Var köpa bra tig svets ?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Tobias Andersson
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor sep 27, 2007 9:42 pm

Inlägg av Tobias Andersson »

http://www.scandtig.se/ där köpte jag min ac/dc tig o den funkar alldeles utmärkt
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jag har också varit inne på att köpa en Kinasvets, men inte förrän jag provat den..
Med risk för att trampa på någons tår så vill jag påstå följande:
Personligen tror jag en ny kinasvets är betydligt mkt bättre att svetsa med än en gammal herrejösses-svets från Kemppi, ESAB eller dylikt.
Jag vill påstå att dom digitala svetsarna är väldigt mkt bättre. Har svetsat med gamla miller och ESAB, rena skiten i jämförelse med en ny digital svets (ja, utvecklingen går faktiskt framåt, speciellt inom kraftelektroniken)!

Nackdelar med stora härken jämfört med smidiga digitala svetsar:
*Dom måste flyttas med truck
*Man får plats med en bil mindre i garaget
*Dom kräver ett mindre kärnkraftverk för strömförsörjningen
*Man har inte mäjlighet att ställa frekvens, gasförströmning/efterströmning, Positiv-/negativ halvperiod, pulsning, up slope och down slope etc.

Fördelen är ju priset, ingen som vill ha dom längre..

Numera tillverkas delarna till dom flesta märkessvetsarna i Kina, Taiwan, Indonesien etc. Tror nog faktiskt att dom kan ha snappat upp lite när dom nu tillverkat delarna till märkessvetsarna ;)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Exakt mina tankar.

Tillverkas inte alla svetsar i asien numera? Gör dom inte det så är det nog därför de är dubbelt så dyra och lika bra :wink:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Mr.Thulin
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: tis okt 30, 2007 10:33 pm

Inlägg av Mr.Thulin »

kolla på verktygsboden.elelr blocket.
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 707
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Johan Posth »

Esabs svetsar tillverkas fortfarande i Sverige, närmare bestämmt Laxå.
Johan Posth, Laxå
070-2390054
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

Trådlyftet sune...

Nu när det har gått ett par år... Hur funkar dessa maskiner idag? Det finns ju en hel uppsjö av kinasvetsar, och jag står i begrepp att köpa en jag med, fast dock en MMA.
Är det någon som har haft några problem, eller är det samma sak som gäller nu som då: "Köp en beggad Kemppi/Esab/miller etc."?

//Robert
Ajden
Forumsberoende
Inlägg: 1101
Blev medlem: fre mar 16, 2007 10:12 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Min funkar lika bra som när jag köpte den för lite drygt 2 år sedan.
Har även köpt mig en Jasic 100amp plasma som funkar fint den med.
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

Härligt... Jag har egentligen bara haft bra erfarenheter av de kinagrejer jag har varit i kontakt med så svetsar borde ju inte vara något undantag egentligen =)
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

nu får man väl på käften....

Inlägg av jos4561 »

tycker det alltid är lika rolig när man hör -"jag ska svetsa 1-30mm"osv -"jag må ha massa ampere" :wink:
mina personliga åsikter.
köp inte ett gammalt bojsänke av känt märke bara för att.
kolla vad du ska ha maskinen till, hur mycket du svetsar å hur ofta kör du grovt?
kolla på Intermittens sifrorna. dom säger en del om maskinen 150A-20% gämfört med 150A-100%.
150A-20% då kan du köra på 150 ampere i 2 min av 10 sen må maskinen vila 8min... kör man pinne så har du lite vilotid i elektrodbyte å slaggning.
men om man tiggar e de lätt att överbelasta.

ska du svetsa grovt är det alltid samma sak som gäller oavsett svetsmetod ... flera strängar.
tiggar du stål med normala volfram (2,4 har en bra spännvidd tycker jag)
så harvar man inte på mer än 110-120 amp, på alu lite mera.
på en 6mm rörskarv brukar man lägga en rotsträng å två på topp.
får du vänta mellan doppen av tillsats ta en klenare tillsats tråd som inte kyler lika mycket samma gäller för pinne, heldre klenare tillsats å fler varv än "-fan va starkt de vart, hela biten vart ju alldeles röd!"
du bygger bara in spänningar i onödan. :doh:
samma sak med överdrivet stora pendlingar å jätte smälltor.

klart det är kul å köra högutbytes 4mm pinnar men jag själv anser att det hör hemma i ren produktions svetsning för att korta jobbtiden.
har du ingen tid att passa, ta det lugnt, använd den värme som behövs å inte mer. lägg flera lager med överlappande svetsar å var noga med rengöringen så får du garanterat en bra å stark svetsfog.

jag har själv en kemppi minarc 140 med skrap tig tillsats.
anledningen att jag köpte en kemppi är att den är robust å jag släpar med den på de alldra sämsta ställena när jag svetsar pinne.
skrap tigen duger åt det lilla jag hobby svetsar tig.
den funkar från att svetsa rostfria lister (tig) till att laga traktorskopor(pinne).
för ren bilreleterad vetsning (finsk stavning :D )å ett normalt hobby garage så skulle jag köpa en mig/mag av känt märke. nu har det tillkommit rörliga delar och då betalar jag gärna lite extra för att ha tillgång till reservdelar lokalt.
men det är jag det.
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Holme
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: mån dec 15, 2008 10:19 pm

Re: nu får man väl på käften....

Inlägg av Holme »

jos4561 skrev:tycker det alltid är lika rolig när man hör -"jag ska svetsa 1-30mm"osv -"jag må ha massa ampere" :wink:
mina personliga åsikter.
...massa text...
Jäkligt bra inlägg!!
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

nu blev de sådär långt igen

Inlägg av jos4561 »

har sett polare som snålat å blivit missnöjda, å dom som tagit i från röva när dom köpt svets å sen aldrig använder dom.
dom har alla misat behovsanalysen, :thumbdown:
fick faktiskt 2 gubbar å byta svets med varandra, nu säger båda att det vart rätt maskin för dom. :thumbright:
jag tycker att tig e skitroligt att köra å snyggt blir det men 100% av det jag svetsar privat är inte röntgen på.
3mm å upp svetsar jag gärna med pinne under det lånar jag farsans mig :roll: oftast.

tycker man kan kolla lite på hur svetsgodset blir lite generellt,
nu kan man säga att tråd xxx blir inte så osv men min erfarenhet säger

mig-hård svets mer benägen att spricka i utsatta pos, snabbt, nyproduktion å rep med mycket svetsmeter.bilplåt.

pinne-mjukare och följsammare svets, rep, utomhus svetsning å saker som får mycket stryk lite segare klarar mera deformation utan att brista.

tig-seg å flexibel svets, väldigt ren svets, rör, röntgen, där det ska vara "snyggt". tar tid. går mycket gas/svetsmeter.(jämför med mig)

sen blir det gärna fusk med fogberedning och med slipning när det körs mig.
kan vara samma med pinne (-äh det bränner jag bort). :)

tig nästan aldrig för man lär sig fort att man inte kommer undan med fusk å bristande rengöring, det kommer å biter dig i ars-et direkt du tänder svetsen.

svetsa e kul, får man sen hänga i knävecken i mörker i en tank med diameter ca 700mm å svetsa med spegel innuti ett rör som ansluter i sidan flytande.... så är det bara å skratta åt eländet. :wink:

sen ska vi ha kul länge å ofta så tänk på säkerheten.
tv-svets (t-skirt å solbrillor) går fetbort, är inte kul när brännsåren får brännsår för att man har haft för korta handskar.
tiggar du så kolla hur mycket du sitter med huvet mitt i svetsröken, kan vara värt med en slimmad kolfiltermask (3m har fina)under hjälmen om man inte försvarar ett frisklufts agg.
alla ljusbågar frigör gas som äter grå celler.
alla vet att man ska vara försiktig med alu svetsning men slipning ger dig lungproblem långt innan du märkt av svetsröken, alu damm å rostfritt har kroppen jäkligt svårt att göra sig av med, lungorna slammar igen, som stenlunga (googla) ungefär.
svetsa å ha roligt med erat skapande.
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

jag köpte

Inlägg av tony »

jag köpte en parweld 180 amp 3fas för 14000 kr fick med en flaska argon å regulator i priset..

funkar bra... :thumbright:
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

Inlägg av tony »

Driddler skrev:Exakt mina tankar.

Tillverkas inte alla svetsar i asien numera? Gör dom inte det så är det nog därför de är dubbelt så dyra och lika bra :wink:
jo du har rätt...dags å slänga bort kina skräp snacket när det gäller vissa varor.
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

tony skrev:
Driddler skrev:Exakt mina tankar.

Tillverkas inte alla svetsar i asien numera? Gör dom inte det så är det nog därför de är dubbelt så dyra och lika bra :wink:
jo du har rätt...dags å slänga bort kina skräp snacket när det gäller vissa varor.
ja? så vad anbefaller man?
Nogon som har direktlink til en bra kina svets?
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
beldin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: sön feb 03, 2008 8:27 am

Inlägg av beldin »

http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/ ... c-310.html

Jag kör själv 315p modellen. mycket nöjd även om den kanske var i kraftigaste laget för mig.
Skriv svar