Var köpa bra tig svets ?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Oskar Johansson »

Har fortfarande inte fått någon rma på svetsen eller mina pengar tillbaka även fast han sa att han skulle fixa det ännu en gång...
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av dundersmurfen »

Vilken firma?

Han som hade benroyal numera stahlwerk sverige. Skötte sig så dåligt med garanti på min svets så jag åkte hem till han å banka på dörrn för å lösa det.. Paul heter han
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Oskar Johansson »

De är stahlwerk
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av David_B »

ändå så hann dom med en dyksemester i november.. Med efterföljande sjukdom! (igen)
Och sen var det där med borelia också... Och uppdateringar som inte blir gjorda. Deras nyhetsbrev kantas av ursäkter det senaste året.

Om man nu är så himla sjuk så man inte hinner/orkar med att serva sina kunder, varför åker man utomlands på semester då? (den posten är dock inte längre offentlig på facebook, undrar varför?)

Nä, ska man köpa kinessvets så måste det finnas bättre återförsäljare.
David B
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av subw000fer »

Uppdatering igen ang stamos svetsen:
David_B, jag har tvättat och borstat med rf borste :)

Stamos/expondo skickade en ny potentiometerpanel att testa med, samma resultat. Nu lutar det åt att få skicka svetsen tillbaka för reparation.
Har fått lite nya tips om lite jag ska testa först bara. Får säga att supporten är OK ändå än så länge. Hade varit värre om jag verkligen behövt ac funktionen just nu men har inget alu-projekt på g.

Dc funkar fint åt en amatör som mig iaf!
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av David_B »

om dc duger gott åt en amatör, så finns det ännu mindre anledning o köpa kines!!
esabs billigaste ligger omkring 8k såg jag.. skulle tro att resten av dom stora företagen också klarar o matcha det?

millern påväg hem nu. hinner den komma innan helgen ska ni få ett utlåtande från en amatör ;)
det strulade lite pga att försäljarn råkade bli sjuk, men han fixade iväg leveransen från sjuksängen så inga klagomål från mig där :)
än så länge har jag bara gott o säga om svetscenter.com
svetsteknik i kristianstad är den firma jag försökte komma i kontakt med angående pris på ewm! dom lyser dock fortfarande med sin frånvaro.. den lokala smeden hade dock bara gott o säga om dom, men så hade han direktnummer till en av försäljarna också..
har haft kontakt med ännu fler företag, men kommer inte ihåg vad det var för ena..
David B
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av David_B »

Okej, millern hemma.. glömde bort att jänkarna gillar sina färdigpressade gasslangar mellan svetsmaskin och regulator, vilket naturligtvis inte följde med, inte heller nån vanlig slangadaper (vilket jag borde ha kunnat gissa mig till)
kvalitetsintrycket är :thumbright:
ck worldwide flexcable må kosta endel, men får kinesernas slangpaket att kännas som ren skit i jämförelse.
fotpedalen känns bara woow i jämförelse med skiten från stahlwerk! (och då var det inte vansinnigt stor skillnad i pris heller)

Bild
Första alufogen.. hittade en plåtbit på bänken som jag bara slängde upp på skruvstät! ingen tvättning ingen borstning absolut ingenting.. tryckte på ac knappen o körde på millers auto mode :hihi:
Endel tycker säkert det ser utom skit, men betänk detta, det ser bättre ut än med stahlwerk svetsen ändå. samt att jag inte ens vet om det var rätt tillsatsmaterial? (har två oika pinnar, vet inte vad jag drog fram)
Och kan en idiot som jag göra en sån här svetsfog i alu på första försöket så borde en apa kunna lära sig det också!

Och tillskillnad från kinestysken så tände den direkt :thumbright: Med lite träning så kommer det här bli skitbra..

Svetscenter var skitbra att handla av också.. trevliga som tusan, bara o hoppas på att dom fortsätter vara det om eventuell garanti rep eller nåt liknande händer som behöver deras hjälp..
Och så en fråga samtidigt! förutom svetscenter, var hittar man ck worldwide i sverige?
David B
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Oskar Johansson »

https://www.sodermalmsmaskin.se har ck saker, men svetscenter var billigare senast jag kollade
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av fugazi »

Gubbarna på Södermalms Maskin är kunniga och trevliga att göra affärer med!
Köpte mig en Caddy c160 av dom för ett par år sen.
Rekommenderas.
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av subw000fer »

David_B skrev:om dc duger gott åt en amatör, så finns det ännu mindre anledning o köpa kines!!
esabs billigaste ligger omkring 8k såg jag.. skulle tro att resten av dom stora företagen också klarar o matcha det?

millern påväg hem nu. hinner den komma innan helgen ska ni få ett utlåtande från en amatör ;)
det strulade lite pga att försäljarn råkade bli sjuk, men han fixade iväg leveransen från sjuksängen så inga klagomål från mig där :)
än så länge har jag bara gott o säga om svetscenter.com
svetsteknik i kristianstad är den firma jag försökte komma i kontakt med angående pris på ewm! dom lyser dock fortfarande med sin frånvaro.. den lokala smeden hade dock bara gott o säga om dom, men så hade han direktnummer till en av försäljarna också..
har haft kontakt med ännu fler företag, men kommer inte ihåg vad det var för ena..
Menade att DC funktionen på Stamosen fungerar fint iaf, trots att AC verkar vara felaktig. :thumbright:

Nu är svetsen packad och skickas snart tillbaka för rep på garantin!
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av David_B »

hehe, sicken missuppfattning ;)

tur att någon firma som handlar med kinessvetsar verkar sköta sig iallafall..
David B
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av subw000fer »

subw000fer skrev:Uppdatering igen ang stamos svetsen:
David_B, jag har tvättat och borstat med rf borste :)

Stamos/expondo skickade en ny potentiometerpanel att testa med, samma resultat. Nu lutar det åt att få skicka svetsen tillbaka för reparation.
Har fått lite nya tips om lite jag ska testa först bara. Får säga att supporten är OK ändå än så länge. Hade varit värre om jag verkligen behövt ac funktionen just nu men har inget alu-projekt på g.

Dc funkar fint åt en amatör som mig iaf!
Nu har svetsen varit nere i tyskland på reparation. Gick ganska fort och smidigt, tur attt jag hade kvar kartongen. Nu funkar AC funktionen också! Helt nöjd med svetsen nu, redan gjort nytta med den och lagat bakfälgen på endurohojjen.
Tummen upp för supporten på expondo med.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Wezzli »

Jag köpte följande svets för några år sedan:
https://www.expondo.se/stamos-selection ... 2038?c=869

Jag har inte haft ett enda problem med varken svetsen eller företaget expondo, det är ett tyskt företag men de har anlitat supportpersonal i Sverige som man kan prata med. Jag har haft kontakt med dom när jag byggde egen fotpedal och undrade hur fotpedalkretsen var kopplad och jag fick den informationen utan problem inom ett par dagar. Värt att tillägga är att jag bytte ut slangpaketet från orginal till ett CK flexislangpaket med nummer 17 tigbrännare och det gjorde hela skillnaden mot orginalgrejerna som är bulkiga och oböjliga.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av David_B »

För er (liksom jag) som har ett öppet rma ärende hos stahlwerk, men som inte fått nåt gehör för det! vi kan nog glömma att få nåt..

konkurs inledd 2018-05-31 enligt allabolag.se

hoppas ingen får för sig o köpa nån maskin därifrån i detta nuet, all service och underhåll lär ju försvinna! (garanti reperationer tex, vilket verkar krävas rätt ofta)
David B
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Performance_seeker »

Jag struntar i att beställa nya motordelar och satsar på att köpa en TIG-svets för alu-svetsning.

Planerar att främst bygga om det stora 1-plansinsuget internt enligt egna ideer förstås :D . Verkar mycket roligare än att pilla med nya delar ur boxen.

Är det någon som har nya saker att berätta om sina tig-svetsar...och vill tala om vad som fortfarande funkar bra...och vad jag skall undvika?

Hälsar,
Martin :)
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar