Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 2:51 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 740 tändproblem
InläggPostat: ons dec 23, 2015 1:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Inlägg: 151
Ort: Åland
Jag bytte låsbotten i bilen, och då slutade stiftet tända när jag hade plus direkt till spolen.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

_________________
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 tändproblem
InläggPostat: ons dec 23, 2015 2:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Inlägg: 151
Ort: Åland
Nu ångrade jag mej, vi bytte låsbotten och den tänder ut ur spolen när vi har plus från batteriet direkt till plus på spolen

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

_________________
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: 740 tändproblem
InläggPostat: ons dec 23, 2015 2:42 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm
Inlägg: 693
Går inte tändspolarna pluss via bränslepumpsrelät eller nåt sånt?


Mvh Max


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 tändproblem
InläggPostat: ons dec 23, 2015 2:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Inlägg: 151
Ort: Åland
maxn51 skrev:
Går inte tändspolarna pluss via bränslepumpsrelät eller nåt sånt?


Mvh Max

Jo det tror jag att dom gör, men vi har provat relät och det fungerade. Den har börjat skicka in bränsle i cylindrarna efter att vi rengjorde innuti spridarrelät som sitter på expansionskärlet. Tänder bara med direkt plus.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

_________________
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 tändproblem
InläggPostat: sön nov 06, 2016 8:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Inlägg: 151
Ort: Åland
fortfarande ingen som har någon aning?
jag går bara runt och kliar mej i huvet här..

_________________
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 tändproblem
InläggPostat: tis nov 08, 2016 2:03 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 276
Ort: Ulricehamn
Tändspolen får inte plus via bränslepumps reläet. Plus hämtas från 15R på tändlåset (blå/röd kabel) och säkras av med säkring 12 eller 13 i säkrings boxen och går sen genom två kontakt stycken vad jag kan se. Kabeln blir helblå efter säkringsboxen. Steg 1 bör vara att kolla att alla säkringar är hela och att det inte finns oxidation. Nästa steg borde bli att mäta och kolla så att ström finns direkt vid där kabeln kommer ut efter säkring. Finns ström där så söker man vidare kontakt för kontakt tills man hittar felet. Finns ingen ström, mät där strömmen kommer in i säkringsboxen (innan säkring). Om det inte finns ström där så får du mäta på 15R i tändlåset. Om det inte finns ström där heller får du mäta dig vidare på ingående ström till tändlåset 30 (konstant ström hämtad från plus plinten som sitter innanför handskfacket) finns ström in men inte ut kan du anta att låsbotten är kass.. Kolla även på undersidan av säkringsboxen så att ingen kabel hoppat loss (flatstift som ibland sitter väldigt dåligt) eller brunnit av, det händer ibland oxå.
Mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: 740 tändproblem
InläggPostat: ons nov 09, 2016 7:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm
Inlägg: 693
Tog bort bättre svar över;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 tändproblem
InläggPostat: ons nov 09, 2016 7:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Inlägg: 151
Ort: Åland
MVA-Productions skrev:
Tändspolen får inte plus via bränslepumps reläet. Plus hämtas från 15R på tändlåset (blå/röd kabel) och säkras av med säkring 12 eller 13 i säkrings boxen och går sen genom två kontakt stycken vad jag kan se. Kabeln blir helblå efter säkringsboxen. Steg 1 bör vara att kolla att alla säkringar är hela och att det inte finns oxidation. Nästa steg borde bli att mäta och kolla så att ström finns direkt vid där kabeln kommer ut efter säkring. Finns ström där så söker man vidare kontakt för kontakt tills man hittar felet. Finns ingen ström, mät där strömmen kommer in i säkringsboxen (innan säkring). Om det inte finns ström där så får du mäta på 15R i tändlåset. Om det inte finns ström där heller får du mäta dig vidare på ingående ström till tändlåset 30 (konstant ström hämtad från plus plinten som sitter innanför handskfacket) finns ström in men inte ut kan du anta att låsbotten är kass.. Kolla även på undersidan av säkringsboxen så att ingen kabel hoppat loss (flatstift som ibland sitter väldigt dåligt) eller brunnit av, det händer ibland oxå.
Mvh

Sån här hjälp gillar jag! Jag har nu följt kabeln tills den delar upp sig i två blåa kablar, den ena går ut till tändmodulen på vänster framskärm och den andra går till databoxen under ratten. Båda får ström (12 volt). Nu tog det lite stopp då jag inte vet hur jag ska fortsätta mäta

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

_________________
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 tändproblem
InläggPostat: tor nov 10, 2016 10:11 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm
Inlägg: 693
Men finns det 12v där är det ju bra då är det ju fel emellan där du mäter nu och tändspolen då börjar du närma dig felet:)


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 tändproblem
InläggPostat: tor nov 10, 2016 2:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Inlägg: 151
Ort: Åland
Då skulle jag behöva lista ut vilken kabel ut från boxen som går mot spole eller hallgivaren jag behöver mäta på

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

_________________
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 tändproblem
InläggPostat: fre nov 11, 2016 1:39 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 276
Ort: Ulricehamn
Dom går från säkring 12 i boxen va? Ska finnas en blå till på säkring 13 som går direkt till tändspolen. Men börja med att mäta att du har 12v på den blåa kabeln ända ute vid tändspolen med tändningen på, mät sen även när någon drar på starten. Finns 12v där i bägge fallen skulle jag nog testat att byta tändsteg.. Rör sig varvräknaren när du drar på starten?
Mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 tändproblem
InläggPostat: fre nov 11, 2016 9:06 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 997
Ort: Torpshammar
Du lär nog skaffa ett kopplingsschema och börja utgå ifrån det istället för att gissa dig fram. Att bara planlöst byta saker hjälper ingenting som jag redan nämnt. Me dett schema är det ju en smal sak att se var det ska vara ström vid vilka tillfällen och inte minst var alla kablar går.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 tändproblem
InläggPostat: fre nov 11, 2016 11:13 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Inlägg: 276
Ort: Ulricehamn
Kan bifoga elschema för både tändning och insprut senare under kvällen om du vill så har du lite att klura vidare på.
Mvh


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 tändproblem
InläggPostat: fre nov 11, 2016 7:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Inlägg: 151
Ort: Åland
MVA-Productions skrev:
Kan bifoga elschema för både tändning och insprut senare under kvällen om du vill så har du lite att klura vidare på.
Mvh

Gör gärna det

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

_________________
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 740 tändproblem
InläggPostat: fre nov 11, 2016 9:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 04, 2012 4:51 pm
Inlägg: 151
Ort: Åland
Nu har jag mätt till den blå kabeln till spolen, 12v med tändningen av och medan jag vevar är det 8-9 volt med det börjar bli dåligt med ström i batteriet. Men jag räknar med att 4 volt inte är så konstigt att det faller bort när man vevar.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

_________________
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010