Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre okt 20, 2017 3:15 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön okt 30, 2011 7:13 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån feb 16, 2009 11:05 pm
Inlägg: 19
Ort: hultsfred
Jo så vart de :S Nej innan gick de perfa. En sak jag märkte nu var att matningen går baklänges snabbare å snabbare ju mer effekt du ställer den på. Ingen skillnad när man ställer på potentiometern. :s ja gör gärna de. Tack för hjälpen...

_________________
B20 turbo= Manligt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 31, 2011 8:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
Hmmm... det enda jag kan tänka mig är att du har fått + i jordklämman.
M3 är trådmatarmotorn och den får strömmen från diodbryggan, och om man skulle koppla fel väg i kylplåtarna så kommer inte hastighetsregleringen (Transistor M13 tillsammans med pot.M11) att funka.

Bild

Jag har en manual, med schema, i pdf om du eller nån annan vill ha (pm:a mailadress).
Eller om nån moderator kan klistra in den i tråden...?

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 03, 2011 7:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1003
Ort: Eslöv
Snyggt gjort

Man skall dock vara medveten om att parallellkoppla dioder inte är en lösning som normalt rekommenderas.

http://wiki.answers.com/Q/Can_you_put_t ... ouble_load

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 04, 2011 8:18 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
Tack hauge. (Man gör ju vad man kan, och det vill gärna bli bra... :hihi: )

Och ja, jag är medveten om det "termiska problemet" med dubbla dioder...
Men...
Ungefär såhär gick resonemanget:
Priset per st är överkomligt.
Dom sitter såpass nära varandra att dom kommer ha ganska lika temp,
liksom termiskt parralella, både i "tråden" och kylplåten.
Om en trots allt ger upp så har man en kvar som funkar...
Och sist men inte minst, det kunde ju knappast bli sämre än innan? 8)

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 07, 2011 10:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
Uppdaterat krachade bilder.

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 15, 2012 1:35 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön jul 15, 2012 1:25 pm
Inlägg: 1
hej! har en likadan svets som jag köpte för ett tag sedan och plockade isär den igår och ett bleck hade brunnit av på en diod, lagade den provisoriskt med ett kopparbleck och putsade upp alla kontaktytor och så på kabelskor mm. bytte tråd samtidigt då den gamla var lite rostig, plockade ihop allt och slog på läge ett för att mata fram tråden. den lät rätt mycket typ skramlade i 5-10 sekunder sen blev den tyst och gick fint, provsvetsade lite men den gjorde som förut och bräner inte igenom ordentligt. man kan knacka bort lopparna från plåten, tog av locket och mycket riktigt så hade min lagning brunnit av. vad kan felet vara är den dioden trasig därför brinner den av eller är det nåt annat tro??? någon som har nåt tips?
mvh glenn hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 17, 2012 12:48 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Inlägg: 81
Ort: Uppsala
fugazi skrev:
Köp 6 av varje.
Anod i tråd (A2) ska sitta i minus/jord-plåten.
Katod i tråd (K2) ska sitta i plus/matningen/slangpaketet plåten...
... om jag minns rätt!
Annars skiftar du bara plåtarna om det blir fel.


Precis tvärt om skall det vara! :deal: Annars får man omvänd polaritet ut och matarmotorn går baklänges. Hur styrelektroniken mår med omvänd polaritet är osäkert men någon vettig funktion får man inte.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 17, 2012 8:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
Då minndes jag fel... men gjorde rätt, eftersom min matning går åt rätt håll...(?) :scratch:

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 02, 2013 7:53 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån feb 16, 2009 11:05 pm
Inlägg: 19
Ort: hultsfred
Jag gav svetsen en chans igår nu går den!! tack för all hjälp

_________________
B20 turbo= Manligt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 03, 2013 7:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
Vad var det som inte vart rätt då? (Kan ju va bra att veta för nån...)

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 23, 2013 2:27 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör nov 23, 2013 2:19 pm
Inlägg: 6
Jag har problem med min Miggy 125. När den stått ett tag så går matningen av tråden som den ska men efter någon minut så blir matningen segare och segare och stannar till slut. Om jag provar svetsen tex dagen efter så funkar matningen som den ska och för att sedan blir segare och till slut stanna.

Vad är det som krånglar? Svetsen är som ny, knappt använd.

Jocke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 24, 2013 11:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
Kolla på schemat lite längre upp i tråden.
M13-trissan styr matningshastigheten med pot M10, om det blir onormalt varmt där så påverkas nog funktionen...

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 24, 2013 3:51 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör nov 23, 2013 2:19 pm
Inlägg: 6
Var sitter m13 i svetsen? Vad är m11 och m12?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 24, 2013 3:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
F-låt, jag skrev fel.
M11 är potentiometern, M10 och M12 är vanliga resistorer/motstånd.
Ska se om jag får tid att ta nå bild på det i morrn...

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 24, 2013 8:18 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör nov 23, 2013 2:19 pm
Inlägg: 6
Är detta M13?
http://www.ladda-upp.com/bilder/83025/svets
http://www.ladda-upp.com/bilder/83026/svets

Den gula kondensatorn är sprucken. På den gula stod det: 0.33uF 250V= (PME 2602 HB 633) inte helt säker på de sista nr och bokstäver inom parentes.
Den orangea stod det: B41010. B41012. B41293. 220/100
Den blå/gråa vet jag inte. På andra bilden är det en MJ4033.

Kan man köpa allt detta på tex ELFA?

Jocke


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010