Bygga om bromssystemet till tvåkrets?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 179
- Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
- Ort: Sala
- Kontakt:
Bygga om bromssystemet till tvåkrets?
sitter å lurar, visst borde man kunna köra bak och frambromsarna på varsin utgång på huvudbromscylindern? ena fram å den andra bak å bara fördela med T-kors? eller blir de tvärdåligt?? har en bil med ABS som skall bantas bort
Sen en reducering till bakbromsarna bara innan T-kopplingen... eller?
Sen en reducering till bakbromsarna bara innan T-kopplingen... eller?
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?
Det går väl, annars kan man ju köra som vanligt med hö fram vä bak på en krets, och vise versa
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 179
- Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
- Ort: Sala
- Kontakt:
Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?
tänkte köra med hydraulisk handbroms, då skulle de passa bättre på detta vis, å en backventil till bakre kretsen. Men vad händer om man får haveri på rören bak tex. tappar man all bromsverkan då, fram oxå?
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?
Det fungerar, så har jag byggt på banracebilarna.
e36 m3 bromsar runt om och m3 huvudcylinder.
Tog främre uttaget på cylindern till fram och bakre till bakkretsen.
Har inte fått några konstiga fenomen att den bromsar mer bak eller fram utan det fungerar riktigt bra.
Kör helt utan reduceringar. Och bilen har haft ABS innan
e36 m3 bromsar runt om och m3 huvudcylinder.
Tog främre uttaget på cylindern till fram och bakre till bakkretsen.
Har inte fått några konstiga fenomen att den bromsar mer bak eller fram utan det fungerar riktigt bra.
Kör helt utan reduceringar. Och bilen har haft ABS innan
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 179
- Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
- Ort: Sala
- Kontakt:
Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?
sen, om man ska koppla bakbromsarna ihop med en hydraulisk handbroms, maste man ha en san har backventil innan eller efter handbromsen? http://www.raidopower.se/fordelningsventil/1018-0" onclick="window.open(this.href);return false;
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?
Nån sån borde inte behövas. Fattar inte vad den ska lösa för problem.
Med handbroms-spaken i viloläge är 'in' och 'ut' portarna ihopkopplade. Det är för att oljan i oket ska kunna pressas tillbaka till oljebehållaren. 'In' porten kopplas inte till någon behållare utan till bromsledningen som kommer framifrån. Med handbroms-spaken i viloläge är den bara en del av bromsledningen.
När man drar i handbromsen stängs kanalen mellan portarna och kolven pressar oljan till bromsoket.
Med handbroms-spaken i viloläge är 'in' och 'ut' portarna ihopkopplade. Det är för att oljan i oket ska kunna pressas tillbaka till oljebehållaren. 'In' porten kopplas inte till någon behållare utan till bromsledningen som kommer framifrån. Med handbroms-spaken i viloläge är den bara en del av bromsledningen.
När man drar i handbromsen stängs kanalen mellan portarna och kolven pressar oljan till bromsoket.
Jonas Bylund
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 179
- Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
- Ort: Sala
- Kontakt:
Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?
hehe, ok, tackar för den joby! ska testa utan först
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?
Vad säger SFRO om detta?
Hade tänkt att göra detta på min golf och den ska ju vara gatreggad.
Hade tänkt att göra detta på min golf och den ska ju vara gatreggad.
Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?
det går nog inget bra, handbromsen ska vara ett separat system
Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?
Jo handbromsen måste vara mekanisk.
Hydraulisk handbroms kopplas i serie med bakre kretsen och har bara en in och en utgång, kopplas efter eventuell red-ventil för att inte påverka kraften från den hydrauliska handbromsen.
Frågan var då hur SFRO reagerar på att man kör en enkel krets bak till reducerings-ventilen och Hydraulisk handbroms och efter det splittar det med ett T.kors till varje hjul? Orginal på min golf mk2 går det 2 ledningar ifrån huvudcylindern och bak till den lastkännande ventilen.
Orginal är det 2.krets med diagonal indelning på kretsarna.
Hydraulisk handbroms kopplas i serie med bakre kretsen och har bara en in och en utgång, kopplas efter eventuell red-ventil för att inte påverka kraften från den hydrauliska handbromsen.
Frågan var då hur SFRO reagerar på att man kör en enkel krets bak till reducerings-ventilen och Hydraulisk handbroms och efter det splittar det med ett T.kors till varje hjul? Orginal på min golf mk2 går det 2 ledningar ifrån huvudcylindern och bak till den lastkännande ventilen.
Orginal är det 2.krets med diagonal indelning på kretsarna.
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?
Kretsindelning fram/bak är inget problem i sig, bara bromskraftfördelningen blir rätt. Vissa rekommenderar att anslutningen närmast servot/tryckstången ska gå till främre kretsen men i praktiken tror jag inte det spelar så stor roll.
Hydraulisk "sladdbroms" är lite känsligt, enligt reglerna ska bromsarnas manöverorgan påverka alla fyra hjul. Jag har någon gång godkänt bilar där själva cylindern till "sladdbromsen" sitter monterad men spaken är borttagen. Då kan man ju inte bromsa bakhjulen separat i det utförande som bilen godkänts i.
En rent teknisk kommentar; om man inte har backventilen/fördelningsventilen så kan bakbromsarna låsa sig om man trycker på fotbromsen samtidigt som "sladdbromsen" är åtdragen. Det släpper normalt sett om man trycker ned fotbromsen tillräckligt hårt men det är ju inte så bra om det händer när man kör. Står man still är det mest bara irriterande...
Gustaf
Hydraulisk "sladdbroms" är lite känsligt, enligt reglerna ska bromsarnas manöverorgan påverka alla fyra hjul. Jag har någon gång godkänt bilar där själva cylindern till "sladdbromsen" sitter monterad men spaken är borttagen. Då kan man ju inte bromsa bakhjulen separat i det utförande som bilen godkänts i.
En rent teknisk kommentar; om man inte har backventilen/fördelningsventilen så kan bakbromsarna låsa sig om man trycker på fotbromsen samtidigt som "sladdbromsen" är åtdragen. Det släpper normalt sett om man trycker ned fotbromsen tillräckligt hårt men det är ju inte så bra om det händer när man kör. Står man still är det mest bara irriterande...
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?
Att ha ett helt separat system med egna ok på bakskivorna borde väl vara ok? Då är ju bilen original bromssytem orört.
Jonas Bylund
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?
Mja...det är ju det där med att manöverorgan till bromsarna ska påverka alla fyra hjulen (undantaget parkeringsbroms). Så det är ett gränsfall.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?
Är det ok att dra bromsrör i kupén?
Och sätta reduceringsventilen i kupén?
Och sätta reduceringsventilen i kupén?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Bygga om bromssystemet till tvåkrets?
Bromsrör i kupén är okej.
Reglerna säger att det inte får finnas manuellt manövrerbara anordningar för att justera bromsverkan mellan fram- och bakaxel. SFRO brukar tolka det som att reduceringsventil som går att justera är okej, om det krävs verktyg för att justera. Man bör inte heller montera den så den går att nå under färd.
Gustaf
Reglerna säger att det inte får finnas manuellt manövrerbara anordningar för att justera bromsverkan mellan fram- och bakaxel. SFRO brukar tolka det som att reduceringsventil som går att justera är okej, om det krävs verktyg för att justera. Man bör inte heller montera den så den går att nå under färd.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå