PLana-fråga..
PLana-fråga..
Tjennare,
Hur mkt effekt ger det per mm man tar bort från en b21 original ?
Det är en 8ventilare, som har en su nu, men de ska på en weber 32/36 snart hehe
Hur mkt ger 1mm, 2mm,3mm osv, hur mkt kan man ta utan att hela skiten rasar ?
en till, passar förgasarinsuget till en b18/b20 på en b21 ???
tacksam för svar.
Hur mkt effekt ger det per mm man tar bort från en b21 original ?
Det är en 8ventilare, som har en su nu, men de ska på en weber 32/36 snart hehe
Hur mkt ger 1mm, 2mm,3mm osv, hur mkt kan man ta utan att hela skiten rasar ?
en till, passar förgasarinsuget till en b18/b20 på en b21 ???
tacksam för svar.
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
Re: PLana-fråga..
NEJ! det passar inte.Åden skrev: en till, passar förgasarinsuget till en b18/b20 på en b21 ???
tacksam för svar.
Axel Wall
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 126
- Blev medlem: sön jun 06, 2004 6:12 pm
- Ort: Djäkneboda, Robertsfors
Re: PLana-fråga..
Ger nog i princip inget alls att bara plana toppen ... du kommer då inte märka någon skillnad ... hehe du verkar inte ha så mycket erfarenhet av b20/b21 men då har du nog kommit till rätt ställe!
Effekten på en motor är direkt proportionell till hur mycket luft den andas, vilket är största orsaken till att man överladdar. Att bara öka kompressionen är inte att få motorn att andas bättre, men det gör förbränningen snabbare (positivt till en viss gräns). Eftersom du ska köra sugmotor här så skulle jag föreslå en sugmotor-portning av toppen, större ventiler, vassare kam (och tillhörande ventilfjädrar) - i kombination med kompressionshöjning. Beroende på hur toppen är gjord och vilken kamaxel du har kan du få problem om du planar för mycket (ventiler tar i, squishen försvinner, osv..).
Är inte direkt nån kunnig trimmare och har inga detaljer att ge dig, men jag tror inte jag har fel i det jag sagt..
Är inte direkt nån kunnig trimmare och har inga detaljer att ge dig, men jag tror inte jag har fel i det jag sagt..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det är bra att någon tar mig på allvarpeppe skrev:Jag är så trött så allt ser rätt ut just nu.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Man ska inte plana gamla B21-toppar mer än ca 1mm. Ska du sug-trimma skulle jag rekomendera ett Weber-insug från typ 85-88 740 med en Weber 36/36 och sen ett 2.5-tums avgas rör, till att börja med.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Det insuget sitter på b200/230K motorn så kanske det blir lättare att hitta, finns på vissa 240,360 och 740.
Ett tips är ju att beställa en KG-katalog på http://www.kgtrimning.com
står mycket matnyttigt i den.
Ett tips är ju att beställa en KG-katalog på http://www.kgtrimning.com
står mycket matnyttigt i den.
Senast redigerad av pzn den sön okt 10, 2004 11:52 am, redigerad totalt 1 gånger.
Spindelbygge på G
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
obs i gamla B21 är det grop i kolven(8.5:!) , nyare har plana kolvar som lämpar sig bättre vid sug motor trim(ca 10:1).
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/