Tillåtet att regga med eftermarknads styrsystem vid e85 konv

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

intressant är att kraven på avgascertifieringen tas bort för E85-bränsle
alltså bör man få ändra motorn efter första regbesiktningen, dvs ny turbo osv, eventuell turbokonvertering osv, bara man klarar effekten.

therealpinto: Hur funkar det om man har registrerat med E85, sedan bygger om så pass att det blir ombyggt fordon, får man då turbokonvertera så länge man klarar 15kw/100 kg?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Tillåtet att regga med eftermarknads styrsystem vid e85

Inlägg av j björk »

skalle skrev:Jag vet inte om alla vet om detta redan.

I sammband med dom nya reglerna som tillåter etanolkonvertering så får man nu alltså göra konvertering med ett eftermarknads styrsystem :P

-------------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Jag läste konverteringen till etanolbränsle och undrar följande:

Vid konvertering med egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning, kan man använda ett eftermarknads styrsystem istället för bilens orginal styrsystem så länge bilen har kvar orginal effekten?

Mvh Pär

-------------------------------------------------------------------------------------

Svar

Det är möjligt att använda ett eftermarknadssystem. Om bilen är nyare än 1993 måste ett Typ 1 prov enligt direktiv 70/220/EEG göras.


Med vänlig hälsning

Fredrik Nilsson

Vägverket
78187 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119


:P :thumbright:

Moderator dår gärna lägga tråden där den hör hemma
Kollade på bilprovningens sida, står ju inget om vad ett typ 1 prov enligt bla bla. betyder. Någon som vet?
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

therealpinto skrev:Ja, för amatörbygge gäller ungefär samma regler.

/Gustaf
:thumbright:
Har inte hitta några uppgifter på hur det är med vägning vid motorbyte?
Min se7en regbeiktades ju när det var 10kw/100kg tjänste vikt så jag har ju en massa vikt tillgodo om man räknar på nuvarande 15kw/100kg :hihi:

//Nisse
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Nej, man far inte turbokonvertera etc bara for att man etanolkonverterat.

Ett amatorbygge som reggas om med motorbyte idag, far ha max 15kW/100kg OM SFRO anser att det klarar effekten. Som vid alla regbesiktningar vags bilen igen och far en ny tjanstevikt.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
antalpromille
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor jun 12, 2008 8:59 pm

Inlägg av antalpromille »

mattias skrev:Du måste nog uppfylla avgaskraven ändå (gränser för HC och CO, lambda 1.0), och jag ser inte varför man skulle vilja ha sin motor dåligt mappad?
från vilken årsmodell mäter dom lamda? hc å co är ju inget problem annars.
Oxidizer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: tor sep 28, 2006 12:00 pm

Inlägg av Oxidizer »

Trevligt att du hittat hit Gustav/Therealpinto , har läst din tråd på rejsa ang ombyggd/amatörbyggd bil osv.

Jag har en 928 1980 med eftermarknads sprut/tändning. Annars helt omoddad motor.

Räcker det med ett intyg på att slangarna klarar e85 och att avgaserna klarar 1980 års utsläpp för att få den godkänd vid regbesiktning? Eller måste man montera kat på den?

Hur skriver man själv ett intyg på slangarna , nåt slags spec från tillverkaren?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, det ska räcka så, såvitt jag förstår reglerna (om du konverterar till e85 alltså, det är ju vad reglerna gäller).

Intyget om slangarna ska du kunna skriva själv men det är ju förstås bra om du kan ange vilka slangar det är, med hänvisning till tillverkarens specifikation.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Tillåtet att regga med eftermarknads styrsystem vid e85

Inlägg av Hasse Bus »

Trådlyft deluxe!
Gäller detta fortfarande , med eftermarknadssprut vid etanolkonvertering i bilar av årsmodell 1992 eller äldre?

Mvh, Hasse.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Tillåtet att regga med eftermarknads styrsystem vid e85

Inlägg av Daniel-635 »

Jag reggade min 635 Csi med Bi-Turbo på detta sätt 2015.

Reglerna är lite snåriga, men bilen måste nå statusen Ombyggt fordon.
Så att den är tillräckligt ombyggd.

Motorn som sitter i bilen skall också vara en motor som haft katalysatorrening från början.

Och vid registrerings besiktningen måste bilen klara de modernare kraven för en katalysatorrenad bil, även om bilen är äldre än 1989.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Tillåtet att regga med eftermarknads styrsystem vid e85

Inlägg av Hasse Bus »

Ja det var ju en väg att gå, men som jag förstod det så kunde man bygga om bilar från bensin till etanol och regbesikta med utbytt sprut.
Utan att göra så mycket att det blir ombyggt fordon.
Men det är antagligen inte så längre för länken funkar inte och googlar jag så får jag bara upp gamla resultat från 2009-2012.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Tillåtet att regga med eftermarknads styrsystem vid e85

Inlägg av therealpinto »

Det är samma regler fortfarande.

1992 och äldre kan man göra en egen konverteringssats till, om man följer kraven i föreskrifterna;
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ ... 13_63k.pdf (ny länk, kapitel 5, 24§ och framåt en bit).

Det är inte exakt reglerat vad konverteringssatsen får innehålla men avsikten har varit att man bara får ändra det som behövs för att kunna köra E85. TS har ju ovan svarat att byte av styrsystem ska vara OK så då ska ju det gälla.

Ombyggt fordon och E85 blir ett specialfall som öppnar för fler ändringar men det är som sagt en mer omfattande ombyggnad.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Tillåtet att regga med eftermarknads styrsystem vid e85

Inlägg av Hasse Bus »

Tack för svaret.
Det var utförligt 217 sidor.
Jag ska läsa igenom och se om jag kan göra en sammanfattning.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
tzanek
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: sön jul 16, 2006 12:47 am
Ort: Skellefteå

Re: Tillåtet att regga med eftermarknads styrsystem vid e85

Inlägg av tzanek »

Vore kul om du skriver en sammanfattning hasse! Ser ut som jag borde regga min skyline för E85.
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Tillåtet att regga med eftermarknads styrsystem vid e85

Inlägg av Hasse Bus »

Särskilda krav på bensindriven personbil eller lätt lastbil konverterad för drift med etanolbränsle

Definitioner24 § Följande begrepp används med angiven betydelse.

OBD-system system för kontroll av utsläpp med förmåga att identifiera det sannolika felstället med hjälp av felkoder som lagrats i ett datorminnesensorsignal signal från syresensor, trycksensor eller temperatur-sensor som används av motorns styrdator

etanolbränsle motorbränsle enligt svensk standard SS 15 54 80:2006

bränsleflexibel etanolbil=en personbil eller lätt lastbil med enbart en tank och som kan köras på valfri blandning mellan etanolbränsle.

enbränsle etanolbilen=personbil eller lätt lastbil som kan köras på endast etanolbränsle.

Övergripande krav

25§ Personbil eller lätt lastbil som ändrats till drift med etanolbränsle ska
1. ha en konverteringssats som är typgodkänd enligt Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:29) om nationellt typgodkännande av system, komponent och separat teknisk enhet, eller

2. ha en konverteringssats som uppfyller kraven i 26–31§§


26§/Upphör att gälla 2018-05-20/ Personbil som är av 1993 eller senare års modell,och lätt lastbil som är av 1994 eller senare års modell,ska uppfylla kraven på avgasutsläpp vid typ 1 prov enligt direktiv 70/220/EEG(se 2 kap. 6 §) Bränsleflexibel etanolbil ska provas med bensin (referensbränsle med specifikation i IXtill direktiv 70/220/EEG) och etanol (referensbränsle med specifikation enligt32§). Enbränsle etanolbil ska provas enbart med etanol (referensbränsle med specifikation enligt 32§). Den kravnivå enligt direktiv 70/220/EEG eller enligt andra bestämmelser som bilen ursprungligen godkändes mot, får inte överskridas. Övergång från detena referensbränslet till det andra referensbränslet ska göras utan manuell justering av bränsleparametrar.Andra personbilar och lätta lastbilar än de i första stycket ska uppfylla krav på utsläpp vid tomgång i bilaga 7 till Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:84) om kontrollbesiktning.

26§/Träder i kraft 2018-05-20/ Personbil som är av 1993 eller senare års modell, och lätt lastbil som är av 1994 eller senare års modell, ska uppfylla kraven på avgasutsläpp vid typ 1 prov enligt direktiv 70/220/EEG (se 2kap. 6§). Bränsleflexibel etanolbil ska provas med bensin (referensbränsle med specifikation i IX till direktiv 70/220/EEG) och etanol (referensbränsle med specifikation enligt 32§). Enbränsle etanolbil ska provas enbart med etanol (referensbränsle med specifikation enligt 32§). Den kravnivå enligt direktiv 70/220/EEG eller enligt andra bestämmelser
som bilen ursprungligen godkändes mot, får inte överskridas. Övergång från det ena referensbränslet till det andra referensbränslet ska göras utan manuell justering av bränsleparametrar. Andra personbilar och lätta lastbilar än de i första stycket ska uppfylla krav på utsläpp vid tomgång i bilaga1 till Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2017:54) om kontrollbesiktning.(TSFS 2017:60)

27§ Bränsleflexibel etanolbil ska kunna köras på valfri blandning av etanolbränsle och bensin. Ingen manuell justering av bränsleparametrar ska behövas vid övergång mellan bränsleblandning.

28§ Konverteringssats får inte påverka OBD-systemets diagnosfunktion om bilen är utrustad med sådant.

29§Konverteringssats får inte ändra bilens högsta motoreffekt med mer än 5 %.

30§Sensorsignaler får inte manipuleras utanför styrdatorn.

31§Enbränsle etanolbil ska
1.märkas med en varaktig skylt som anger att bilen enbart ska tankas med E85,och
2.inte behöva manuell justering av bränsleparametrar.

32§För provning av fordon vid typ 1 prov enligt direktiv 70/220/EEG(se 2 kap. 6 §)ska referensbränsle typ etanol (E85) enligt bilaga IX till kommissionens förordning (EG) nr 692/2008(se 2 kap. 72§)användas.

Jag tror det var det hela, läs och njut...... :mrgreen:
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Skriv svar