Plana toppen

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Plana toppen

Inlägg av mattias »

Låt oss anta att man har en lättmetallsmotor med topp+block av aluminium. Man har av någon anledning tagit loss toppen.. Jag har hört både att man ska plana toppen och inte, före man sätter tillbaka den. Med gjutjärnstoppar är det nödvändigt, som jag förstått det, att plana innan man monterar tillbaka.

Måste man plana en lättmetall-topp innan man monterar tillbaka utan att få problem med tätning?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

det är inte säkert det behövs, kolla om den är rak med en riktlinjal.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ok, det blir intressant.. det är så att en bekant till mig hon kokade sin Mondeo här om veckan, det är en "modern" bil från 1995. Som jag förstått det så är aluminium sådant att det inte så lätt slår sig utan att det helt enkelt bildas minisprickor (UV-ljus..). Så om toppen inte har några sprickor så tror jag säkert den är rak också.
Vad jag däremot hört om äldre motorer, av gjutjärn, så slår sig materialet lätt och att det är praxis att man lämnar in toppen för planing oavsett varför man tagit av toppen. Vet inte om det bara är en profesionella verkstäders sätt att höja omsättningen lite och ge Motorslip mera jobb :)
Matte sjö
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: tor sep 25, 2003 9:45 am
Ort: umeå
Kontakt:

Inlägg av Matte sjö »

man kan väll säga att om man kokar en motor med alu topp så är risken att den har slagit sig ganska så stor. men det märker man ju om den drar vatten eller om du har kompa i kyl systemet
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

alu toppar slår sig lättare än gjutjärn, speciellt vid kokning.
Användarvisningsbild
Force
Super Charged
Inlägg: 98
Blev medlem: tis sep 23, 2003 8:29 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Force »

Gjutjärnstoppar brukar inte slå sig så lätt och ofta behöver man inte plana dom efter dom varit demonterade.
Anledningen att många ändå planar är att man vill vara säker på att topparna ÄR plana så att topp packningen verkligen tätar.
Det är som Jens säger aluminiumtoppar som väldigt lätt slår sig och jag skulle då inte montera den utan att kolla om den är rak med en riktlinjal eller dylikt, det är mycket troligt att den måste planas om bilen kokat.
Jag har själv varit med om detta och min alutopp var ordentligt krokig efter en kokning så den behövde planas rejält.

FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
Skriv svar