PALLBOCKAR

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: PALLBOCKAR

Inlägg av larsat »

En sak jag funderat på ang pallbocken på bild några snäpp upp, har jag fattat rätt i att man vrider på handtaget för att släppa ner/upp den? Isåfall kan man inte göra det om den är belastad?
Jag har aldrig testat en sådan, men bara av bilden får jag olustkänsla med ett handtag när man ligger under bilen o sprattlar med benen o rätt vad det är sparkar man till spärren?
Kanske inte funkar så, men har fått för mig det o hållt mig från sådana. Jag tycker Biltemas vanliga med pinne genom hål funkar bra men det är klart man har slarvat någon gång, skitbra med en påminnelse hur dumt det är ibland. Speciellt när man super bort för många hjärnceller imellanåt samt börjar bli gammal o senil!
jajsen
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 11, 2006 9:08 pm
Ort: Trollhättan

Re: PALLBOCKAR

Inlägg av jajsen »

Ne, pinnen måste upp lite för att spärren ska släppa.
Användarvisningsbild
opc
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: ons maj 28, 2008 10:11 pm
Ort: Hörnefors
Kontakt:

Re: PALLBOCKAR

Inlägg av opc »

Tips:
Autoparts i umeå har kanonpris på 3-tons pallbockar! Bara 178:- st och dom är riktigt kraftiga. Jag skulle köpa pallbockar på Jula eller Biltema som förövrigt kostar mer, dock upptäckte jag dessa i tid :mrgreen: http://www.autoparts.se/?prod=true&art=333-160025" onclick="window.open(this.href);return false;
Jocke Björk

Ex. Bullmarksbo född med opelmärke i Pannan

Kör:
Zafira A 1,6 2000
Astra G Kombi sport 1999
Astra GSi 16V 1993
Kadett GSi 16V 1989
http://www.garaget.org/OPC" onclick="window.open(this.href);return false;
Emils
För mycket laddtryck
Inlägg: 249
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:37 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: PALLBOCKAR

Inlägg av Emils »

Inte en pallbock men det funkar lika bra :thumbright:
Bild
Emil Sundberg.
Ockelbo C20
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: lör okt 20, 2012 6:40 am
Ort: Linköping

Re: PALLBOCKAR

Inlägg av Ockelbo C20 »

Vi hade en herre på jobbet som kröp under bilen med bara domkraften som säkerhet.
Jag undrade var han var då vi skulle fika.

Han var en sådan som aldrig missade fikat!
Jag hade ju sett att han låg och kröp under bilen. Jag påpekade även att han saknade pallbockar.
Men han hade gjort lika dant i 40 år så jag skulle bara vara tyst.

Något sa mig att spring ut till verkstaden.
När jag öppnar dörren till verkstadslokalen.
Så ser jag två ben sticka ut och en bil som står på alla fyra helt nere på golvet.

Det rosslade lite under bilen så gubben var ju inte död.
Domkraften hade glidit från fjäderbenet och bilen slog ner.
Bakaxeln hamnade på gubbens bröstkorg och hade naglat fast honnom mot backen.
Snabbt som faan tog jag ett nytt tag med domkraften och hissade upp bilen.

Drog fram gubben som knappt var vid medvetande.
Han var helt borta men andades och jag ringde ambulans.

Hade jag inte reflekterat över att han inte var vid fikabordet.
Eller rättare sagt inte sett att han höll på med bilen innan fikat.
Då hade man ju inte sprungit ut till garaget.

Mosad bröstkorg och 6 veckors sjukskrivning gjorde susen.
Han gjorde aldrig mer något jobb utan pallbockar.

http://www.ockelboc20.n.nu/
Fredrik wärn
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: mån okt 29, 2007 1:13 pm

Re: PALLBOCKAR

Inlägg av Perfix »

Kan ju ge mitt bidrag till tråden ifrån tiden när man började hålla på att skruva..

Vajerspel, talja eller kättingspel har väl många i sina garage misstänker jag.. Så även jag, ett vajerspel/talja som jag alltid använt till att lyfta i och ur motorer, och allt annat som kan behöva lyftas. Givetvis är det ju bra om man håller koll på vajer etc efter skador, men jag lyckades hänga taljan helt åt skogen en gång, och upptäckte inte detta förrens jobbet var färdigt.

Jag hade en kraftig balk i taket vilken jag brukade använda att hänga taljan i, runt balken en grov kätting vilken jag faktiskt var duktig att låsa med flertalet bultar, och i den kättingen då hängdes i sin tur taljan som hade en stor öppningsbar öggla i ena änden.. Hur som helst så var kättingen lite för lång, och den "överblivna" kättingen hängde jag bara åt sidan i en krok i för att den inte skulle hänga och slänga...

Lyfter motorn i en 145a jag hade då.. rullar ut bilen, motorn hänger kvar varav jag pular med den, tömmer olja, tar bort insug etc. Dagen efter skulle farsan in och byta däck, varav jag snabbt hissade ner motorn på en liten motorvagn, ska ta ner taljan, och ser att jag i all hast hängt denna i den biten av kättingen som jag bara hängt åt sidan.. Kroken var nästan helt uträtad vilken den hängde i.. den var förövrigt bara grov som en spik. Fan ett mirakel att man inte fick motorn i famnen och taljan och skiten i huvudet..

Hädanefter kollar jag alltid en gång extra..
Henkken
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Ort: Åland

Re: PALLBOCKAR

Inlägg av Henkken »

hände mej för ett år sedan när jag skulle byta bakaxeln på min 245a, pallade upp den med tre däck på varandra på ena sidan och när jag skulle hissa upp andra sidan så välte domkraften.
hade kunnat bli körigt om någon legat under, men som tur var så klarade sig allting utom domkraften.
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
ekan24v
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: ons okt 23, 2013 12:14 pm

Re: PALLBOCKAR

Inlägg av ekan24v »

Aldrig utan min pallbocl
940 16V Turbo - Projekt som ej ska gå på gatan :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: PALLBOCKAR

Inlägg av Kadett4wd »

Även jag har gjort misstaget.
Men!
Eftersom en lumparkompis till mig dog straxt efter vi muckade har jag alltid använt pallbockar.

Nu till min händelse, många många år efter kompisen som förolyckades så skulle jag hjälpa min styvson att montera sitt vänstra fjäderben fram på sin golf 1a.
Han hade pallat upp med pallbockar och gjort vad han kunnat.
Min brist var i att jag aldrig kontrollerade hur säkert det var.

Jag satte mig i skräddarställning utanför bilen och skulle lyfta upp fjäderbenet så han kunde dra fast det med jag höll i.
Det var lite bökigt av nån anledning så jag gjorde ett sånt där idiotutfall och tog i lite, lite mer än man bör *S*
så jag lyckades rycka så pallbocken välte, jag såg det och skulle bort från bilen, men halkade lite med högra foten.
GIVETVIS halkade jag in med foten så bromsskivan nöp fast mig mot marken som en giljotin rakt över inre fotknölen.. där satt jag som i ett skruvstäd mellan bromsskivan och marken.

Adrenalinet gjorde att jag lyfte upp bilen själv, sittande på marken och beordrade styvsonen ordagrant.
'SE TILL ATT TA DOMKRAFTEN OCH HISSA SNABBT SOM FAN PÅ EN STABIL PUNKT!!!'
Men eftersom det var just fjäderbenet så tryckte ju fjädern fortfarande ned skivan i foten även fast jag lyft upp bilen typ 15cm.

Han gjorde det briljant! :)
Å allt slutade lyckligt.
Grabben blev dock skrämd och jag hittade han gråtande då jag efter en stund skulle fortsätta mecket.
Han var ju tvungen ta sig till jobbet på kvällen.
Men dra åt skogen va illamående jag blev då adrenalinet släppte..

Jag har ärr efter krosskadan än, detta hände nog för ca 4år sedan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: PALLBOCKAR

Inlägg av taz82 »

Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: PALLBOCKAR

Inlägg av Johan_P »

Kan väl bidra jag med med lite tips. Har själv aldrig råkat ut för just några större grejer i garaget eller på jobbet. Men alltid när jag ska lyfta något på ett underlag som inte är betong så använder jag en plywood skiva 16mm eller liknande och lägger under pallbocken eller domkraften om jag ska hissa. Jag har använt dom små domkraftarna oftast blåa eller röda och även original domkraft. Men tänk på att det står i varningstexten att man aldrig får befinna sig under fordonet när man lyfter med en domkraft och det kan vara så illa att man inte får något på försäkringen om man skulle skada sig om man inte följer instruktionerna. Likaså dom där tunnplåt ramperna som finns på biltema eller jula att köpa dom är inget bra. har varit med om att dom vikt sig när man kör upp bilen på dom. Bygg egna i så fall om ni vet hur man svetsar :lol:
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: PALLBOCKAR

Inlägg av taz82 »

http://m.gp.se/nyheter/vastsverige/bohu ... medvetslos

Kan även vara bra att dra handbromsen om man har bilen parkerad i en brant backe, kompet i motorn släpper ju när det släpper (vet inte om det är vad som hänt, men kan ju vara så)
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: PALLBOCKAR

Inlägg av taz82 »

taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: PALLBOCKAR

Inlägg av taz82 »

OlavT
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jan 05, 2013 9:18 pm
Ort: Stavanger/ Klepp NORGE

Re: PALLBOCKAR

Inlägg av OlavT »

Pleier å legge hjulene under bil'n som ekstra sikkerhet om det er mulig, de må lagres uansett. Er og skummelt om en har satt bilen på bukker og skal jekke opp andre aksel. Da er det viktig at lekken triller ellers så blir den trukket av bukkene. Jekke på grus og lign. triller ikke bra...
Camaro -79 355, C5/ LS1 brakes, VBP and PST +++
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
Skriv svar