Sida 1 av 2

Tillåtet att regga med eftermarknads styrsystem vid e85 konv

Postat: tor sep 04, 2008 8:48 pm
av skalle
Jag vet inte om alla vet om detta redan.

I sammband med dom nya reglerna som tillåter etanolkonvertering så får man nu alltså göra konvertering med ett eftermarknads styrsystem :P

-------------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Jag läste konverteringen till etanolbränsle och undrar följande:

Vid konvertering med egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning, kan man använda ett eftermarknads styrsystem istället för bilens orginal styrsystem så länge bilen har kvar orginal effekten?

Mvh Pär

-------------------------------------------------------------------------------------

Svar

Det är möjligt att använda ett eftermarknadssystem. Om bilen är nyare än 1993 måste ett Typ 1 prov enligt direktiv 70/220/EEG göras.


Med vänlig hälsning

Fredrik Nilsson

Vägverket
78187 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119


:P :thumbright:

Moderator dår gärna lägga tråden där den hör hemma

Postat: tor sep 04, 2008 8:56 pm
av mattias
Men så himla skönt. Tänkte besikta gamla 3.0an (-77) med VEMS och E85 i tanken. Då kan dom inte säga så mycket.
Eller är det ändå reg-besiktning när man snört gasarna i bingen?
(har ett par Weber 36/36 till övers om någon vill ha).

Postat: tor sep 04, 2008 9:27 pm
av skalle
Det verkar nästan som dom godkänner vadsom hellst på bilarinnan -92

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw ... enDocument

Där står allt om konvertering

Bilen måste dock regbesiktigas

Postat: tor sep 04, 2008 9:30 pm
av mattias
Fränt. Nu blev jag inspirerad. ;)

Postat: tor sep 04, 2008 11:47 pm
av LarC
Men intyg på att slangarna håller för e85? Hur får man ett sånt?

Postat: fre sep 05, 2008 2:18 pm
av therealpinto
Visst är det kul! det märkligaste är att ingen har uppmärksammat det förrän nu... ;-)

Intyg på slangar kan man nog ordna själv om man vet vad man har för slangar.

/Gustaf

Postat: lör sep 06, 2008 8:16 am
av Coaster
Så det lär alltså köras fram ett papper på effekten i bilen, så att man kan regga.. Det borde ju gå att fejka nån kurva om man nu har en skitbil man vill konvertera till e85.. Har ingen riktig koll på vart man kan köra rullande landsväg här i uppland där jag bor..

Postat: lör sep 06, 2008 9:31 am
av Rasmus Annander
är de någon fördel att regga om till entanol?

blir de lägre skatt eller så på bilen?


annars kan man ju köra på etanol ändå utan o regga

Postat: lör sep 06, 2008 3:43 pm
av j björk
Rasmus Annander skrev:är de någon fördel att regga om till entanol?

blir de lägre skatt eller så på bilen?


annars kan man ju köra på etanol ändå utan o regga
Javisst, men nu kan man ju helt öppet åka in med eftermarknadssprut :thumbright:

Jag menar, är det elektroniskt sprut förut är det ju inte så svårt att dölja, men vill man bli av med ett gammalt k-jetronic eller förgasare eller något dylikt gammalt äckel så är det ju fritt fram :thumbright: :D

Sedan om man kör på e85 mellan besiktningarna spelar ju mindre roll.

Postat: sön sep 07, 2008 7:43 pm
av Johan Lindberg
det är ju helt otroligt att det är ok igentligen, finns ju inget som säger hur bra det är inmappat, för en lite felmappad måste ju fort kunna släppa ut mer skit?

Postat: sön sep 07, 2008 9:53 pm
av mattias
Du måste nog uppfylla avgaskraven ändå (gränser för HC och CO, lambda 1.0), och jag ser inte varför man skulle vilja ha sin motor dåligt mappad?

Postat: mån sep 08, 2008 6:48 am
av Holger
Påverkar det här enbart styrsystem, eller kan man ändra på tex grenrör, turbo osv också? Eftersom det ändå krävs ett bromsintyg?

Postat: mån sep 08, 2008 8:39 am
av therealpinto
Man måste som sagt klara avgaskraven för kattad motor, även förhöjd tomgång. Så man får ju jobba lite med bitarna...

Det är bara okej att byta det som krävs för konverteringen och man får inte öka effekten mer än 5% med konverteringen. Spridare, regulator, pump och styrsystem är OK men avgas, insug och turbo behöver man ju inte ändra för att kunna köra e85.

/Gustaf

Postat: mån sep 08, 2008 9:10 am
av super7
therealpinto skrev:Man måste som sagt klara avgaskraven för kattad motor, även förhöjd tomgång. Så man får ju jobba lite med bitarna...
Hur är det med ammatörbyggen?
Får man etanol konvertera?

Postat: mån sep 08, 2008 9:29 am
av therealpinto
Ja, för amatörbygge gäller ungefär samma regler.

/Gustaf