Hur göra vid besiktning

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Hur göra vid besiktning

Inlägg av elajl »

Tänkte så här jag...
att om man bygger en B20 fugge turbo å knappt laddar nått, så att grejerna håller fö en besiktning å kommer under 180hk (bilen är en 140)
Skriver dom då i papprena att det är bytt motor med turbo eller hur gör dom??

Kan man sen efter den besiktningen byta motor hur som helst elelr vad??

Är sugen på å slänga i en B23ET sen å trimma lite...har ju tex en Garrett GT40 liggandes...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det är lite olika men vad jag har sett står det: utbytt motor, ändrad effekt.. med andra ord kan man i princip kasta i vad som hellst..
sen har ja sett papper där det står: ändrad hjulbas
det innebär att man isåfall kan slänga på vilka hjul man vill oxå..
vore inte helt fel att lyckas med en sådan bes :)
Användarvisningsbild
sandstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 24, 2003 8:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av sandstrom »

Jag har amazon besiktad med B230A... Det man gör är att man ringer och beställer tid för typbesiktning.. och är det motorn man bytt ut så uppger man det...
Sen är det bara att åka dit och besikta... dom kollar hur man gjort motorfästen etc. Sen slår dom upp i tabeller från typ motortillverkaren vad hästantalet och vridmoment är... har man inte någon standardmotor så kan man bromsa den så man får papper på effekt... i regbeviset står det som vanligt förutom ist. för ordinarie motor står det tex. B230 80kilowatt.
Man ska ju alltid typa om när man gör någon effektskillnad i motorn... med tanke på försäkringar och sånt Och framförallt polisen, men polisen ser ju ingen skillnad på en b21 med original turbo eller en B23 med herrejösses grejor...
Sen är det bara att tuta och köra...
Senast redigerad av sandstrom den ons nov 05, 2003 11:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
sandstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 24, 2003 8:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av sandstrom »

Larsat... Papperna du har sett är mkt gamla, och det stämmer med att det fanns så förut... Idag står hjulbas effekt osv. med bestämda mått.........
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok trökigt.. undrar hur det är i USA & andra länder.. d har dom väll knappt nån bes :roll:
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

OK...så det är inte så smart (försäkrningsmässigt) att besikta med en B20 Turbo på 150hk å sen slänga i en B23 med 400hk...

Är det helt omöjligt att få igenom en 142 med 400hk???
Läste nått i SFRO boken om att om man ändrar altl...tex bra bromsar, bur, fixar iordning så chassit är bra och bussningar å allt vad det är så kan man få ha mer än vad tillverkaren har uppget...

Så dorde det ju int vara omöjligt...eller?
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det går inte för det finns ett max efekt per kg förhållande som man inte får pasera . men en 400hk b23 med 0.1bars laddtryck ock slak gas vajer ger inte över 180 hk. fixas på 2 min...
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

JO men då är det ju det där med försäkring..inte för man har planerat att klota men...då får man väl gå ut å skruva lite då oxå då..:-)

Det duger alltså att mäta effekten med en G-TEch...lär dom se när man gör det eller??
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
02-turbo
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån feb 16, 2004 11:51 am
Kontakt:

Tryckslang

Inlägg av 02-turbo »

Jag tog lös tryckslangarna och satte luft filtret på sista biten in i insuget, Dom påpekade så klart, men dom kunde inte neka oss för Trycksidan hade ingen kontakt med insugssidan.. :)
RS-Racing laddar mer!
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

det beror helt på vem som besiktigar.. kompisen fick igenom sin ascona b med turbo utan tryckansl. nästa gång fick han inte igenom den, trots att han hade samma grejer...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Det som är max i en 140 oavsett hur man bygger är 15 kW/100 kg tjänstevikt. Det betyder att bilen måste ha en tjänstevikt på nära 2000kg om du ska ha 400 hk ärligt...

Effektmätning med G-tech godkänns sällan, man brukar vilja ha ett intyg från rullande landsväg eller bromsbänk, med hyfsat komplett motorspecifikation.

Hjulbasen ändras sällan, däremot brukar man kolla spårvidden ;-)

Ett exempel på hur dispenskoderna för en bil som reggas om idag, är detta:
T12B OMBYGGT FORDON
T16A CHASSINUMRET ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING
T31A MOTORN UTBYTT
T31C MOTOREFFEKT ENLIGT UPPGIFT
T71K SPÅRVIDD FRAM 1,40 METER
T71L SPÅRVIDD BAK 1,42 METER
MOTOR FRÅN FORD GRANADA -75, MOTORNR: SY 61157 FÖRSEDD MED TURBO
HUVUDBROMSCYLINDER FRÅN VOLVO 260, BROMSSKIVOR FRAM FRÅN
FORD ESCORT RS 2000
BAKAXEL MED BROMSAR FRÅN FORD CAPRI 2,3
VÄXELLÅDA FRÅN FORD SIERRA 2,8 I
BATTERI I BAGAGERUM
CHASSINUMRET PLACERAT I MOTORRUM PÅ HÖ HJULHUS

Detta är från min bil, effekten står angiven i regbevisets vanliga del.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

pinto. Betyder det att jag med de nya reglerna får ha ca 255hk i min 1250kg tunga 142 som är typad som ombyggt fordon? jag har den nu typad för 177hk.
Användarvisningsbild
sandstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 24, 2003 8:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av sandstrom »

jens:
Ja, om jag har fattat reglementet rätt så får du det... det är ju rätt så nyligt som dom ändrade det där.. det va väl i årsskiftet 2003 som det blev ändrat tror ja (rätta om ja har fel)... Och jag får ha 230 på ett ungefär...

Men kan man vikta upp bilen hur mkt som helst?... tänk å glida in på bilprovningen med en amma som har 1000kg sandsäckar undanstoppat lite överallt... och dessutom fyllt alla balkar med blästerstålkulor... en tjänstevikt på 3500kg och 714hk.... =respekt..
Bild
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Haha 3500kg :D men det är väl inte helt ovanligt att man viktar på lite tex om man monterar dragkrok. Tyvärr sätter väl max axelbelastning gränserna ganska fort.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jens, ja, i princip men det krävs också att man anser att bromsar och hjulupphängning matchar bilens prestanda.

För 255 hk i en 140 så räcker knappast original 140/164/240-bromsar längre utan man bör gå på lite häftigare prylar. Om din bil ska reggas om så lär man också vilja se ett intyg från SFRO på att effekten anses lämplig.

Uppviktning kan bara göras inom rimliga gränser. Dessutom brukar man normalt sett inte förändra totalvikten, vilket gör att man bara kan vikta så att man har 100-200 kg som minst mellan tjänste- och totalvikt.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar