Besiktiga 142a med B230f

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
maKKan
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån nov 03, 2003 2:35 pm

Besiktiga 142a med B230f

Inlägg av maKKan »

vad tror ni går det ?? bara att rulla in & regbes eller?? :roll: :roll:
Bild
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Jadå, inga problem.
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

Men om man ska besikta en 240 med turbo hur blir de då? På tpc mfl forum så säger dom att man måste ha en motor från en 940 med katalysator, stämmer detta?
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Möjligen om du har en 240 av sista årsmodellerna. Men 240 fanns ju med turbo ett tag och om nu turbomotorn inte är äldre än bilen så bör det gå bra förutsatt att bilen motsvarar turbomodellen (ventilerade bromsar fram och 1031bakaxeln)
Du får ha 220hk och 275nm i 240 i det utförandet.
Däremot krävs en jämförande kontroll om du ska besikta med en motor utan kat.
Men menar du en egenkonverterad motor så är det nog bara att glömma bes ...om du inte har en 75:a? :)

I en 140 får du ha 140hk och 215nm utan några ändringar och B230F har väl 112-115hk?
Annars är volvos generella effektgräns 180hk i 140 serien förutsatt vissa ändringar.
snorre88
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons apr 14, 2004 10:17 am
Ort: strängnäs

Inlägg av snorre88 »

Har en 142 -74. Vad behöver jag göra för att få reg besiktiga med 180 hk då.
maKKan
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån nov 03, 2003 2:35 pm

Inlägg av maKKan »

vad säger ni om att besiktiga med en B21et (efter som att jag inte hittar en 230F till rätt summa :cry: ) är det bara att åka in & regbesiktiga?
Bild
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Vridmomentet i en B21et är 240nm vilket är mer än volvo satt som gräns(215) så det kan bli knivigt... här rullar dock en -73:a som är nybesiktad med B23et, men den var redan typad för ca 170hk tidigare så besiktingsmannen brydde sig visst inte :)
Men en B230F hittar man väl var som helst under 1500:-? Här på skroten tar dom ca en 1000-lapp för en otestad B23-230. Men du kanske menar en B230FT? den med turbo?

En utväg om du vill besikta med mycket effekt är ju att regga som ombyggt fordon, men för det krävs mer än bara ett motorbyte.

Snorre88: För 180hk i en 140 krävs (eller krävdes iaf tidigare) speciella bromsklossar (ferodo nånting..) andra dämpare/fjädrar och hårdare bussningar i bakvagn. max vrid är fortfarande 215nm.
maKKan
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: mån nov 03, 2003 2:35 pm

Inlägg av maKKan »

jag hade för mig att det var något med vridet men men, Den skroten som jag åker till är så liten, om jag skall till en större skrot måste jag åka så långt men det är nog de jag måste göra.
Bild
Skriv svar