Besiktiga 142a med B230f
Besiktiga 142a med B230f
vad tror ni går det ?? bara att rulla in & regbes eller??
Möjligen om du har en 240 av sista årsmodellerna. Men 240 fanns ju med turbo ett tag och om nu turbomotorn inte är äldre än bilen så bör det gå bra förutsatt att bilen motsvarar turbomodellen (ventilerade bromsar fram och 1031bakaxeln)
Du får ha 220hk och 275nm i 240 i det utförandet.
Däremot krävs en jämförande kontroll om du ska besikta med en motor utan kat.
Men menar du en egenkonverterad motor så är det nog bara att glömma bes ...om du inte har en 75:a?
I en 140 får du ha 140hk och 215nm utan några ändringar och B230F har väl 112-115hk?
Annars är volvos generella effektgräns 180hk i 140 serien förutsatt vissa ändringar.
Du får ha 220hk och 275nm i 240 i det utförandet.
Däremot krävs en jämförande kontroll om du ska besikta med en motor utan kat.
Men menar du en egenkonverterad motor så är det nog bara att glömma bes ...om du inte har en 75:a?
I en 140 får du ha 140hk och 215nm utan några ändringar och B230F har väl 112-115hk?
Annars är volvos generella effektgräns 180hk i 140 serien förutsatt vissa ändringar.
Vridmomentet i en B21et är 240nm vilket är mer än volvo satt som gräns(215) så det kan bli knivigt... här rullar dock en -73:a som är nybesiktad med B23et, men den var redan typad för ca 170hk tidigare så besiktingsmannen brydde sig visst inte
Men en B230F hittar man väl var som helst under 1500:-? Här på skroten tar dom ca en 1000-lapp för en otestad B23-230. Men du kanske menar en B230FT? den med turbo?
En utväg om du vill besikta med mycket effekt är ju att regga som ombyggt fordon, men för det krävs mer än bara ett motorbyte.
Snorre88: För 180hk i en 140 krävs (eller krävdes iaf tidigare) speciella bromsklossar (ferodo nånting..) andra dämpare/fjädrar och hårdare bussningar i bakvagn. max vrid är fortfarande 215nm.
Men en B230F hittar man väl var som helst under 1500:-? Här på skroten tar dom ca en 1000-lapp för en otestad B23-230. Men du kanske menar en B230FT? den med turbo?
En utväg om du vill besikta med mycket effekt är ju att regga som ombyggt fordon, men för det krävs mer än bara ett motorbyte.
Snorre88: För 180hk i en 140 krävs (eller krävdes iaf tidigare) speciella bromsklossar (ferodo nånting..) andra dämpare/fjädrar och hårdare bussningar i bakvagn. max vrid är fortfarande 215nm.