Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 25, 2017 1:17 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Svetsa gjutjärn ?
InläggPostat: ons maj 17, 2006 10:27 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 14, 2005 8:02 pm
Inlägg: 174
Ort: Lycksele/Rusksele
Har hört att de ska gå o svetsa gjutjärn, undrar om de går med MIG:en eller om man måste ha pinnsvets eller gas ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 17, 2006 10:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Inlägg: 3839
Ort: nord-norge, TROMSØ
det går å svetse gjutjern,MEN en bør ha pinnsvets(profftyp) å skikkeli elektroder.MEN det er no skit å svetse,å elektrodene er SVÆÆÆÆRT :evil: dyre.....50-100 kr stk.kan du produsere dette i annet matriale,så er det BEST :oops: .... er det svært liite som ska svetses,typ 2-3 cm spricka i block eller topp,så går det bra.svetsa en lite bit i taget(1cm) å hamrade det lite med slaggpikkan.
er det exosmanifoil?? gløm det!! :twisted:

_________________
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 17, 2006 10:59 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Inlägg: 519
Ort: Lycksele
Brukar funka me MIG, men de beror ju på. Far med de på Tannbergsskolan och hör med dom där. Dom har säkert pinnar för gjutgärn. Annars går de ju gasa ihop om man har en annan gjutgärnsbit. Men det vill gärna spricka å djävlas. Det är ju bara att prova, men blir ju inte mindre osmart för att man provar. :lol: Du kan förvärma ordentligt med gasen så att det inte blir allt för stora värmeskillnader och spänningar när man kolar ihop de med miggen. Sedan kan man knacka med en mejsel eller slaghacka efter du svettsat för att minska spänningarna som det nämdes i inlägget åvan.
Men man är vell sin bäste dräng...lr hur...hehehehe

Annars kan man trycka dit en Grov portions snus eller det bästa en ettan lössnus prilla. Om du då blandar det med norrmejeriets A-fil får du en stenhård beläggning som tätar de mesta :lol: :lol: :lol: :lol:
Hoppas du tare på rätt sätt Martin....har så lite å göra om dagarna

_________________
Rocken´n roll


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svetsa gjutjärn ?
InläggPostat: ons maj 17, 2006 11:30 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
Ascona_400 skrev:
Har hört att de ska gå o svetsa gjutjärn, undrar om de går med MIG:en eller om man måste ha pinnsvets eller gas ?


vad ska svetsas. och vad krävs av svetsfogen?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 17, 2006 4:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 14, 2005 8:02 pm
Inlägg: 174
Ort: Lycksele/Rusksele
funderar på att laga ett turbogrenrör till en 740, men ja undrar om de är lönt men de skulle va skoj o testa =)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 17, 2006 5:10 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
Ascona_400 skrev:
funderar på att laga ett turbogrenrör till en 740, men ja undrar om de är lönt men de skulle va skoj o testa =)


om det inte är så seriöst menat försök så kan du slipa bort lite skit sen förvärma det till 2-300grader sen skita dit nåra loppor med miggen sen lindar du indet i lite isolering så det svalnar sakta, kan fungera men rekomenderas igenteligen inte :lol:

du måste pulver sprut svetsa annas (lämnas till gjutjärns svets expert)!

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 17, 2006 5:45 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Inlägg: 519
Ort: Lycksele
Ascona_400 skrev:
funderar på att laga ett turbogrenrör till en 740, men ja undrar om de är lönt men de skulle va skoj o testa =)


Som jag sa, far och hör med dom på svetsen på tannbergsskolan, dom brukar inte va omöjlig. En bullpåse lr en tårta kan ju va värt.

_________________
Rocken´n roll


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 17, 2006 6:30 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2005 6:37 pm
Inlägg: 45
Ort: Dorotea
Det brukar gå hyffsat o svetsa gjutjärn med mig, jag har själv svetsat startmotorflänsar och andra fästen som spruckit el gått av, men just avgasrör brukar va jäkligare eftersom det brukar va så "skitigt".

_________________
Bild
Amazon-64 | 144S-67 | 144-70 | 145Espress-72 | 245DL-76 | 265GLE-78


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 17, 2006 8:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
Inlägg: 336
Ort: Åskilje
Jens eller någon ...funkar det att värma med gasol och nå 200-300 grader, typ vallningsmunstycke eller grövre?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 17, 2006 9:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Inlägg: 821
Ort: Borås
Amarace skrev:
Det brukar gå hyffsat o svetsa gjutjärn med mig, jag har själv svetsat startmotorflänsar och andra fästen som spruckit el gått av, men just avgasrör brukar va jäkligare eftersom det brukar va så "skitigt".


anledningen till att det är svårt att svetsa gjutjärnsgrenrör och gärna vill spricka beror på att kolet förviner ur järnet pga värmen

finns specielt till sats material till TIG man kan svetsa gjutjärn med
brukar hålla ok.. ,linda in i isolering och låt kalna sakta som jens sa

funkar även bra med gjutjärns pinnar till pinna svetsen

snik varianten är pinnar för rostfritt innehåller mycket nickel=segt
med lite tur håller det

Det är mycket viktigt att slipa rent NOGA samt slipa ur ett spår att svetsa i!


MIG är ej att rekomendera svetsen utvigdas mindre än gjutgärnet=det spricker

//erik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons maj 17, 2006 10:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Inlägg: 374
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Man kan väll även gräva ner det i en sandlåda om jag inte minns fel :?:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 18, 2006 8:20 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Inlägg: 1539
Ort: Torestorp
Det går svetsa med både pinne och tig. Det skall vara nickelelektrod.

Förvärmning och långsam nedkylning rekommenderas.
Vanlig gasol räcker till förvärmningen...

MVH/
Simon

_________________
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: svetsa
InläggPostat: tor maj 18, 2006 9:06 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör maj 14, 2005 10:32 am
Inlägg: 109
Ort: Västerås
Viktigt att tänka på när man ska "slipa" är att men använder roterande fil och icke kapskiva eftersom porerna fylls med skit.
När man sedan svetsat är det bra att "knacka" svetsen med "hackspett" = fin svets och hållbart.

Mvh.

_________________
Jag gillar inte "köpta-i-kartong-bilar" !

Tel. 0736771929
Ort. Hallstahammar (Västerås)
Mail. muppif@hotmail.com


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 18, 2006 10:58 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 10, 2005 8:10 pm
Inlägg: 201
Ort: Arvidsjaur
polarn min brukar förvärma dom hela i ugnen på max värme för att få en jämn värmerördelning. Vet inte om det är att rekomendera men för honom har det fungerat.

_________________
//Rickard Eriksson

/Porsche 911 -65


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 19, 2006 6:27 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis maj 09, 2006 9:13 am
Inlägg: 36
Ort: Gotland
Reparera gjutjärn


Är det ett öra av, blästra bitarna, bulta grenröret på ett tjockt bandjärn,gör en djup v-fog,kapa ett 200l helfat längs med,
ta en halva, fyll med "långsamt" brinnande kol,
Tänd på, lägg i grenröret,låt det bli riktigt hett, hårdlöd skadan, låt grenröret ligga i tills glöden slocknat, alltså dagen efter, värma upp det långsamt och låta det svalna långsamt ca 12tim. är nyckeln för att slippa sprickor, och härdade områden som inte går att bearbeta om man bara löder eller svetsar direkt.
Fick det här tipset av en jänkare som lagar toppar så här när dom portar hål i kanalerna.

_________________
//John


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010