Konvertera til fordonsgas

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Konvertera til fordonsgas

Inlägg av gegge »

Jag kör omkring i en gasbil och blir lika glad varje gång jag ska tanka. Tyvärr är den lite trött, men både kompresor och turbo finns på andra gasbilar. Efter att ha surfat runt lite upptäcker jag att oktantalet på Metan är 130 :shock: Högkompad turbobil blir en möjlighet!

Dessutom är konverteringen laglig på samma sätt som etanolkonvertingar och smidig för bilar reggade innan 1992 (tror jag). Det som behövs är en 200bars tank, en reduceringsventil, "spridare", MAP sensor och ett styrsystem.

Alltså kan man tanka billig biogas, få bilen reggad som miljöbil och få bra fart i den :D

En tanke?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Har allt funderat lite lätt på det själv också.
Frågan är vad för intyg och behörigheter som behövs?

Det är ganska speciella gasklockor på tuberna också, som stänger vid för högt flöde, släpper ut gasen om det blir för varmt (läs vid brand) mm.
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 264
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

Några tomma 50 liters svetsgastuber lär ju komma bra till användning i denna applikation.
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Inlägg av gegge »

Bara delarna är godkända enligt r110 normen är det ok verkar det som. Tuberna är i enklaste formen vanliga stålcylindrar väldigt lika dykartuber men men extra höga krav vad gäller värme, tryck och yttre påverkan. Kolla Luxfer eller Faber. De borde inte vara så dyra.

Bosch NGI2 spridare passar och kostar dryga tusenlappen styck. Har ställt fråga till bla tekniska Verken i Linköping, BCR, Konv

Regulatorer är det många som säljer, vanliga är en från Zenith.
dhedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av dhedlund »

Är inte speciellt insatt i det men jag står faktiskt och bockar rören till just tekniska verken i linköping och vad jag har förstått så är det ganska hårda krav på utrustningen dom monterar i bilarna.

Rören vi bockar tex (regulator rör etc etc) är sandviks rostfria (har inte beteckningen på dom i huvet) och det var väldigt viktigt att det var just dom då dom var testade bla bla bla.

Snacka med Fredrik Passot på Tekniska Verken han kan säkert svara på dina frågor.
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Inlägg av gegge »

Har bla mailat 'info@sgc.se' , 'info@afv.nu' , 'info@konvegas.se' , 'info@brcgas.se' ...

Fick svar från Marcus Thomasfolk Informationschef/Head of Communications på Volkswagen Group Sverige AB:

Hej Carl Fredrik,

Jag har forskat lite i detta och svaret är att vi som generalagent dessvärre inte sitter inne med kunskapen om att konvertera och trimma en bensinmotor till gasmotor. Eftersom det rör sig om en egen ombyggnad kanske det är bäst att du vänder dig till någon firma som säljer/konverterar bensinmotorer till gas. Jag kan tyvärr inte ge dig något tips här.


Fick denna från SGC:

Hej Carl Frederik,

Hemmakonverteringar av det här slaget är inget vi rekommenderar, med tanke på säkerhet och risken för att du inte får konverteringen godkänd om du inte har gått genom en verkstad som vet hur man ska göra. Turbodriften tror jag också kan ställa till det, de flesta efterkonverteringskit tror jag är anpassade till vanliga bilar.

Mitt första steg tror jag skulle vara att kontakta verkstäder i Sverige i dag som ägnar sig åt detta – se kontaktdetaljer nedan. De är ofta återförsäljare för olika kits, och det är möjligt de kan vägleda dig vad det gäller ett hemmabygge, eller avråda dig. De är de som sitter på den tekniska expertisen i Sverige i dag, i alla fall.

Stadspartner/Tekniska Verken

Mats Karlsson (mats.karlsson@stadspartner.se)

013-208074

Miljöbilscenter/BRC GAS

Dennis Staaf (dennis@miljobilscenter.com)

031-472450

www.brcgas.se



Malte Månson

Tomas Svensson (tomas.svensson@maltemanson.com)

0142-299122

www.maltemanson.com



Konvegas, Växjö

alexander@konvegas.se

www.konvegas.se



kenan@mgn.se

www.mgn.se





Mvh och lycka till – håll mig gärna uppdaterad, skulle vara roligt att kunna skriva en artikel om detta i tdiningen Energigas om det går vägen!



Mattias

=====================================

Mattias Svensson, SGC

040-680 07 62

070-680 20 66
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: Konvertera til fordonsgas

Inlägg av Misse »

Lyyyft!!

Hur gick det med detta?
Nån som vet nåt nytt om detta med att själv bygga om nånting? Just oktantalet möjliggör ju både pigghet och bränsleäcklonomi. Vare sig det är tryckis eller sugis :)
GasFiatPunton jag kör med just nu tar ju sig fram för ca 6 spänn milen då jag gubbkör , och den inte läcker gas som den gör just nu när jag tankar..













'
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Skriv svar