Var köpa bra tig svets ?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av David_B »

aldrig fel o få höra andras erfarenheter.. jag är dock inte lika "tuff" ni vet, en normal hederlig svensk som knyter handen i fickan o svär i tysthet..!
jag kommer nog inte gå vidare i ärendet utan bara acceptera faktum att svetsen var svindyr, och numera en tämligen dyr brevpress.. men visst, har ju bara gått typ fyra månader sen jag fick rma godkänd.. kanske händer nåt lagom till nästa jul med lite tur?
David B
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Oskar Johansson »

de var ju tråkigt att höra då han la upp en rma till mig förra veckan :P
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av David_B »

Väntar på en offert på en miller dynasty 210/280dx.. antagligen svindyr, men jag är trött på dåliga verktyg!!
Någon här på forat som säljer sådanna (eller lincoln) som är intresserade o flika in nåt? kanske ge mig ytterliggare ett pris att beakta innan beställning sker?

Tänkte vänta in januari lönen innan beställning.. funderar på slangpaket från ck worldwide samtidigt (har begärt pris på det också) eller är binzel bättre val?
jag gillar inte euro stilen på handtagen, klumpiga jävla åbäken.. billigt kines handtag från verktygsboden (wp17) var mycket trevligare o jobba med, men funderar på wp9 i framtiden med superflex cable..
David B
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Oskar Johansson »

har en vattenkyld ck brännare med superflex och tycker det är väldigt bra gick på ca 3 tusen kr men då var det lite extra med

Har du funderat på Fronius nu när du ändå kollar på dom lite dyrare maskinerna?
gasers
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 75
Blev medlem: mån maj 24, 2010 8:37 pm

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av gasers »

Hej på er........

Jag säljer både Miller och Fronius :thumbright:
Surfa runt lite själva och skicka pm när ni har kollat vad ni vill ha pris på.
Tror nog att jag är bland dom billigaste på svetsar......

Mvh
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av David_B »

jodå, fronius tittade jag lite på ett tag.. men miller lockar mer!
har skickat pm till gasers så får vi se vad han kan erbjuda ;) engelsmännen verkar va betydligt vänligare inställda på lincoln än va jänkarna är iallafall, så vi får väla se vad vi var råd med i slutänden..
David B
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Kadett4wd »

Fronius är riktigt bra.
grannföretaget som svetsar mycket aluminium kör sådana och de verkar funka =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av David_B »

ser ut o kosta därefter också.. kanske lite väl häftigt för en hobbymekaniker?
nej, jag är inte ute efter det absolut bästa som finns på marknaden.. men jag vill ha nåt jag vågar lita på fungerar när jag ska använda den och att det finns reservdelar till den!!
David B
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av Kadett4wd »

Min Parweld jag köpte funkar faktiskt mycket bra.
Det tog en stund att komma överens med den i rostfritt, men det var nog mest beroende på jag körde fel(röd) wolfram.
Det rekommenderas inte till invertermaskiner och rostfritt.
Blå är bättre.

Jag har uppgraderat min med vattenkylning så jag kan fläska på höga strömmar lite längre.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av David_B »

Parweld är ju garanterat en bättre maskin än stahlwerk antagligen, och till nästan samma pengar..

Jag börjar få in några olika offerter på roliga maskiner, så framåt månadsslutet skall det handlas! ca 40 000sek lär det kosta i slutänden, men då kommer jag antagligen få en maskin jag kan ha lääänge :thumbright:
Gasers la ett riktigt bra pris på millern faktiskt.. inte billigast, men helt klart värt o fundera på!
Men jag har fler offerter att granska o ta hänsyn mot. bara synd att firman som säljer ewm inte ville höra av sig o dela med sig av prissättningen, men det betyder att dom inte får sälja då heller..

Tror jag ska ge en känga åt VDn på det företaget, o tala om för han att min slantar försvann till en konkurent.. inte för att dom lär kursa pga av det, men det kan ju tjäna som en morot till säljarna att om dom ignorerar folk så går dom nån annanstans med sina (överfulla) plånböcker :hihi:
David B
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av DreRacing@ »

inget fel på min stahlwerk tig200p iallafall. extremt nöjd med den.
eller jo, kalibreringen på display stämmer inte mer, dvs ampere ström som står stämmer inte
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av blackadder »

Kör också med stahlwerk 200.
Fick svar efter ett par dagar från supporten som löste problemet. (var glapp i en anslutning)
Det enda jag retar mig på är att man måste köra fyrtakt för att kunna använda pulsen, men det är ju bara en vanesak.

/Peter
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av subw000fer »

Kan rapportera lite här ang stamos svetsen (s-alu 220 från expondo)
Har svetsat svart och rf med goda resultat! Fotpedal fungerar bra, dock korkat att man har strömvredet på pedalen så man får huka sig ner och vrida när man ska svetsa något tjockare/smalare (ändra max strömmen altså)
Inte använt puls med än bara provat att det funkar. Funkar bara på 4t.
Lite irriterande att det inte är skalor på vreden så man får nåt hum om värdena.
Slangpaket/brännare är standard billigare sort men det är vad man väntar sig och det funkar.

Har som först igår haft saker så jag kan testa ac på alu och får det inte att fungera :angryfire:
HF Funkar men sen blir det ingen ljusbåge om jag inte har den på lägsta sätting på ”clean width” (ac balance) och då är det ju nästan som att svetsa med dc, man får ingen rengöring och skiten smälter under oxidskiket. Det blir aldrig en pöl. Förstår inte om jag gör nåt fel eller om maskinen inte vill ge mig nån positiv elektrod... ska kontakta tillverkaren och se vad de säger.

specs vid misslyckat försök, om nån duktig kan se felet:
Knapparna satta på:
TIG, AC, 2T, _, off . (Ingen puls och fotpedal off)
Strömmen testad på allt från min till max, samma fenomen.
Cleanwidth satt på mer än -5

Guld elektrod och grön testad.
Ren argon. Testat att öka flödet, ingen skillnad.
Noggrant slipad alu, borstad med rostfri borste.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av David_B »

Har du rengjort ordentligt då? sprit går att använda till mer än att dricka :hihi: Testa slipa alternativt borsta alut innan också, i annat fall så kanske det helt enkelt är så att svetsen är kass!! (precis som min var, ungefär samma fenomen som på stahlwerk svetsen vad jag minns i nuläget)

För övrigt, ny månad och fortfarande har dom inte försökt att göra rätt för sig.. Skit samma, jag förskottsbetalade en miller dynasty 210dx tidigare i veckan..
Nej inte Gasers (om än hyggligt pris) beställt från svetscenter.com och passade på att ta hem ett ck 9 med 8m flexcable samt fotpedal... Nån som vill sponsra med 7000spänn så jag kan köpa en trådlös fotpedal i framtiden? :roll:

Jag börjar även bli sugen på plasmaskärare, men börjar helt ärligt bli aningens skraj även allt kinesiskt skit som florerar.. Lincoln electric var dock knappast billig (ca 26 000sek) så det får nog bli en fråga för framtiden...
Fördel med dom fränare/dyrare alternativen verkar va att dom har inbyggd kompressor och att man således inte behöver ha en sådan också igång samtidigt!!

Förövrigt så provsvetsade jag en polares kemppi dc tig för nån vecka sen.. kommer inte ihåg modell, trefas iallafall! kändes som den gick lite svalare än kinesen, men gud va den tände fint i förhållande till skräpet jag tidigare lekt med.. kan inte rekomendera någon o köpa billig kines om det bara är dc dom är ute efter. en begagnad kemppi ÄR faktiskt bättre på alla sätt o vis, och antagligen inte mycket dyrare heller (om man bar hittar dom alltså)
David B
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Var köpa bra tig svets ?

Inlägg av The »

Och dessutom går det i allmänhet att gräva fram reservdelar i en halv evighet till märkesmaskiner
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar