Var köpa bra tig svets ?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
David_B
För mycket laddtryck
Inlägg: 345
Blev medlem: tis aug 05, 2008 7:32 pm
Ort: Emmaboda, typ

Inlägg av David_B »

Den ultimata Tig-svets tråden verkar det som :hihi: Så Passar på att ställa en fråga också...
Det här med skraptig som nämdes ovan! Hur funkar det? (jo jag vet att man skrapar till med elektråden för att starta)
Hur är det med gasen? Regleras den med handtaget? (on/off) Eller är det fritt flöde hela tiden?

Råkar ha en gammal mig-svets (från jula :thumbdown: ) som skulle kunna duga å bygga om :thumbright:
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

Inlägg av jos4561 »

på skraptigen jag har sitter det en liten kran inbygd i handtaget....
år riktigt rappligt gjort.. eftersom handtaget är rakt runt å stumt så får du vridningar från kabeln (handtaget vill vrida sig i näven) som du må hålla imot, stödjer man mot kranen så förändras gasflödet radikalt... rapplig ventil.
funderade på att ta en magnetventil från en mig å sätta brytare i handtaget men jag använder den för lite för att det ska vara motiverat för mig.
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ang. Skraptig

Ska man inte svetsa så mycket och inte behöver AC för alu, så kan jag varmt rekommendera en TIG-tillsats ihop med en vanlig liten DC-pinnsvets. MIG/MAG som strömkälla för TIG är nog inte speciellt lyckat, det är andra spänningar, men jag har iofs inte provat..

På jobbet har vi en Kemppi minarc 150 med TIG-tillsats, funkar utmärkt och det är inga problem att svetsa klassade svetsar även på rör med lite grövre dimensioner. Visst kräver det sin man att få till tändning och avslut utan att varken sabba wolframspetsen eller få bort bågen utan att få bort skyddsgasen från svetsen, men det är en ren träningssak!

Ps. Även i detta fall fungerar en modern liten 230V-svets bättre än ett gammalt "härke" till transformatorsvets....Ds.

//SM
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

Inlägg av jos4561 »

håller med fullständigt. ska man vara säker på att inte få volfram i svetsen vid röntgenskarv så kan man använda en tändplåt bredvid fogen,

kemppis skrap tig till minarcen e mycket bättre än jula modellen jag köpte å skiljer inte mycket i pris eftersom gasklockan jag fick med inte passar på svenska tuber= köpa en aga på sidan om.
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
patte83
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: sön dec 09, 2007 10:39 pm

Inlägg av patte83 »

Är på gång och ska köpa TIG svets.

står mellan:
http://www.scandtig.se/cgi-bin/ibutik/A ... isn=Lista2

Och

http://www.scandtig.se/cgi-bin/ibutik/A ... isn=Lista2

Behöver man dom finesserna som finns i Scandtig AC/DC 210?
Eller är det bara mer som går sönder??

Tacksam för svar.. ska beställa en i mellandagarna
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

jag har svetsat

Inlägg av tony »

jag har svetsat mycket med en miller! (AC/DC) HF..vattenkyld.

Den är gammal å gått ända från 1976... :lol:

senast jag körde den var bara 60+ meter ...1 mm rostfritt.. :doh:


http://www.youtube.com/watch?v=FBXtho0RYS0
Kim Thuresson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån jan 05, 2004 9:35 pm
Ort: Näsum

Inlägg av Kim Thuresson »

Den vi köpte nyligen va en Fronius Magicwave 2200 job...

Den är av invertertyp och kan svetsa Alu

Har inte provat så många olika svetsar innan, men är extremt nöjd med den...

Mvh

Kim
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

vad tror ni som kan nåt om den här? någon som har erfarenhet av just denna tillochmed? :D http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ ... 16627.html
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

beldin skrev:http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ ... c-310.html

Jag kör själv 315p modellen. mycket nöjd även om den kanske var i kraftigaste laget för mig.
Hur mkt har du kört med den ?
Testat alla funktioner och knappar? ,lite mer feedback hade varit roligt.

Hälsn Jönsson

Att kunna köra på 400v matning med dom nya medelstora till stora aggregaten känns som en absolut fördel ,även vid mindre effekter.

Dom som kört med lite äldre skorvar vet hur mycket resistansen i ledningarna påverkar funktionen , belastningen på säkringar etc.
Gäller att ha bra mos i ryggen.
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

jag kör en jasic 200 amp 1fas ! landade på ca 7500kr inkl allt från kina då köpte jag även fotpedal och massa tillbehör! har dock byt ut slang paketet eftersom det kändes lite rapligt! jag är super nöjd och jag svetsar alu/rostfritt/stål i dim upp till 3 mm nästan jämt (bil,heminredning,osv) har provat lite grövre också men den är ju lite för slö då! men för mina behov så räcker den 99 procent utav tiden! har testat köra på 10 amp säkring men då kan den lösa ut om man maxar den men på 16amp så är det lugnt! när jag valde så kollade jag efter mekaniska rattar för inställning osv om det skulle gå sönder så man kan repa själv! är ju även pinne men det har jag inte testat nån gång så den delen kan jag inte uttala mig om. hade tillgång till en esab dta på mitt föra jobb och den var inte bätre att svetsa med endligt mig... dock så måste jag säga att fotpedal är nästan ett måste nu när man har vant sig specielt till aluminium!


Bild
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

Inlägg av jos4561 »

Kim Thuresson skrev:Den vi köpte nyligen va en Fronius Magicwave 2200 job...

Den är av invertertyp och kan svetsa Alu

Har inte provat så många olika svetsar innan, men är extremt nöjd med den...

Mvh

Kim
fronius gör väldigt fina maskiner kört mycket tig å mig i alu med olika fronius å alla har gått som en dröm.
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

jonnystrand skrev:jag kör en jasic 200 amp 1fas ! landade på ca 7500kr inkl allt från kina då köpte jag även fotpedal och massa tillbehör! har dock byt ut slang paketet eftersom det kändes lite rapligt! jag är super nöjd och jag svetsar alu/rostfritt/stål i dim upp till 3 mm nästan jämt (bil,heminredning,osv) har provat lite grövre också men den är ju lite för slö då! men för mina behov så räcker den 99 procent utav tiden! har testat köra på 10 amp säkring men då kan den lösa ut om man maxar den men på 16amp så är det lugnt! när jag valde så kollade jag efter mekaniska rattar för inställning osv om det skulle gå sönder så man kan repa själv! är ju även pinne men det har jag inte testat nån gång så den delen kan jag inte uttala mig om. hade tillgång till en esab dta på mitt föra jobb och den var inte bätre att svetsa med endligt mig... dock så måste jag säga att fotpedal är nästan ett måste nu när man har vant sig specielt till aluminium!


[im]http://www.hq747.com/images/JASIC%20WSE200P.jpg[/img]
Jag har smått planer på att köpa en sån fast 315A varianten :D mkt kul läsning de du skrev med andra ord :P köpte du från shop-river med då antar jag?

så jag kan förvänta mig att en sån funkar bra om jag köper en? 8)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

Jag har smått planer på att köpa en sån fast 315A varianten mkt kul läsning de du skrev med andra ord köpte du från shop-river med då antar jag?

så jag kan förvänta mig att en sån funkar bra om jag köper en?
jepp det var av shop-river! och jag är mycket nöjd. faktist över förväntan hade ju puls funktion också. valet var mellan en begad maskin eller den jag köpte och jag är super nöjd! 200amp modellen är ju släpbar och 1 fas också,har tagit med den några gånger till kompisars garge och svetsat skulle inte funkat med dom begade svetsarna jag tittade på typ äldre miller,esab,kempi i samma pris klass :thumbright:
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

jonnystrand skrev:
Jag har smått planer på att köpa en sån fast 315A varianten mkt kul läsning de du skrev med andra ord köpte du från shop-river med då antar jag?

så jag kan förvänta mig att en sån funkar bra om jag köper en?
jepp det var av shop-river! och jag är mycket nöjd. faktist över förväntan hade ju puls funktion också. valet var mellan en begad maskin eller den jag köpte och jag är super nöjd! 200amp modellen är ju släpbar och 1 fas också,har tagit med den några gånger till kompisars garge och svetsat skulle inte funkat med dom begade svetsarna jag tittade på typ äldre miller,esab,kempi i samma pris klass :thumbright:
ok :thumbright: jo, det är ju sant, 315A modellen är ju lite större och tyngre men det är ju överkomligt att ta med också, men en stor gammal esab som man behöver släpkärra för är ju somsagt jobbigare hehe :doh:
dock krävs det ju att det finns 3-fas för 315A modellen om man nu ska ta med den nånstans..
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Kim Thuresson
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: mån jan 05, 2004 9:35 pm
Ort: Näsum

Inlägg av Kim Thuresson »

jos4561 skrev:
Kim Thuresson skrev:Den vi köpte nyligen va en Fronius Magicwave 2200 job...

Den är av invertertyp och kan svetsa Alu

Har inte provat så många olika svetsar innan, men är extremt nöjd med den...

Mvh

Kim
fronius gör väldigt fina maskiner kört mycket tig å mig i alu med olika fronius å alla har gått som en dröm.
Ja det får man verkligen säga, som dag och natt mot min gammla :)

Ha de

Kim
Skriv svar