Var köpa bra tig svets ?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
c311com
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: fre feb 22, 2013 5:50 pm

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av c311com »

Ska man bara ha en DC-tig så brukar det finnas beg Kemppi på blocket för ett par tusenlappar. Jag har en som är kompletterad med pedalstyrning som funkar utmärkt. En AC/DC blir betydligt dyrare. Jag använder nästan enbart MIG med synergic puls.
Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna :)
gasers
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån maj 24, 2010 8:37 pm

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av gasers »

Eller så drar ni iväg ett pm till mig så ordnar jag en bra svets!
Säljer alla olika märken men jag föredrar MILLER.....
Har även rep och garanti.

Mvh
Torbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: fre nov 16, 2012 12:04 am

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Torbo »

Jeg kjøpte TIG AC/DC fra svetsshop.se til 6000 kroner sm fungerer meget bra.

Bild
Har fått til det meste, og fått en viss forståelse av "miksebordet" på maskinen. Men den bryteren 4T - 2T har jeg ikke fått klarhet i. - Grønn pil. Noen som kan si noe om det/den?

Så tok jeg meg en frihet i å tegne litt på bildet og skrive inn det som står i bruksanvisningen. En blanding av norsk og engelsk.
(PV/Duett har jo en blanding av engelsk og svensk, så da må vel det være greit)?

Etter å ha brent opp tre-fire alustenger og en kg gass, ble resultatet slik:
Bild

Så da har jeg i alle fall en viss kontroll. Men litt mer øvelse må nok til.

Å sveise stål og rustfritt gikk derimot som en lek, da det minner om gassveis, som jeg er godt kjent med, allerede fra 60-tallet.
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av S_Osterdahl »

Med 2T då svetsar du med knappen på pistolen nedtryckt konstant.
4T då trycker du ned knappen en gång sen går svetsen på inställd styrka av sig själv kan man säga, sen får du trycka på den en gång till för att sluta svetsa.
Så fungerar min Pela 315p ac/dc.

Med 2T funktionen och ett par sekunders down slope inställt så upplever jag att man kan justera styrkan lite som en pedal fungerar, visst det ersätter ju aldrig pedalen men fungerar till enklare svetsjobb. Nu är väl down slopen till för att avsluta svetsen lite trevligare än att bara bryta direkt. Och jag använder aldrig 4 funktionen..
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende
Inlägg: 655
Blev medlem: tis mar 14, 2006 2:35 pm
Ort: Öjebyn

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av j0jje »

ahberg skrev:Bumpar denna lite

Någon som har erfarenhet av denna ifrån bengts bilmaskiner: Super 200Amp AC/DC+HF Plasma
http://www.bengtsbilmaskiner.se/produkter.aspx?ID=22

Blir ju främst för hobbybruk. svetsning i 3mm alu samt RF.
Bumpar i min tur, är det någon som provat denna svets? blev som lite sugen.
ahberg
Forumsberoende
Inlägg: 1100
Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av ahberg »

Jag hoppade den på bengtsmaskiner och köpte en Miller diversion 165 istället av gasers här på forumet :)
Sjukt enkel maskin och fungerar kalas till allt jag har svetsat hittils :thumbright:
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Johan_P »

Är inne på att köpa en tig svets och hittade denna http://www.benroyal.se/shop/Tig-C310-1/ ... 17058.html

Jag har ju aldrig tig svetsat innan men känner att det är hög tid att börja lära sig det. Eller provade för 100år sedan men det har man ju glömt bort i dag, Med tanke på det lilla bil bygget jag håller på med så tänkte jag att det kan ju vara skönt att få med en plasma skärare med men sen vet jag av erfarenhet att dom maskiner som har allt i ett brukar inte hålla så bra. Men å andra sidan kommer den inte köras med 8 timmar om dagen varje vecka heller. Så frågan är ju ni som har erfarenhet av detta är den värd att köpa. ?
rosen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: fre jul 29, 2005 11:55 pm
Ort: Karlstad

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av rosen »

Jag har en sådan ifrån benroyal fast utan plasma. Funkar sjukt bra till allt jag svetsat med den (ALU rostfritt och svårt). Det enda jag inte gillar är att downslopen inte funkar som jag vill ha den. Man måste köra med 4t för att använda slope funktion. Sen har jag pedal till den men den är väldigt svårinställd tycker jag för man ska ställa strömmen på pedalen och inte maskinen.
Men i det stora hela går den super för det priset
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Johan_P »

ok. vad bra. hörde att vissa tycker att garantin är lite svajig. Svårt att få hjälp om den skulle gå sönder. Det lilla jag kommer använda den till tror jag de kommer funka bra i så fall. tänkte bara köra alu och använda plasman. Sen har jag ju en mig svets med som jag kör svart stål med. Den funkar som test maskin då med andra ord :hihi:
rosen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: fre jul 29, 2005 11:55 pm
Ort: Karlstad

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av rosen »

Ja jag kört den rätt hårt och den har aldrig tvekat. Men köp med en gaslins för annars tycker jag att inte går bra.
larsm
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: fre aug 28, 2015 2:53 am

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av larsm »

Noen som har prøvd denne?
http://m.blocket.se/orebro/Tig_200a_ac_ ... ?ca=11&w=3

Bra pris iallfall.
Er det typ samma som alle andre kina tig eller?
aasmilyy
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: mån feb 14, 2011 9:14 pm
Ort: Tomelilla (Skåne)

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av aasmilyy »

tjena,

bumpar upp denna tråd lite då även jag kikar lite på en kina ac/dc, har idag en kemmpi master dc tig men den svetsar ju inte alu. Var köper man en prisvärd 3fas maskin som funkar? tar gärna från utlandet för att spara en slant

H
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av T-27 »

Bild
lovenvik
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons maj 03, 2017 11:22 am

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av lovenvik »

Rycker igång denna fantaskiska tig tråd igen då den inte direkt är up to date.

Jag skulle vilja ha tips vad ni rekommenderar för tig åt mig.
Budgeten ligger på upp till 15 000kr
Hur är det med kina svetsarna nu förtiden, med reservdelar och allt sånt?
Användninsområde är <6 mm stål <4 mm alu, det mesta innom fordon.
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av David_B »

Även en annan börjar bli sugen på tig.. ac/dc ska det va :thumbright:

kikar på dom nya vector, och då framförallt v241 vd hos stahlwerk.se
svårt o hitta nåt omdöme om dom bara.. igbt krets låter fränt o skall ju va bra vad dom säger. eller klarar man sig med en äldre modell med mosfet?

jag föredrar helt klart o köpa inom sveriges gränser (om man av nån konsig anledning skulle behöva skicka tillbaka)

nåra tips?

jag har även tittat lite på stamos som ligger jäkligt bra i pris, men även där saknas omdömen :thumbdown:
David B
Skriv svar