PLana-fråga..

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

PLana-fråga..

Inlägg av Åden »

Tjennare,

Hur mkt effekt ger det per mm man tar bort från en b21 original ?
Det är en 8ventilare, som har en su nu, men de ska på en weber 32/36 snart ;) hehe


Hur mkt ger 1mm, 2mm,3mm osv, hur mkt kan man ta utan att hela skiten rasar ? :P


en till, passar förgasarinsuget till en b18/b20 på en b21 ???


tacksam för svar.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: PLana-fråga..

Inlägg av Axel »

Åden skrev: en till, passar förgasarinsuget till en b18/b20 på en b21 ???
tacksam för svar.
NEJ! det passar inte.
Axel Wall
mswd
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: sön jun 06, 2004 6:12 pm
Ort: Djäkneboda, Robertsfors

Re: PLana-fråga..

Inlägg av mswd »

Ger nog i princip inget alls att bara plana toppen ... du kommer då inte märka någon skillnad ... hehe du verkar inte ha så mycket erfarenhet av b20/b21 men då har du nog kommit till rätt ställe! :twisted:
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

haha men ge mig förslag då foerfaaaan !!!!


en loser som jag måste ju få lära mig nån gång !!!!

:P
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Sök runt på forumet... så hittar du nog trimtips! kanske inte så många som handlar om sugtrimm och planing, snarare kompsänkning..
Lycka till med sökandet :)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Titta på toppen, vad du kan göra för roligt med den till och börja med.

Ventiler, portning? - Fråga Jens, hört rykten om att han kan den saken ;)

Sedan kanske extraktor grenrör?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Effekten på en motor är direkt proportionell till hur mycket luft den andas, vilket är största orsaken till att man överladdar. Att bara öka kompressionen är inte att få motorn att andas bättre, men det gör förbränningen snabbare (positivt till en viss gräns). Eftersom du ska köra sugmotor här så skulle jag föreslå en sugmotor-portning av toppen, större ventiler, vassare kam (och tillhörande ventilfjädrar) - i kombination med kompressionshöjning. Beroende på hur toppen är gjord och vilken kamaxel du har kan du få problem om du planar för mycket (ventiler tar i, squishen försvinner, osv..).

Är inte direkt nån kunnig trimmare och har inga detaljer att ge dig, men jag tror inte jag har fel i det jag sagt..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

:!: Jag tänker som Mattias i detta fallet. Jag är så trött så allt ser rätt ut just nu. :-D
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

peppe skrev:Jag är så trött så allt ser rätt ut just nu. :-D
Det är bra att någon tar mig på allvar :-D
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

okej tack för svar, få fara på skroten å kolla efter nån billig turob samt intercooler.....:P
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

mattias skrev:
peppe skrev:Jag är så trött så allt ser rätt ut just nu. :-D
Det är bra att någon tar mig på allvar :-D
Klart att jag tar dig på allvar. ! :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Man ska inte plana gamla B21-toppar mer än ca 1mm. Ska du sug-trimma skulle jag rekomendera ett Weber-insug från typ 85-88 740 med en Weber 36/36 och sen ett 2.5-tums avgas rör, till att börja med.
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 26, 2004 10:43 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av pzn »

Det insuget sitter på b200/230K motorn så kanske det blir lättare att hitta, finns på vissa 240,360 och 740.
Ett tips är ju att beställa en KG-katalog på http://www.kgtrimning.com
står mycket matnyttigt i den.
Senast redigerad av pzn den sön okt 10, 2004 11:52 am, redigerad totalt 1 gånger.
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

obs i gamla B21 är det grop i kolven(8.5:!) , nyare har plana kolvar som lämpar sig bättre vid sug motor trim(ca 10:1).
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

9,3-1 ska det vara i senare B21a. Webern passar inte rakt på insuget från 230K, utan en adapterplatta krävs.
Det finns iof material i insuget för att borra nya fästhål men förgasaren hamnar ändå för långt ner och spjällreglagen tar i.
Skriv svar