Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jul 17, 2018 2:43 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor sep 04, 2008 8:48 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån jun 09, 2008 12:11 pm
Inlägg: 7
Jag vet inte om alla vet om detta redan.

I sammband med dom nya reglerna som tillåter etanolkonvertering så får man nu alltså göra konvertering med ett eftermarknads styrsystem :P

-------------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Jag läste konverteringen till etanolbränsle och undrar följande:

Vid konvertering med egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning, kan man använda ett eftermarknads styrsystem istället för bilens orginal styrsystem så länge bilen har kvar orginal effekten?

Mvh Pär

-------------------------------------------------------------------------------------

Svar

Det är möjligt att använda ett eftermarknadssystem. Om bilen är nyare än 1993 måste ett Typ 1 prov enligt direktiv 70/220/EEG göras.


Med vänlig hälsning

Fredrik Nilsson

Vägverket
78187 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119


:P :thumbright:

Moderator dår gärna lägga tråden där den hör hemma


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 04, 2008 8:56 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9773
Ort: Sävar
Men så himla skönt. Tänkte besikta gamla 3.0an (-77) med VEMS och E85 i tanken. Då kan dom inte säga så mycket.
Eller är det ändå reg-besiktning när man snört gasarna i bingen?
(har ett par Weber 36/36 till övers om någon vill ha).

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 04, 2008 9:27 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån jun 09, 2008 12:11 pm
Inlägg: 7
Det verkar nästan som dom godkänner vadsom hellst på bilarinnan -92

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw ... enDocument

Där står allt om konvertering

Bilen måste dock regbesiktigas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 04, 2008 9:30 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9773
Ort: Sävar
Fränt. Nu blev jag inspirerad. ;)

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor sep 04, 2008 11:47 pm 
Men intyg på att slangarna håller för e85? Hur får man ett sånt?


Upp
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 05, 2008 2:18 pm 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2465
Ort: Skellefteå
Visst är det kul! det märkligaste är att ingen har uppmärksammat det förrän nu... ;-)

Intyg på slangar kan man nog ordna själv om man vet vad man har för slangar.

/Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 06, 2008 8:16 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 22, 2007 10:04 am
Inlägg: 157
Så det lär alltså köras fram ett papper på effekten i bilen, så att man kan regga.. Det borde ju gå att fejka nån kurva om man nu har en skitbil man vill konvertera till e85.. Har ingen riktig koll på vart man kan köra rullande landsväg här i uppland där jag bor..

_________________
Vw 8v @ 1.5 kg övertryck..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 06, 2008 9:31 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Inlägg: 622
Ort: Eksjö
är de någon fördel att regga om till entanol?

blir de lägre skatt eller så på bilen?


annars kan man ju köra på etanol ändå utan o regga

_________________
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör sep 06, 2008 3:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6112
Ort: Linköping
Rasmus Annander skrev:
är de någon fördel att regga om till entanol?

blir de lägre skatt eller så på bilen?


annars kan man ju köra på etanol ändå utan o regga


Javisst, men nu kan man ju helt öppet åka in med eftermarknadssprut :thumbright:

Jag menar, är det elektroniskt sprut förut är det ju inte så svårt att dölja, men vill man bli av med ett gammalt k-jetronic eller förgasare eller något dylikt gammalt äckel så är det ju fritt fram :thumbright: :D

Sedan om man kör på e85 mellan besiktningarna spelar ju mindre roll.

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 07, 2008 7:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Inlägg: 741
Ort: Bollnäs
det är ju helt otroligt att det är ok igentligen, finns ju inget som säger hur bra det är inmappat, för en lite felmappad måste ju fort kunna släppa ut mer skit?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 07, 2008 9:53 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9773
Ort: Sävar
Du måste nog uppfylla avgaskraven ändå (gränser för HC och CO, lambda 1.0), och jag ser inte varför man skulle vilja ha sin motor dåligt mappad?

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 08, 2008 6:48 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Inlägg: 256
Ort: Tibro
Påverkar det här enbart styrsystem, eller kan man ändra på tex grenrör, turbo osv också? Eftersom det ändå krävs ett bromsintyg?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 08, 2008 8:39 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2465
Ort: Skellefteå
Man måste som sagt klara avgaskraven för kattad motor, även förhöjd tomgång. Så man får ju jobba lite med bitarna...

Det är bara okej att byta det som krävs för konverteringen och man får inte öka effekten mer än 5% med konverteringen. Spridare, regulator, pump och styrsystem är OK men avgas, insug och turbo behöver man ju inte ändra för att kunna köra e85.

/Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 08, 2008 9:10 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1392
Ort: Umeå
therealpinto skrev:
Man måste som sagt klara avgaskraven för kattad motor, även förhöjd tomgång. Så man får ju jobba lite med bitarna...

Hur är det med ammatörbyggen?
Får man etanol konvertera?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån sep 08, 2008 9:29 am 
Offline
SFRO-snubben

Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Inlägg: 2465
Ort: Skellefteå
Ja, för amatörbygge gäller ungefär samma regler.

/Gustaf

_________________
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010