Olja?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Olja?

Inlägg av Lumpan »

Hej vad ska jag ha för olja till en B230A motor? Standard motorn allså..
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

Går de med Helsyntetisk eller ska jag välja nån annan sort? För jag har redan köpt Helsyntetisk..
Användarvisningsbild
sandstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 24, 2003 8:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av sandstrom »

Jag har kört med vanlig motorolja i den där motorn... ej helsyntet...
Ska du bara köra med den som standardmotor eller?? tänkte bara eftersom du redan ska fylla olja... men det går säkert bra me helsyntet oxå.... det är ju en volvo... går på matolja om så krävs... :lol:
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det blir bra, huvudsaken är att du någon gång byter olja innan den förlorar sina egenskaper oavsett om det är hel/halv eller mineral. Ifall du har kassa packboxar och packningar kan motorn lätt få för sig att läka där, men det är inget fel med det.. det finns medel man kan lägga till som mjukgör packningarna så de tätar bättre, kommer inte ihåg vad produkten hette numera.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

sandstrom skrev:Jag har kört med vanlig motorolja i den där motorn... ej helsyntet...
Ska du bara köra med den som standardmotor eller?? tänkte bara eftersom du redan ska fylla olja... men det går säkert bra me helsyntet oxå.... det är ju en volvo... går på matolja om så krävs... :lol:
Sandström de är inte din motor, men de är en likadan som sitter i 245:an vår..
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

Okej så då kan jag köra med Helsyntetisk... Tack för svaren då blir de att hälla ur motorn imorron.. Och i med ny olja..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag skulle inte hälla i syntetisk olja i en motor som gått på mineralolja, däremot väljer man självklart syntetiskolja om man sätter ihop en ny motor eller dyligt..
anledningen är att det antagligen ligger massa skit i botten på tråget som den nya syntetiska oljan kommer lösa upp och då åker det runt i motorn och med otur sätter igen ett lager.. jag kör alltid på mineralolja i gamla motorer, hellst tar man ju oxå bort tråget & rengör det sammtidigt, det brukar ligga löv och annat skit där i! (fråga mig inte hur det kommer in)
i nya motorer är det ju syntetisk olja & då är det ju bara att köra på, så är det säkert i volvos motorer sedan en viss årsmodell oxå så beror ju på vad som är i den innan.. dessutom är det billigt med mineralolja och oljebyte är det första man ska göra när man köpt en gammal volvo + oljefilter då självklart! gör som du vill men detta har jag lärt mig iaf, har en liten bit B20 kamaxel liggandes här, med otur kunde hela bilen varit uppbrunnen nu eftersom det brann ordentligt i motorrummet efter att motorn skurit och man ska ALLTID ha brandsläckare i bilen = tips nr2
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

larsat skrev:jag skulle inte hälla i syntetisk olja i en motor som gått på mineralolja, däremot väljer man självklart syntetiskolja om man sätter ihop en ny motor eller dyligt..
anledningen är att det antagligen ligger massa skit i botten på tråget som den nya syntetiska oljan kommer lösa upp och då åker det runt i motorn och med otur sätter igen ett lager.. jag kör alltid på mineralolja i gamla motorer, hellst tar man ju oxå bort tråget & rengör det sammtidigt, det brukar ligga löv och annat skit där i! (fråga mig inte hur det kommer in)
i nya motorer är det ju syntetisk olja & då är det ju bara att köra på, så är det säkert i volvos motorer sedan en viss årsmodell oxå så beror ju på vad som är i den innan.. dessutom är det billigt med mineralolja och oljebyte är det första man ska göra när man köpt en gammal volvo + oljefilter då självklart! gör som du vill men detta har jag lärt mig iaf, har en liten bit B20 kamaxel liggandes här, med otur kunde hela bilen varit uppbrunnen nu eftersom det brann ordentligt i motorrummet efter att motorn skurit och man ska ALLTID ha brandsläckare i bilen = tips nr2
Men den här motorn är körd på syntetisk olja förr så de ska väl inte va några problem då?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

nä då är det ju bara bra! ;-)
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

larsat skrev:nä då är det ju bara bra! ;-)
Okej nu är då oljan bytt iaf.. Senast oljan va bytt va sen år 2000 så de va dags att byta den..
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det där är lite olika från motor till motor, endel motorer kan oljan bli svart på några dagar min tjejs farsas bil hade inte fått oljebyte på några år och den oljan var som ny, så det är väll filtret och hur mycke skit som sitter i motorn som avgör ;-)
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

larsat skrev:det där är lite olika från motor till motor, endel motorer kan oljan bli svart på några dagar min tjejs farsas bil hade inte fått oljebyte på några år och den oljan var som ny, så det är väll filtret och hur mycke skit som sitter i motorn som avgör ;-)
Jo de är väll de som avgör.
Skriv svar