Startmotor fastnar ute.

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Startmotor fastnar ute.

Inlägg av Nicke H »

Tjena, jag hade bort min startmotor i vintras i samband med att toppen åkte av. (Detta gäller en vitmotor B6304s3)
Nu när våren är här så har jag vevat igång bilen igen efter att ha monterat topp och allt annat jag rev i vintras.
Idag märkte jag att startmotorn ligger på hela tiden, när jag vrider på nyckeln så slår den till, och går sen inte tillbaka. Den sitter fast på svänghjulet och blir varm som satan. Har provat de flesta teorier jag kan komma på, Tex:

Köra startmotorn utanför bilen på golvet, den slår då till och från jättefint.
Har startat bilen och ryckt signal kabeln från starten, ifall det skulle visa sig att den får konstant signal. Ingen skillnand där. Har även mätt där.
Kopplade bort plusmatningen från starten medans bilen gick, ingen skillnad.
Har provat en till startmotor, samma fenomen där.
Har undersökt dom själv och kollat så att drevet glider lätt på axeln. Mja, verkar som så.
Schimsade ut startmotorn axielt med en bricka mellan varje bult för att få den längre från svänghjulet. Ingen skillnad.

Nu är mina ideer slut. Det känns som att starten fastnar mekaniskt i svänghjulet. Det är ett enkelmasse från en 960.
men så fort jag slår av bilen, så återgår drevet... Har testat med en startmotor från både volvo 960 och S80.

//Nicke
Volvo 244 - B6304
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Startmotor fastnar ute.

Inlägg av nkro »

Det kan ha blivit slitet så det blivit grader på startkransen eller startmotor drevet. Jag slipade bort på ngn motor så funkade det bättre.
Niklas
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Startmotor fastnar ute.

Inlägg av Nicke H »

nkro skrev: mån mar 21, 2022 5:21 pm Det kan ha blivit slitet så det blivit grader på startkransen eller startmotor drevet. Jag slipade bort på ngn motor så funkade det bättre.
Tjena, tack för svar!

Jag misstänkte samma sak, så jag kollade både startkransen och starten, men inget slitage eller märken på någon av dom.
Fattar inte vad det är frågan om, blir knäpp på det här :P
Volvo 244 - B6304
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Startmotor fastnar ute.

Inlägg av Steve »

Sitter den lite snett?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Nicke H
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: ons sep 24, 2014 2:42 pm
Ort: Sundsvall

Re: Startmotor fastnar ute.

Inlägg av Nicke H »

Steve skrev: tis mar 22, 2022 5:41 pm Sitter den lite snett?
Borde inte göra det tycker jag. Är ju ett styrstift och två bultar liksom. Var inne på om svänghjulet kan vara löst, men då borde man ju märka av det på andra vis också tycker jag.
Volvo 244 - B6304
Skriv svar