Styrväxel på 142:a
Styrväxel på 142:a
Jag har ett glapp i styrningen på min 142:a (bruksbilen) som jag är lite orolig för att det blir större och större. Jag har varit och ryckt och dragit i framvagnen men hittar inget glappt där, det måste vara i rattaxeln eller i styrväxeln. Ratten kan man vrida fritt mellan två lägen där man känner att styrningen tar, ungefär 10 graders ratt-utslag. Som ni förstår så innebär det här att bilen vill styra lite av sig själv, speciellt i hög fart.
Är det här nåt man kan justera ? Eller är det bara att byta ut någon del?
Jag känner inte för att meka loss nånting för att ta reda på vart det är om jag ändå måste byta ut en känd del som brukar bli defekt så jag hör gärna lite åsikter kring problemet först..
Är det här nåt man kan justera ? Eller är det bara att byta ut någon del?
Jag känner inte för att meka loss nånting för att ta reda på vart det är om jag ändå måste byta ut en känd del som brukar bli defekt så jag hör gärna lite åsikter kring problemet först..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Fy fan va svårkört det måste varit
Jag ska prova skruva på den senare idag för det känns tillräckligt obehagligt i 70 km/t på vägarna här uppe, vi har inte direkt isfritt ännu (även om det smälter dugligt idag).
Jag ska prova skruva på den senare idag för det känns tillräckligt obehagligt i 70 km/t på vägarna här uppe, vi har inte direkt isfritt ännu (även om det smälter dugligt idag).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
skruva inte för mycket bara, då kan den kärva när däcken pekar rakt fram.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jag ska skruva åt den lite bara, lite glapp kan jag leva med.. synd att det inte är kuggstång på 140-serien..
Finns det nåt alternativ till vanliga manuella styrväxeln? Kanske fanns nåt till 160-serien eftersom den var "lyxigare".
Finns det nåt alternativ till vanliga manuella styrväxeln? Kanske fanns nåt till 160-serien eftersom den var "lyxigare".
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det skulle ju vara nice, men jag har muskelservo redan.
Nä jag inser att man inte har så många alternativ, men det duger som det är.. det är ju inga problem så länge man inte kör omkring och fickparkerar hela dagarna.
Nä jag inser att man inte har så många alternativ, men det duger som det är.. det är ju inga problem så länge man inte kör omkring och fickparkerar hela dagarna.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
du kan justera på styrväxeln.. men det kommer bara vara glappfritt i rakt framläge, för det blir mer o mer glapp ju mer man svänger... i alla fall är det så på min bil.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Nu har jag skruvat lite och det blev betydligt bättre, och jag tror det är som phredde skriver lite mer glapp desto större rattutslag man har..
Men nu går det betydligt stabilare på E4:an, bilen vandrar inte iväg av sig själv utan det är jag som styr med ratten, som det ska vara.
Men nu går det betydligt stabilare på E4:an, bilen vandrar inte iväg av sig själv utan det är jag som styr med ratten, som det ska vara.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
perfekt! de brukar gå stabilt rakt fram 140:orna, enda problemet jag haft var att toe-in var helt åt fanders en gång men efter jag ställt in det gick den som en dröm igen..
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!