100 HP med 531 ?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Thomas
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön okt 24, 2004 8:36 pm
Ort: Närpes / Finland

100 HP med 531 ?

Inlägg av Thomas »

Hej hej!

Här kommer åter igen en ny amatör som fattat stort intresse för turbo motorer. Köpte en 83:ans 242 här om dagen med en b19a som haft EN ägare som var en gammal gubbe. = Ganska bra grundmaterial att påbörja sina funderingar på.

Jag hadde en 531 topp liggandes som jag fört till en verkstad som skall gå igenom den från grunden. Kommer att börja försiktigt bara med att sätta dit denna topp för att se hur mycket grundeffekten stiger, dvs utan turbo. (Tänkte sedan testa hur t03+intrecooler & stromberg fungerar.)

Min första fråga på forumet lyder så här:



Tror ni grundeffekten räcker till 100 ärliga hästar?
Det är en A-kam i 531:an.
Hej å hå!
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

jag tror då det ska gå, men vilket block ska du ha till den ?
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

Ska nog gå... :?

som ett ex. Kör en 245'a med b230A motor, K- kam, simons avgs och
öppet filter... Allt detta låg hemma och skräpade så det åkte på... :P

Vet ej hur i helvet en sån här G-tech stämmer, men den säger att bilen lämnar 99 drivhjulshästar...
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Thomas
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön okt 24, 2004 8:36 pm
Ort: Närpes / Finland

Inlägg av Thomas »

Det är b19 motorn som sitter i bilen som den ska på. En k kam skulle hjälpa mycket också har jag förstått. Men jag har ingen sån just nu. Öppet filter har jag oxå, men det spelar väl ingen större roll på original delar...
Hej å hå!
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

G-techen stämmer bra på 402 meter mm. Men det man bör tänka på är att ger inte rätt effekt på bakhjulen, detta därför den tar inte hänsyn till friktion, luftmotstånd mm. Den brukar je lite för lite på bakhjulen.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

a-kammen ska fungera bra. Den sitter ju i b19e, som är på 115hk med 398-topp.. Ta insprutet och insuget från en 360glt (b19e), så ska du nog få ut 120 ärliga hk.
Det ska funka fint till turbo. Kanske inte till mer än 160-170hk, men det duger kanske?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Thomas
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön okt 24, 2004 8:36 pm
Ort: Närpes / Finland

Inlägg av Thomas »

Jahaa, det lät intressant med insprutning. Dock så tror jag att jag sätter pengarna på en dellorto senare istället. Pga att jag siktar på 200+ hästar.
Men först måste jag lösa ut toppen från verkstan med nästa lön. Samt har jag beställt lite grejjer från KG. Samt så kall jag beställa en "turbo nål" från Misab till strombergaren oxå. Ser framemot att få testa turbo & stromberg.
Har läst rätt mycket här på forumet om denna kombination, och de som bygger seriöst verkar få rätt bra snurr på grejjerna.
Hej å hå!
Skriv svar