Sida 1 av 4

Renovering ESAB Miggy 125

Postat: sön jun 20, 2010 5:16 pm
av fugazi
Objektet är en ESAB Miggy125 som jag köpte nån gång förra seklet... typ -94 eller nåt.
Anledningen till renoveringen är att den betedde sig lite märkligt när jag provkörde den.
(Gjorde aldrig det när jag köpte den och sen har den legat i ett hörn.)
Tänkte att jag kunde ju ha den på jobbet och ev. svetsa aluminium med!

Det visade sig att "någon" varit där och "fixat" den förut!
Diodbryggan är för 3-fas och ska därför innehålla 6 dioder...
...vilket den gjorde, eller snarare 10...
EN av dioderna funkade som diod och en annan också, fast i båda riktningarna.
Alltså INTE som en diod utan som en helt vanlig kabel/ledare.

Detta förklarade lite varför det såg ut såhär (Svart/stål):
Bild

Diodbrygga:
Bild

Bild

Rensat:
Bild

Kyl/monterings-plåtar stående, inte så väldigt plana:
Bild

Liggande. Mojängen med 2 flatstift är en termisk brytare.
Bild

Köpte nya dioder på ELFA:
Art.nr:70-025-02 Benämn:BYP60A2, 200V,60A Pris:28,20
Art.nr:70-025-03 Benämn:BYP60K2, 200V,60A Pris:28,20
A2=anod i tråd
K2=katod i tråd

För att avlasta dioderna lite så satte jag i dubbla (paralellkopplade).

Ipressade dioder:
Bild
Bild
Bild

Monterat i svetsen igen:
Bild

Klart:
Bild

Den observante ser att termoskyddet inte är inkopplat, då funkar det inte alls, det VET jag:
Bild

Andra sidan/matarverk (orginal):
Bild

Klart bättre efter "renovering" av diodbryggan (Svart/stål):
Bild

CO2-tråd? Tror att det är svårt att göra tråd av CO2 men vaffan vet jag? ;-)
Bild

Jula's aluminiumtråd:
Bild

Testplåt från skrotlådan:
Bild

Tyvärr så orkar den inte riktigt med att köra i nåt grövre Aluminium...
Men nu funkar den iaf!!!



Edit 111107: uppdaterat krachade bilder.

Postat: mån jun 21, 2010 7:27 am
av therealpinto
Vad kör du för gas etc. när du kör aluminium?

Hur grovt (tunt) material fixar den?

/Gustaf

Postat: mån jun 21, 2010 8:24 pm
av Daniel-635
Så ska det gå till :thumbright:

Har själv renoverat ett par bilgeneratorer (Med trasiga Dioder) på diverse mer eller mindre tveksamma sätt, men den senaste har väl gått sisådär 5000 mil sen jag hade isär den, så det funkar ju.

Intressant med lite udda mektips, och det viktigaste av allt är ju att det (nästan) är gratis :wink:

Postat: tor jun 24, 2010 10:55 pm
av fugazi
Gustav:
Har bara provat med Mison (Ar) då det är vad jag har tll TIGen på jobbet...
Den skrotplåten (Alu) på bilden är en 2mm, och den får man ganska bra genombränning på men inte om det blir tjockare.
(Har ju med aluminiumets eminenta värmelednigs/avlednings-förmåga att göra... en liten tvärsnittsarea (2mm plåt) leder inte värmen lika bra som en större (10mm fläns t.ex) och blir därför "tillräckligt" varmt för att bli någesånär bra, eller?)

Daniel:
"Nästan gratis"... jaa, den har ju nu kostat knappt 2000 spänn...
Ungefär som en helkväll på krogen... om man inte är i Stockholm dårå...
:hihi:
Hade ju blitt billigare om jag skippat att ha dubbla dioder, men, better safe than sorry!

Postat: sön jun 27, 2010 2:17 pm
av therealpinto
OK, fint. Det skulle vara smidigt att kunna köra lite småsaker i aluminium med min svets (också en Miggy 125 alltså). 2 mm räcker nog till det jag tänkt mig.

/Gustaf

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Postat: fre aug 05, 2011 3:40 pm
av Hakan M
Magnus H
TACK! För en mycket bra instruktion.

Jag håller på med samma renovering och har köpt dioder enligt din instruktion. Hur pressade du i dioderna? Gjorde du något åt orginalhålen eller var de av passande storlek?


/Håkan

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Postat: sön aug 07, 2011 11:13 am
av fugazi
Passar bra i hålen!
Jag körde med skruvstycket och en hylsa.

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Postat: tis okt 25, 2011 8:58 am
av front_one
Jag har samma problem med min miggy och behöver byta dioder och jag tänkte göra precis som du gjort. Men jag vet inte skillnaden på A2-K2 eller anod i tråd och kanod i tråd. Ska man köpa 6 av varje ? Eller spelar det ingen roll? Om 6 av varje hur vet jag vilken som ska sitta var ? Mvh Fredde (Dålig på el)

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Postat: tis okt 25, 2011 11:46 am
av fugazi
Köp 6 av varje.
Anod i tråd (A2) ska sitta i minus/jord-plåten.
Katod i tråd (K2) ska sitta i plus/matningen/slangpaketet plåten...
... om jag minns rätt!
Annars skiftar du bara plåtarna om det blir fel.

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Postat: tis okt 25, 2011 11:50 am
av front_one
Och om det blir fel blir inte svetsen sopor ? Och dum som jag är har jag ingen aning om vilken plåt som är vilken men det kanske går att följa på någotvis.. Stort tack iaf. mvh

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Postat: tis okt 25, 2011 12:00 pm
av fugazi
Följer du jordklämmans kabel så hittar du "rätt" plåt att sätta A2:orna i!
Bara du sätter A2 i ena plåten och K2 i den andra så blir det inget skrot även om du vänder fel sen... förmodligen....

Tänk => katod=kall (alltså minus)
Har du anod i tråd (A2) så har du katod i huset på dioden, som du pressar i plåten, som då blir minus.

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Postat: tor okt 27, 2011 10:32 am
av caterpillar
til stålsvetsning; prøv med mison 18 eller med secure 18 gas; å migatronic tråd; SG2H... eller med en autorepairwire som heter BASSI..( den siste er svært vanskeli å få tak i, men ja har svetsad en 8-10 store ruller med den...
noen trådtyper er reneste ¤%##@@%...

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Postat: fre okt 28, 2011 7:43 am
av fugazi
Tråden (Co2) på min bild funkar halvbra med Mison Ar...
Har en tub Co2 som jag ska prova med när jag får tid.... "jag ska bara"...

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Postat: sön okt 30, 2011 4:12 pm
av front_one
Nu har jag bytt ut dioderna efter din beskrivning och det blev ingen explosion.. Det blev en helt annan fart i trådmatningen. Dock går den baklänges vad kan jag gjort förfel.? gasen kommer när jag trycker så de funkar ju..

Re: Renovering ESAB Miggy 125

Postat: sön okt 30, 2011 5:50 pm
av fugazi
Va? Går trådmatningen baklänges?
Måste kolla schemat i morrn... förstår inte riktigt...
Gick den rätt förut då?