Tillåtet att regga med eftermarknads styrsystem vid e85 konv
Tillåtet att regga med eftermarknads styrsystem vid e85 konv
Jag vet inte om alla vet om detta redan.
I sammband med dom nya reglerna som tillåter etanolkonvertering så får man nu alltså göra konvertering med ett eftermarknads styrsystem
-------------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Jag läste konverteringen till etanolbränsle och undrar följande:
Vid konvertering med egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning, kan man använda ett eftermarknads styrsystem istället för bilens orginal styrsystem så länge bilen har kvar orginal effekten?
Mvh Pär
-------------------------------------------------------------------------------------
Svar
Det är möjligt att använda ett eftermarknadssystem. Om bilen är nyare än 1993 måste ett Typ 1 prov enligt direktiv 70/220/EEG göras.
Med vänlig hälsning
Fredrik Nilsson
Vägverket
78187 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119
Moderator dår gärna lägga tråden där den hör hemma
I sammband med dom nya reglerna som tillåter etanolkonvertering så får man nu alltså göra konvertering med ett eftermarknads styrsystem
-------------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Jag läste konverteringen till etanolbränsle och undrar följande:
Vid konvertering med egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning, kan man använda ett eftermarknads styrsystem istället för bilens orginal styrsystem så länge bilen har kvar orginal effekten?
Mvh Pär
-------------------------------------------------------------------------------------
Svar
Det är möjligt att använda ett eftermarknadssystem. Om bilen är nyare än 1993 måste ett Typ 1 prov enligt direktiv 70/220/EEG göras.
Med vänlig hälsning
Fredrik Nilsson
Vägverket
78187 Borlänge
Röda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119
Moderator dår gärna lägga tråden där den hör hemma
Men så himla skönt. Tänkte besikta gamla 3.0an (-77) med VEMS och E85 i tanken. Då kan dom inte säga så mycket.
Eller är det ändå reg-besiktning när man snört gasarna i bingen?
(har ett par Weber 36/36 till övers om någon vill ha).
Eller är det ändå reg-besiktning när man snört gasarna i bingen?
(har ett par Weber 36/36 till övers om någon vill ha).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det verkar nästan som dom godkänner vadsom hellst på bilarinnan -92
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw ... enDocument
Där står allt om konvertering
Bilen måste dock regbesiktigas
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw ... enDocument
Där står allt om konvertering
Bilen måste dock regbesiktigas
Fränt. Nu blev jag inspirerad.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Javisst, men nu kan man ju helt öppet åka in med eftermarknadssprutRasmus Annander skrev:är de någon fördel att regga om till entanol?
blir de lägre skatt eller så på bilen?
annars kan man ju köra på etanol ändå utan o regga
Jag menar, är det elektroniskt sprut förut är det ju inte så svårt att dölja, men vill man bli av med ett gammalt k-jetronic eller förgasare eller något dylikt gammalt äckel så är det ju fritt fram
Sedan om man kör på e85 mellan besiktningarna spelar ju mindre roll.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Du måste nog uppfylla avgaskraven ändå (gränser för HC och CO, lambda 1.0), och jag ser inte varför man skulle vilja ha sin motor dåligt mappad?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Man måste som sagt klara avgaskraven för kattad motor, även förhöjd tomgång. Så man får ju jobba lite med bitarna...
Det är bara okej att byta det som krävs för konverteringen och man får inte öka effekten mer än 5% med konverteringen. Spridare, regulator, pump och styrsystem är OK men avgas, insug och turbo behöver man ju inte ändra för att kunna köra e85.
/Gustaf
Det är bara okej att byta det som krävs för konverteringen och man får inte öka effekten mer än 5% med konverteringen. Spridare, regulator, pump och styrsystem är OK men avgas, insug och turbo behöver man ju inte ändra för att kunna köra e85.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt: