Låt oss anta att man har en lättmetallsmotor med topp+block av aluminium. Man har av någon anledning tagit loss toppen.. Jag har hört både att man ska plana toppen och inte, före man sätter tillbaka den. Med gjutjärnstoppar är det nödvändigt, som jag förstått det, att plana innan man monterar tillbaka.
Måste man plana en lättmetall-topp innan man monterar tillbaka utan att få problem med tätning?
Plana toppen
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
det är inte säkert det behövs, kolla om den är rak med en riktlinjal.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Ok, det blir intressant.. det är så att en bekant till mig hon kokade sin Mondeo här om veckan, det är en "modern" bil från 1995. Som jag förstått det så är aluminium sådant att det inte så lätt slår sig utan att det helt enkelt bildas minisprickor (UV-ljus..). Så om toppen inte har några sprickor så tror jag säkert den är rak också.
Vad jag däremot hört om äldre motorer, av gjutjärn, så slår sig materialet lätt och att det är praxis att man lämnar in toppen för planing oavsett varför man tagit av toppen. Vet inte om det bara är en profesionella verkstäders sätt att höja omsättningen lite och ge Motorslip mera jobb
Vad jag däremot hört om äldre motorer, av gjutjärn, så slår sig materialet lätt och att det är praxis att man lämnar in toppen för planing oavsett varför man tagit av toppen. Vet inte om det bara är en profesionella verkstäders sätt att höja omsättningen lite och ge Motorslip mera jobb
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
alu toppar slår sig lättare än gjutjärn, speciellt vid kokning.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Gjutjärnstoppar brukar inte slå sig så lätt och ofta behöver man inte plana dom efter dom varit demonterade.
Anledningen att många ändå planar är att man vill vara säker på att topparna ÄR plana så att topp packningen verkligen tätar.
Det är som Jens säger aluminiumtoppar som väldigt lätt slår sig och jag skulle då inte montera den utan att kolla om den är rak med en riktlinjal eller dylikt, det är mycket troligt att den måste planas om bilen kokat.
Jag har själv varit med om detta och min alutopp var ordentligt krokig efter en kokning så den behövde planas rejält.
FORCE
Anledningen att många ändå planar är att man vill vara säker på att topparna ÄR plana så att topp packningen verkligen tätar.
Det är som Jens säger aluminiumtoppar som väldigt lätt slår sig och jag skulle då inte montera den utan att kolla om den är rak med en riktlinjal eller dylikt, det är mycket troligt att den måste planas om bilen kokat.
Jag har själv varit med om detta och min alutopp var ordentligt krokig efter en kokning så den behövde planas rejält.
FORCE
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!