Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 6:29 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre maj 19, 2006 8:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 10, 2005 8:42 pm
Inlägg: 189
Ort: Skövde
de finns många olika knrp för att svetsa gjute bra.. ett är ju med pinne och förvärmning till 200 - 300 grader (är du osäker på temp så finns de pennor för detta) och svetsa lite i taget. 2. samma sak fast du "hammrar" ut svetsen så spänningarna släpper. svetsa aldrig längre än 2 - 3 cm i taget annars brukar de spricka.

_________________
Chevrolet Impala -66 HGV 6.5 td
Opel Kadett 1.2 S med BMW V12 turbo projekt
Volvo 142 -73 V8


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Gjutjärn
InläggPostat: mån maj 22, 2006 9:29 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör mar 04, 2006 1:02 am
Inlägg: 47
Ort: Dalarna
Går även att kallsvetsa med en pinne som heter Castolin-44.
Se upp med värmen bara.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis maj 23, 2006 9:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Inlägg: 344
Ort: Borås
ergu skrev:
Amarace skrev:
Det brukar gå hyffsat o svetsa gjutjärn med mig, jag har själv svetsat startmotorflänsar och andra fästen som spruckit el gått av, men just avgasrör brukar va jäkligare eftersom det brukar va så "skitigt".


anledningen till att det är svårt att svetsa gjutjärnsgrenrör och gärna vill spricka beror på att kolet förviner ur järnet pga värmen

finns specielt till sats material till TIG man kan svetsa gjutjärn med
brukar hålla ok.. ,linda in i isolering och låt kalna sakta som jens sa

funkar även bra med gjutjärns pinnar till pinna svetsen

snik varianten är pinnar för rostfritt innehåller mycket nickel=segt
med lite tur håller det

Det är mycket viktigt att slipa rent NOGA samt slipa ur ett spår att svetsa i!


MIG är ej att rekomendera svetsen utvigdas mindre än gjutgärnet=det spricker

//erik


och inte att förglömma "att man knackar svetsen" riktigt alltså svetsar 1 cm med ex gjutjärnspinne, sedan knackar ut den med ex en huggmejsel så att det utvidgar sig, sedan svetsar 1 cm, knackar osv


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 25, 2006 2:59 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis maj 23, 2006 11:08 pm
Inlägg: 54
är det nån som provat eller gissar ni bara. ja brände på mitt med biltemas mag svets, har modiferat det rätt mycke (mycke svets fogar)
o det har hållt hur bra som helst...?`


MVH


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 25, 2006 8:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Inlägg: 344
Ort: Borås
turbo.bmw skrev:
är det nån som provat eller gissar ni bara. ja brände på mitt med biltemas mag svets, har modiferat det rätt mycke (mycke svets fogar)
o det har hållt hur bra som helst...?`


MVH


vi svetsade avgashuset på min turbo, samt att kompissen har svetsat grenrör m.m, med bra resultat, har ej spruckigt, så det är inga gissningar ,däremot så har jag tigat gjutjärn utan något vidare resultat (fel prylar)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svetsa gjutjärn ?
InläggPostat: fre jan 20, 2017 11:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1554
Ort: Hässleholm
Nu ska jag göra ett ordentligt trådlyft. Svetsa förbränningsrum i gjutjärnstopp. Inte laga utan lägga till material. Hur?

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svetsa gjutjärn ?
InläggPostat: lör jan 21, 2017 8:48 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8730
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Flamsprutning?

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svetsa gjutjärn ?
InläggPostat: sön jan 22, 2017 1:08 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
Inlägg: 42
Ort: Slidell. LA. USA.
Denna kille verkar till att fa till det.
https://www.youtube.com/watch?v=NXqVO6hFEUI


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svetsa gjutjärn ?
InläggPostat: sön jan 22, 2017 10:20 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 28, 2007 9:55 pm
Inlägg: 66
Ort: Tämta
Svetsade inte norrback förb,rummen på en pintotopp med miggen, förvärmde, hög ström och korta intervaller, finns en tråd nånstans här.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svetsa gjutjärn ?
InläggPostat: mån jan 23, 2017 2:02 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1554
Ort: Hässleholm
Kadett4wd skrev:
Flamsprutning?


Har sett en hel del bilder på toppar till Ford Pinto där man svetsat i förbränningsrummet och det är inte flamsprutat. Men det är två saker som gör att jag inte frågat i engelska forum, 1 dom säger alltid att man ska ringa och prata med nåt företag. 2 min engelska är inte så bra.


Ska söka efter tråden med Norrback

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svetsa gjutjärn ?
InläggPostat: tis jan 24, 2017 4:10 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm
Inlägg: 341
hade en spricka i blocket, provade att tiga men det gick skitdåligt, slutade med silverlod håller änn idag ;) fast ett grenrör är det nog inte så passande

_________________
Fredrik


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svetsa gjutjärn ?
InläggPostat: tis jan 24, 2017 8:17 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Inlägg: 1539
Ort: Torestorp
Flamsprutning funkar nog bäst, det är liksom gjort för ändamålet mer eller mindre. Tyvärr är prylarna dyra, åtminståne Castolin Eutalloy, går säkert modda en AGA X11 med hjälp av någon toppmatad färgspruta som matning av pulvret (bör kanske ha en "disclaimer" att det sker på egen risk ;) ?).

Jag flamsprutade min genomportade insugskanal på B30'n... Förvärmde till närmare 400 grader och lindade sedan in den i isolering och lät den vara där i till dagen efter. Har även TIG-svetsat i gjutjärn med gott resultat, förvärmt och kört med vanlig 308 rostfritt, men det beror på vilket gjutstål det är. Kan gå illa det också.

Precis som sagts tidigare i tråden;
Generellt är det någon form av nickel-tillsats eller aluminiumbrons ihop med förvärmning och långsam avkylning som ger bäst resultat. Finns historer som säger att bonnen svetsat ihop blocket på traktorn med MIG/MAG utan bekymmer också, men kanske inget man kan rekommendera till den som vill göra en seriös racetopp (antar att det är det när man börjar fylla förbränningsrum).

_________________
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svetsa gjutjärn ?
InläggPostat: tis jan 24, 2017 9:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 995
Ort: Eslöv
finns två skolor
1 den gamla: förvärm ....svetsa och låt svalna sakta-sakta
2 den lite moderna: kallsvetsa korta sträckor med nickelelektrod och picka svetsen medans den svalnar. Man skall kunna lägga handen på innan man svetsar vidare. Esab har tagit fram elektroder för just den tekniken.


(3? någon nämnde en speciell elektrod )

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010