Sida 1 av 2

B6304 mått

Postat: sön okt 28, 2012 9:52 pm
av Croner
Är det någon som har en sådan motor står löst och kan mäta upp längd, höjd, höjd från vevcentrum, vart djupa delen på tråget sitter. Vore väldigt tacksam.

Re: B6304 mått

Postat: tor dec 06, 2012 1:09 am
av S_Osterdahl
Är du fortfarande ute efter måtten ?? isf så kan jag mäta på min B6254 när jag åker till förrådet nästa gång, har både femma och sexa står ..

Re: B6304 mått

Postat: lör dec 08, 2012 10:19 am
av Croner
Det vore ju toppen om du hade ork att göra det. =)

Re: B6304 mått

Postat: lör dec 08, 2012 7:07 pm
av S_Osterdahl
Återkommer när jag fått några bra mått :wink:

Re: B6304 mått

Postat: sön mar 31, 2013 9:53 pm
av Croner
Hade du några fina mått? :roll:

Re: B6304 mått

Postat: mån apr 01, 2013 12:42 am
av S_Osterdahl
Du sorry, har helt glömt av det :(
Ska eventuellt till garaget imorgon, kan försöka mäta då, motorn är dock monterad nu ..
Men jag förstår inte riktigt vad du menar med "höjd från vevcentrum, vart djupa delen på tråget sitter" ??

Re: B6304 mått

Postat: mån apr 01, 2013 8:15 am
av Croner
Det är lungt, höjd från vevcentrum menar jag måttet från centrum på veven till ovankant av motorn, skulle insuget vara högre spelar det ingen roll. Ang djupa delen på tråget så menar jag måttet på framkant remskiva till främre resp. bakre delen av tråget (om det har ett djupare parti som rödblocket har). Gärna bredden på tråget med. Den tilltänkta karossen har sina begränsningar och är såpass udda så jag vill inte kapa i den. Tack på förhand. :)

Re: B6304 mått

Postat: mån apr 01, 2013 10:14 am
av c311com
B6304 (960) är 700 mm lång, 650 mm hög med oljepåfyllningslocket, 230 mm bred. Oljetrågets djupa del i bakkant är 230 mm lång, sen är det en 250 mm lång platt del på tråget (ca 120 mm fritt på höjden) innan oljefiltret framtill. Oljetråget är 440 mm brett på den djupa delen och är 70 mm djupare än svänghjulets ytterdiameter. Vevaxelcentrum till toppen på motorn är ca 430 mm (hittar inte måttet i anteckningarna men det går att mäta på en V70) Motorn lutar ca 12 grader. Om man behåller samma lutning och flyttar oljepåfyllningen till avgaskamsidan minskar höjden med ca 30 mm. Då är det kamremskåpan som är högst. Vikten är ca 180 kg komplett. Jag har inga uppgifter om bläckfiskinsuget. En Tremec (Borg & Warner) T5 från en Mustang passar med en 25 mm spacer om man har sprängkåpan från 960-automaten. Den håller för ca 400 Nm. T5 finns även på Sierra Cosworth 2WD och TVR. Med Sierra & TVR splines kan man använda Cosworth 240 mm koppling med hydrauliskt urtrampningslager. TVR har en 215 mm 2 skivig AP Racing koppling ifall man vill ha lägre motor med torrsump.

Re: B6304 mått

Postat: mån apr 01, 2013 10:57 am
av Croner
Det är ju lysande! Nu är det bara och gå ut i garaget och mäta. Rent spontant låter den hög jämfört med min motor som sitter, tråget bör fungera som det är.

Stort tack för hjälpen! :thumbright:

Re: B6304 mått

Postat: mån apr 01, 2013 11:07 am
av Croner
Kunde inte hålla mig så jag sprang ut på en gång.
Som Jim Carry skulle sagt, Like a glove!!! :D Den är tom 50mm kortare än originalmotorn och höjden närmast identisk. Kvarstår problemet att jag måste rakställa och då torskar jag på nytt tråg iaf. Jag hade förträngt att Volvos konstruktörer kom på en sån idiotisk idé för länge sen. Tacka vet jag B20, B30! ;) Att den sen väger 100kg! mindre är precis vad jag önskat. Det skulle skapa ett närmast perfekt viktförhållande i bilen.

Re: B6304 mått

Postat: mån apr 01, 2013 11:11 am
av c311com
Nemas problemas. Det går att svetsa om tråget och rakställa motorn för någon cm lägre. Oljelocket sticker upp högst. XC90 (S80?) tråget är inte lika djupt och har urtag i bakkant men inte lika mycket. Det är väl en stor bula på original motorhuven?

Bild

Re: B6304 mått

Postat: mån apr 01, 2013 11:17 am
av c311com
Croner skrev:Kunde inte hålla mig så jag sprang ut på en gång.
Som Jim Carry skulle sagt, Like a glove!!! :D Den är tom 50mm kortare än originalmotorn och höjden närmast identisk. Kvarstår problemet att jag måste rakställa och då torskar jag på nytt tråg iaf. Jag hade förträngt att Volvos konstruktörer kom på en sån idiotisk idé för länge sen. Tacka vet jag B20, B30! ;) Att den sen väger 100kg! mindre är precis vad jag önskat. Det skulle skapa ett närmast perfekt viktförhållande i bilen.
Bläckfiskinsuget tog mycket plats och sen fortsatte man bara med samma lutning :?:

Utgå från ett nyare tråg än 960 så löser det sig med rakställning om du kan ha sumpen längre framåt.

Re: B6304 mått

Postat: mån apr 01, 2013 12:15 pm
av Croner
Jo det är en stor bula på huven. Djupa delen på tråget måste vara bak, det är bara att börja leta efter en donatorbil som kostar gratis. :)

Re: B6304 mått

Postat: mån apr 01, 2013 1:34 pm
av c311com
Motorn lutar inte mycket. Att rakställa är ofta en utseendefråga. Insugningskammen sitter ungefär rakt över vevaxeln. Lagom mycket för 3 st Weber DCOE eller liknande :)

Bild

Motorn är såld för många år sedan.

Bild

Avgasflänsar har jag kvar.

Re: B6304 mått

Postat: mån apr 01, 2013 2:04 pm
av Croner
Ahhhh, sluta retas nu. Jag måste göra detta lugnt och metodiskt. Men det känns iaf väldigt rätt.