Ventilsäten i B20

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Ventilsäten i B20

Inlägg av mattias »

Jag vill köra blyfri bensin _utan_ blyersättning i min B20.

Går det att borra ur och ersätta befintliga ventilsäten?
Måste man byta något mer? Själva ventilerna tänker jag förstås på i första hand..

Orsaken till det här är att jag vill kunna köra closed-loop med bredbands-lambda, en sån tål varken bly eller blyersättning..
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Jag har hört att det bara är ventilsätna som måste vara av nått hårdståls material. Om man har alutopp så ska man inte behöva köra på bly-bensin har jag förstått (eftersom alutopparna måste ha sånna säten)
Senast redigerad av Jonas CRX VTi 94 den ons jan 28, 2004 2:28 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

ja det går fräsa ut och sätta i nya ventilsäten.. du kan köra med orginalventiler, men när du ändå är igång, så är det ju lika bra att sätta i 38mm rostfria ventiler, eller åtminståne säten till 38mm ventiler. Alla prylarna finns hos dalhems. blir inte så farligt dyrt med materialet iaf. 4st ventiler 900kr.
sätena: 275kr
VENTILSÄTEN RACING
Mycket hårda ventilsäten. Tål hårda fjädrar och hög temperatur. Tjocklek 8,9mm.
ART# BESKRIVNING PRIS
4026 SÄTE 35,5mm /4ST (D=37,6mm, d=32,5mm) 275
4028 SÄTE 37mm /4ST (D=37,7mm, d=33mm) 275
4024 SÄTE 40mm /4ST (D=41,6mm, d=36,3mm) 275
4043 SÄTE 42mm /4ST (D=44,6mm, d=38,1mm) 275
4025 SÄTE 44mm /4ST (D=44,6mm, d=38,8mm) 275
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

om man slipar in ventilerna typ varje 1500mil eller när man har i sär toppen så är det bara att köra som det är. jag har innte märkt nåt spesiellt slitage på min motor (98blyfritt)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag hade väl inte tänkt ha upp toppen varje år för att slipa ventilerna rena från beläggningar, men som marmander säger så är det inte mycket pengar i att göra det rätt på en gång. Det blir något att tänka på senare när jag kan ställa undan Volvon och ta itu med motorn.
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

"Vid bänktester av motorer, för att framkalla VSR, har det framkommit att denna
uppkommer när motorn under en längre tid körs med mer än 4000 varv/min
kontinuerligt eller på minst 75% av full belastning. I övriga fall är VSR praktiskt taget
obefintligt även på motorer med mjuka ventilsäten."

Det beror tydligen på hur man kör oxå... på en bruksbil verkar det helt onödigt med blyersättning :) Men man bör ha koll så att inte ventilspelet minskar.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Har läst lite mer om det här nu.. Som jag förstått det så hjälper det mycket att man enbart byter material i ventilen till rostfritt (och därmed skiljer sig från typen av material i sätet) som gör att mikro-svetsning inte uppstår mellan ventilen och sätet. Men ett hårdare material i sätet kan ju inte skada heller..
Skriv svar