppnar...???
sedan vill ja ha svar ang detta med tändningen, de borde ju alla här veta... spelar iofs ingen roll hur ja ställer tändningen den går inte bra iaf men ja vill ändå veta vad som är rätt..
Skriv svar