Sida 4 av 6

Postat: mån aug 17, 2009 8:00 pm
av AFFE
Lite sent svar men bättre sen än alldrig HeHe '
Dom där va ju kallas bra å presis som du säger hålen på bocken är ju alltid på fel ställe . Sedan så är ju dessa guld om man håller på att bygga om en bil å vill att den ska stå i våg är ju bara å skruva den rätt .
Och att det är NIKE grejer säger ju i alla fall för att det är lite kvallite på grejerna å dom va ju inte allt för dyra heller

Postat: sön aug 30, 2009 8:01 am
av Marcus.O
Jag brukar sätta däck med fälg under däcken på bilen + domkraft

Postat: tis sep 01, 2009 7:49 pm
av David_B
Jag ska ha bilen upppallad hela vintern nu är det tänkt.. Dags för lite rostlagning :thumbdown:
Pallbocka tycker jag inte om så värst mycket! Nästan alltid är dom för korta för att man ska kunna ligga bekvämt undertill..
Bild
Har därför byggt dessa som bilen ska få stå i :thumbright: Dom är inte färdiga på bild förvisso, ska bli ett stöd eller nåt sånt under däcket också..
PLUS hjul, så man kan rulla bilfan dit man vill ha den :doh:

Om min uträckning stämmer kommer jag att få ca 60cm mellan garagegolv och bilgolv :thumbright:

Postat: tis sep 01, 2009 8:24 pm
av subw000fer
smart :)

Postat: sön dec 20, 2009 9:03 pm
av kardanknuten
fick höra en historia om en gubbe som en fyrpelarlyft. Han hade hissat upp en bil och jobbat under bilen .Sen när han var klar så körde han ner den när den kom en halv meter ner nöp den.Så gick han under med slägga och börja dunka på när den väl släppte så gick en vajer av så den kom ner med ett brak med gubben under.Han såg inte dagljus nå mer värt att tänka på :(

Postat: mån apr 26, 2010 12:25 am
av Walle_W
tänk även på att asfalt kan vara lite lurigt.
Inte ovanligt att motorcyklar ramlar omkull när stödet gått igenom asfalten

Kom att tänka på den när jag såg fötterna på dessa
http://www.nasstrommaskin.se/cgi-bin/ib ... Visn=Std99

Om en fot sjunker igen är det ju lätt hänt att den ramlar.
Värt att tänka på en varm sommardag vid banan/strippen där kanske underarbetet i depån inte är av seriösaste slag..

Postat: tor maj 13, 2010 8:41 am
av jos4561
även domkrafter och pallbockar kan sjunka rejält på varm asfalt, min garage domkraft sjönk på ena sidan och började kantar när jag börade få lite lyfthöjd, vill inte tänka på om hadde jag hunnit under när den satte sig. sänkte snabbt och la dit en plyfa skiva.

Postat: sön jul 25, 2010 1:55 pm
av bonden
nån mer som tycker huvudet på vanliga pallbockar är läskiga? jag hade hellre haft runda huvuden som på domkraftar (alltså delen som bilen ställer sig på).
Ibland när man sänker ner domkraften så glider bilen på pallbocken/arna som inte passar bra på varken ramsnokar, framvagnsbalk eller domkraftsfästen. :?

Postat: tis aug 03, 2010 10:06 pm
av Connsann
kan tillägga en sak i ämnet. När jag gick i ettan i bräcke transport så var vi i verkstaden. och a en dag kom inte våran lärare och det blev två och tre dagar.
När han kom tillbaka så kom det fram att hans son hade jobbat med sin van och pallat upp på pallpockar på morgonen hittade han sin son med ena delen av pallbocken i pannan.
Alltså hade han ställt sin van som många gör på en pall bock på toppen är lite likt ett U ena sidan hade börjat spricka och skjutits iväg som ett skott in i pannan... så försöka allttid använda pallbocken mittersta del.

Det var sammanlagt 4st 4tons pallisar han använda på ett plant garagegolv

Ursäkta stav fel // Conny

Postat: tis aug 03, 2010 11:21 pm
av B_Christoffersson
en av mina gamla tjejers farsa i arvidsjaur dog när domkraften halkade undan när han låg under bilen och skruvade
och jag vet själv att man slarvat ibland och de är jävligt dumt

i höstas bla så lånade en kompis garaget och skulle lyft upp en dodge van
på 2 pelar lyften min och jag var i garaget och sa åt han innan han började lyfta att KOLLA SÅ ALLA ARMAR ÄR DÄR DOM SKA
han sprang ett varv runt bilen och var som vanligt en jävla slarver och kollade inte så noga
men när dodgen var hissad högst upp gick jag fram till bilen och gungade den i kofånfaren för säkerhets skull och då banan halkade ena armen av så hela bilen hängde på 3 armar vilken resulterade i en jävla snebelastning för lyften så de slet upp 3 expanderbultar genom betongen och ena stödbalken för lyften var ungeför 20 cm ovanför golvet och de höll på bryta sönder hela 2 pelar lyften plus att allt höll på vicka baklänges

gissa om jag var nå förbannad
nu gick de dock sänka ner bilen utan att allt gick åt fanders och lyften vred sig tillbaka när bilen stog på golvet igen som tur var

sen bilade vi upp golvet runt alla 4 ställen där lyften var fäst i golvet och grävde ut sanden under och jöt nytt så betången blev ca 25 cm tjock istället för 15 som de var tidigare
men idag så gungar jag varenda bil som jag lyftat upp men lyften för att se så allt är som de ska och de tycker jag fler borde tänka på

Postat: lör aug 07, 2010 4:00 pm
av load3d_
En viktig regel är ju att inte ha pallbocken för högt än fast de kanske finns hål att sticka in låspinnen i så behöver inte pallbocken vara byggd för att palla så högt.

Uträkning:
Själpningsradien x 4,5 = den höjd man får palla upp med just den pallbocken. *Jag tycker det är minst lika viktigt* konstigt att ingen har nämnt det...
om ingen vet hur man mäter själpningsradien så kan jag rita

Safty first :thumbright:

Mvh Jonte

Postat: tor nov 25, 2010 12:14 am
av J_Lindgren
Jag är glad att ja sitter här och skriver idag för ca 2-3 år sen låg ja under en 740 och domkraften tippa.. Var en hel del folk så ja kom ut relativt fort dock ett domkraftsfäste in i skallen med till slut vart de bara några stygn och ett ärr som sitter kvar och det tackar jag gudarna för!

Sen plocka ja även ner bakvagn på min e30 på lyften och bilfan börja tippa frammåt med vi hann få tag bak innan det var allt för sent..


Tänk alltid en extra gång och låt de ta tid så det inte händer nått annars gd fan i att göra de ni tänkt!

Postat: lör nov 27, 2010 9:12 pm
av säl
Tänker lägga in en liten varning angående pallbockar.

Nämligen den här varianten

Bild

Köpte ett par på rusta, såg att dom tagit bort dom ur sortimentet nu. bilden är från jula å jag antar att det är samma.

Hade min -60 impala stående på pallbockar vid bakre länkarmsfästet. å den hade stått så i 2 veckor medans jag höll på med bakvagnen.

En dag for jag till garaget för att hämta en borrmaskin jag behövde hemma, klev in genom dörren letar upp borrmaskinen, sen hör jag ett brak! och ser att bilen rullar frammåt.

Springer/flyger :lol: bort till bilen och ställer mej framför och tar imot bilen innan den rullar in i arbetsbänken och skruvstädet , den tog stopp precis innan med mina ben som skydd mot bänken :doh:

Pallbocken är gjuten i vad som ser ut som pimpsten ungefär, ni vet den där vita stenen som flyter, och hade gått rakt av där själva foten börjar.

Använder bara stadiga plåtisar nu

Helt otrolig tur att jag precis kom dit, då bilen föll ner, och att jag hade monterat tillbaka det mesta av bakvagnen

Jag ska kolla imorgon om bilderna från den trasiga finns kvar.

Re: PALLBOCKAR

Postat: sön jul 03, 2011 9:25 am
av Finnsebbe
Mjukt underlag bör man se upp med. På en sandplan eller ännu värre, gräsmatta, sjunker vanliga pallbockar in. Rejäla plankor eller tjock faner under bockarna är ett måste. När man tvingas meka på sådana underlag bör man helst ha ett par hjul på marken och inte lyfta hela bilen i luften.

Re:

Postat: mån dec 05, 2011 6:18 pm
av Evinrude
Connsann skrev:Alltså hade han ställt sin van som många gör på en pall bock på toppen är lite likt ett U ena sidan hade börjat spricka och skjutits iväg som ett skott
Råkade ut för liknande när jag var klar med min BMW och började hissa ner (som tur var).
Började sänka bak och då vek sig ena plattan på huvudet och bilen gled lite i sidled.
Nu var det ingen fara då bilen gick att sänka ner utan skador, men det får en ju att vilja ha en bättre lösning i stil med jackpads eller dylikt. För ramben etc är ju alltid för breda för att kunna ligga i mitten på pallbocken