Olja?
Det blir bra, huvudsaken är att du någon gång byter olja innan den förlorar sina egenskaper oavsett om det är hel/halv eller mineral. Ifall du har kassa packboxar och packningar kan motorn lätt få för sig att läka där, men det är inget fel med det.. det finns medel man kan lägga till som mjukgör packningarna så de tätar bättre, kommer inte ihåg vad produkten hette numera.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
- Ort: Sörmjöle
- Kontakt:
Sandström de är inte din motor, men de är en likadan som sitter i 245:an vår..sandstrom skrev:Jag har kört med vanlig motorolja i den där motorn... ej helsyntet...
Ska du bara köra med den som standardmotor eller?? tänkte bara eftersom du redan ska fylla olja... men det går säkert bra me helsyntet oxå.... det är ju en volvo... går på matolja om så krävs...
jag skulle inte hälla i syntetisk olja i en motor som gått på mineralolja, däremot väljer man självklart syntetiskolja om man sätter ihop en ny motor eller dyligt..
anledningen är att det antagligen ligger massa skit i botten på tråget som den nya syntetiska oljan kommer lösa upp och då åker det runt i motorn och med otur sätter igen ett lager.. jag kör alltid på mineralolja i gamla motorer, hellst tar man ju oxå bort tråget & rengör det sammtidigt, det brukar ligga löv och annat skit där i! (fråga mig inte hur det kommer in)
i nya motorer är det ju syntetisk olja & då är det ju bara att köra på, så är det säkert i volvos motorer sedan en viss årsmodell oxå så beror ju på vad som är i den innan.. dessutom är det billigt med mineralolja och oljebyte är det första man ska göra när man köpt en gammal volvo + oljefilter då självklart! gör som du vill men detta har jag lärt mig iaf, har en liten bit B20 kamaxel liggandes här, med otur kunde hela bilen varit uppbrunnen nu eftersom det brann ordentligt i motorrummet efter att motorn skurit och man ska ALLTID ha brandsläckare i bilen = tips nr2
anledningen är att det antagligen ligger massa skit i botten på tråget som den nya syntetiska oljan kommer lösa upp och då åker det runt i motorn och med otur sätter igen ett lager.. jag kör alltid på mineralolja i gamla motorer, hellst tar man ju oxå bort tråget & rengör det sammtidigt, det brukar ligga löv och annat skit där i! (fråga mig inte hur det kommer in)
i nya motorer är det ju syntetisk olja & då är det ju bara att köra på, så är det säkert i volvos motorer sedan en viss årsmodell oxå så beror ju på vad som är i den innan.. dessutom är det billigt med mineralolja och oljebyte är det första man ska göra när man köpt en gammal volvo + oljefilter då självklart! gör som du vill men detta har jag lärt mig iaf, har en liten bit B20 kamaxel liggandes här, med otur kunde hela bilen varit uppbrunnen nu eftersom det brann ordentligt i motorrummet efter att motorn skurit och man ska ALLTID ha brandsläckare i bilen = tips nr2
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 149
- Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
- Ort: Sörmjöle
- Kontakt:
Men den här motorn är körd på syntetisk olja förr så de ska väl inte va några problem då?larsat skrev:jag skulle inte hälla i syntetisk olja i en motor som gått på mineralolja, däremot väljer man självklart syntetiskolja om man sätter ihop en ny motor eller dyligt..
anledningen är att det antagligen ligger massa skit i botten på tråget som den nya syntetiska oljan kommer lösa upp och då åker det runt i motorn och med otur sätter igen ett lager.. jag kör alltid på mineralolja i gamla motorer, hellst tar man ju oxå bort tråget & rengör det sammtidigt, det brukar ligga löv och annat skit där i! (fråga mig inte hur det kommer in)
i nya motorer är det ju syntetisk olja & då är det ju bara att köra på, så är det säkert i volvos motorer sedan en viss årsmodell oxå så beror ju på vad som är i den innan.. dessutom är det billigt med mineralolja och oljebyte är det första man ska göra när man köpt en gammal volvo + oljefilter då självklart! gör som du vill men detta har jag lärt mig iaf, har en liten bit B20 kamaxel liggandes här, med otur kunde hela bilen varit uppbrunnen nu eftersom det brann ordentligt i motorrummet efter att motorn skurit och man ska ALLTID ha brandsläckare i bilen = tips nr2