Tillåtet att regga med eftermarknads styrsystem vid e85 konv

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
skalle
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jun 09, 2008 12:11 pm

Tillåtet att regga med eftermarknads styrsystem vid e85 konv

Inlägg av skalle »

Jag vet inte om alla vet om detta redan.

I sammband med dom nya reglerna som tillåter etanolkonvertering så får man nu alltså göra konvertering med ett eftermarknads styrsystem :P

-------------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Jag läste konverteringen till etanolbränsle och undrar följande:

Vid konvertering med egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning, kan man använda ett eftermarknads styrsystem istället för bilens orginal styrsystem så länge bilen har kvar orginal effekten?

Mvh Pär

-------------------------------------------------------------------------------------

Svar

Det är möjligt att använda ett eftermarknadssystem. Om bilen är nyare än 1993 måste ett Typ 1 prov enligt direktiv 70/220/EEG göras.


Med vänlig hälsning

Fredrik Nilsson

Vägverket
78187 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119


:P :thumbright:

Moderator dår gärna lägga tråden där den hör hemma
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Men så himla skönt. Tänkte besikta gamla 3.0an (-77) med VEMS och E85 i tanken. Då kan dom inte säga så mycket.
Eller är det ändå reg-besiktning när man snört gasarna i bingen?
(har ett par Weber 36/36 till övers om någon vill ha).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
skalle
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån jun 09, 2008 12:11 pm

Inlägg av skalle »

Det verkar nästan som dom godkänner vadsom hellst på bilarinnan -92

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw ... enDocument

Där står allt om konvertering

Bilen måste dock regbesiktigas
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Fränt. Nu blev jag inspirerad. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
LarC

Inlägg av LarC »

Men intyg på att slangarna håller för e85? Hur får man ett sånt?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Visst är det kul! det märkligaste är att ingen har uppmärksammat det förrän nu... ;-)

Intyg på slangar kan man nog ordna själv om man vet vad man har för slangar.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Coaster
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: lör dec 22, 2007 10:04 am

Inlägg av Coaster »

Så det lär alltså köras fram ett papper på effekten i bilen, så att man kan regga.. Det borde ju gå att fejka nån kurva om man nu har en skitbil man vill konvertera till e85.. Har ingen riktig koll på vart man kan köra rullande landsväg här i uppland där jag bor..
Vw 8v @ 1.5 kg övertryck..
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Inlägg av Rasmus Annander »

är de någon fördel att regga om till entanol?

blir de lägre skatt eller så på bilen?


annars kan man ju köra på etanol ändå utan o regga
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Rasmus Annander skrev:är de någon fördel att regga om till entanol?

blir de lägre skatt eller så på bilen?


annars kan man ju köra på etanol ändå utan o regga
Javisst, men nu kan man ju helt öppet åka in med eftermarknadssprut :thumbright:

Jag menar, är det elektroniskt sprut förut är det ju inte så svårt att dölja, men vill man bli av med ett gammalt k-jetronic eller förgasare eller något dylikt gammalt äckel så är det ju fritt fram :thumbright: :D

Sedan om man kör på e85 mellan besiktningarna spelar ju mindre roll.
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

det är ju helt otroligt att det är ok igentligen, finns ju inget som säger hur bra det är inmappat, för en lite felmappad måste ju fort kunna släppa ut mer skit?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du måste nog uppfylla avgaskraven ändå (gränser för HC och CO, lambda 1.0), och jag ser inte varför man skulle vilja ha sin motor dåligt mappad?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Holger
För mycket laddtryck
Inlägg: 256
Blev medlem: ons jun 06, 2007 10:26 pm
Ort: Tibro

Inlägg av Holger »

Påverkar det här enbart styrsystem, eller kan man ändra på tex grenrör, turbo osv också? Eftersom det ändå krävs ett bromsintyg?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Man måste som sagt klara avgaskraven för kattad motor, även förhöjd tomgång. Så man får ju jobba lite med bitarna...

Det är bara okej att byta det som krävs för konverteringen och man får inte öka effekten mer än 5% med konverteringen. Spridare, regulator, pump och styrsystem är OK men avgas, insug och turbo behöver man ju inte ändra för att kunna köra e85.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

therealpinto skrev:Man måste som sagt klara avgaskraven för kattad motor, även förhöjd tomgång. Så man får ju jobba lite med bitarna...
Hur är det med ammatörbyggen?
Får man etanol konvertera?
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, för amatörbygge gäller ungefär samma regler.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar