Jag vill köra blyfri bensin _utan_ blyersättning i min B20.
Går det att borra ur och ersätta befintliga ventilsäten?
Måste man byta något mer? Själva ventilerna tänker jag förstås på i första hand..
Orsaken till det här är att jag vill kunna köra closed-loop med bredbands-lambda, en sån tål varken bly eller blyersättning..
Ventilsäten i B20
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Jag har hört att det bara är ventilsätna som måste vara av nått hårdståls material. Om man har alutopp så ska man inte behöva köra på bly-bensin har jag förstått (eftersom alutopparna måste ha sånna säten)
Senast redigerad av Jonas CRX VTi 94 den ons jan 28, 2004 2:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
ja det går fräsa ut och sätta i nya ventilsäten.. du kan köra med orginalventiler, men när du ändå är igång, så är det ju lika bra att sätta i 38mm rostfria ventiler, eller åtminståne säten till 38mm ventiler. Alla prylarna finns hos dalhems. blir inte så farligt dyrt med materialet iaf. 4st ventiler 900kr.
sätena: 275kr
VENTILSÄTEN RACING
Mycket hårda ventilsäten. Tål hårda fjädrar och hög temperatur. Tjocklek 8,9mm.
ART# BESKRIVNING PRIS
4026 SÄTE 35,5mm /4ST (D=37,6mm, d=32,5mm) 275
4028 SÄTE 37mm /4ST (D=37,7mm, d=33mm) 275
4024 SÄTE 40mm /4ST (D=41,6mm, d=36,3mm) 275
4043 SÄTE 42mm /4ST (D=44,6mm, d=38,1mm) 275
4025 SÄTE 44mm /4ST (D=44,6mm, d=38,8mm) 275
sätena: 275kr
VENTILSÄTEN RACING
Mycket hårda ventilsäten. Tål hårda fjädrar och hög temperatur. Tjocklek 8,9mm.
ART# BESKRIVNING PRIS
4026 SÄTE 35,5mm /4ST (D=37,6mm, d=32,5mm) 275
4028 SÄTE 37mm /4ST (D=37,7mm, d=33mm) 275
4024 SÄTE 40mm /4ST (D=41,6mm, d=36,3mm) 275
4043 SÄTE 42mm /4ST (D=44,6mm, d=38,1mm) 275
4025 SÄTE 44mm /4ST (D=44,6mm, d=38,8mm) 275
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
om man slipar in ventilerna typ varje 1500mil eller när man har i sär toppen så är det bara att köra som det är. jag har innte märkt nåt spesiellt slitage på min motor (98blyfritt)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
"Vid bänktester av motorer, för att framkalla VSR, har det framkommit att denna
uppkommer när motorn under en längre tid körs med mer än 4000 varv/min
kontinuerligt eller på minst 75% av full belastning. I övriga fall är VSR praktiskt taget
obefintligt även på motorer med mjuka ventilsäten."
Det beror tydligen på hur man kör oxå... på en bruksbil verkar det helt onödigt med blyersättning Men man bör ha koll så att inte ventilspelet minskar.
uppkommer när motorn under en längre tid körs med mer än 4000 varv/min
kontinuerligt eller på minst 75% av full belastning. I övriga fall är VSR praktiskt taget
obefintligt även på motorer med mjuka ventilsäten."
Det beror tydligen på hur man kör oxå... på en bruksbil verkar det helt onödigt med blyersättning Men man bör ha koll så att inte ventilspelet minskar.
Har läst lite mer om det här nu.. Som jag förstått det så hjälper det mycket att man enbart byter material i ventilen till rostfritt (och därmed skiljer sig från typen av material i sätet) som gör att mikro-svetsning inte uppstår mellan ventilen och sätet. Men ett hårdare material i sätet kan ju inte skada heller..