Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre okt 20, 2017 8:34 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön nov 24, 2013 9:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
Bild

Svårt att säga utan att se hur det är kopplat... utan att sett det själv alltså.
Trissan är en Motorola MJ4033 och borde finnas på Elfa, eller en ekvivalent.
"Den gula" är en folielindad konding (avstörning oftast) M7.2 (? den sitter ju parallellt med dioden och är bipolär). Har svårt att tro att problemet ligger där,
men om den är "smälld" funkar den förmodligen inte helt ok (men den ser på bilden "bara" lite sprucken i höljet ut, inte smälld).
"Den orangea" är en polär ( M7.1, med + markerat på schemat) elektrolytkondensator på 220µF, 100volt
"Den blågrå" är nog ett effektmotstånd M8.

Bild

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 25, 2013 12:34 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör nov 23, 2013 2:19 pm
Inlägg: 6
Så vad tycker du att jag ska byta? Har ej kollat dioderna som sitter där.

Kan man använda en NTE249 istället för MJ4033? Kanske ska byta allt så det är nytt. Kan det vara något annat som krånglar?

Jocke


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 25, 2013 2:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
Att lossa trissan och mäta upp den är ju en bra början då den sitter i en sockel...

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 25, 2013 9:16 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör nov 23, 2013 2:19 pm
Inlägg: 6
Hur mäter man den då?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 26, 2013 10:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
Med multimeter....

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 08, 2013 11:44 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör nov 23, 2013 2:19 pm
Inlägg: 6
Kan man på något sätt fixa till hjulen för matningen? Vill gärna slira lite där.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 27, 2014 9:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4492
Ort: Boden
Byt?

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 04, 2014 9:19 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Inlägg: 169
Ort: Iggesund
Igår när jag svetsade med min Miggy 125 så började trådmatningen gå lite tungt och strax därefter så small det till rejält högt inne i svetsen och sedan fungerade inte trådmatningen alls.
Någon som har förslag vart jag ska börja att leta felet?

//Per Johan

_________________
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 04, 2014 9:55 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
Om du öppnar på sidan till och börja med så kan det ju vara ganka uppenbart om det small till ordentligt?
Knök i slangpaketet annars kanske?

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 04, 2014 10:08 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Inlägg: 169
Ort: Iggesund
Har testat utan tråd och trådmatarhjulet från motorn snurrar inte.
Har heller inte sett något konstigt bakom plåtarna heller.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

_________________
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 04, 2014 6:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
Surrar/snurrar motorn?
Kraschad vinkelväxel?
Luktar det bränt?

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 04, 2014 11:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Inlägg: 169
Ort: Iggesund
Motorn snurrar väldigt sakta på full matning och inget på lägre hastighet.
Vinkelväxeln är hel.
Det luktar inte bränner om den heller.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

_________________
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 06, 2014 1:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Inlägg: 169
Ort: Iggesund
Har just fått diodbryggan uppmätt och det var fel på fyra av sex dioder, så nu blir det till att skaffa nya och hoppas på att det fungerar.

_________________
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 14, 2014 6:36 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Inlägg: 169
Ort: Iggesund
Nya dioder från Elfa för 200:- gjorde susen, nu går svetsen som en dröm.

_________________
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 14, 2014 8:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1344
Ort: Vällingby
Bra feedback där!
Vilka dioder köpte du (gärna art.nr. så alla vet vad som funkar)?

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010