Mekanisk laddningsregulator, justering?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Mekanisk laddningsregulator, justering?

Inlägg av Simon01 »

Upptäckte att min 142:as generator (Bosch 35Amp) lever lite rövare och laddar för mycket. Laddningsregulatorn är en gammal mekanisk variant (extern). Jag lyfte på skalet på regulatorn och kikade lite, kunde inte se några uppenbara fel, inga "svetsningar" och den känns ganska rejäl så jag blev tveksam till om den verkligen gått sönder? Nån som vet om dessa brukar kunna gå sönder? har även läst att dessa ska gå att justera, vore kul att veta om någon lyckats med detta i så fall? :) Om det inte är regulatorn som är kass skulle man kunna få problem med överladdning om t.ex. nån diod i generatorn ger upp?
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Mekanisk laddningsregulator, justering?

Inlägg av smidy »

det är stödet till fjäderblecket (högst upp i reläet, den mörka plåtbiten som håller kontakterna i viloläge) som du justerar, alltså hur hårt reläet hålls i viloläge, men böj bara på stödet till fjäderblecket inte själva fjäderblecket. detta är lite trail n error, om du har plåtkåpa på ditt relä så måste den vara på när du mäter spänningen på batteriet. då jag justerar mekaniska reläer så brukar jag ha allt som det skall och mäta batterispänning med lite varv på motorn sedan ta av kåpan och på nytt läsa av spänningen (som kommer att skilja från när kåpan är på) sedan böja på stödet tills spänningen har ändrat så mycket som krävs. ex 15 volt med kåpa på, 14.5 med kåpa av, böja på stödet tills spänningen är 13.9 så bör det bli 14.4 med kåpan på...men det kan krävas några försök då det inte alltid diffar lika mycket när man sätter tillbaka kåpan, kan också tillägga att dom mekaniska reläerna inte är något under av pression, ligger gärna och vandrar i spänning.
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: Mekanisk laddningsregulator, justering?

Inlägg av Simon01 »

Tackar för svaret! Ska prova att trixa lite med stödet, men lite underligt att det skulle ändrats helt plötsligt, känns som att nånting gått sönder? Den vandrar rätt rejält i spänning, mellan 12-16 volt nånting.
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Mekanisk laddningsregulator, justering?

Inlägg av smidy »

om det hoppar mer än en volt upp och ner så har du nog något problem. börja med att kolla att allt är bra jordat ink generatorn, ett enkelt test är att sätta en startkabel mellan jord(-) på batteriet och godset på generatorn, löser det problemet så är det att kolla alla jordpunkter. om inte upprepa men från plus(+) på batteriet och till grova anslutningen på generatorn med startkabeln. kom på nu att även laddningslampan är lite kinkig, den bör vara av av snarlik modell som orginal, dvs du kan inte ersätta den med ett varseljus el dyl med mycket högre effekt än en orginal laddningslampa. vill inte vara petig, men du har väl kontrollerat kolen i generatorn före du började gräva i reguatorn?
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Re: Mekanisk laddningsregulator, justering?

Inlägg av THEO »

Hejsan jodå det var rätt vanligt förr att dom mekaninska reläerna fick lite konstig laddning när dom fått nån år på nacken men det brukade vara tyckte jag i varje fall att dom laddade för dåligt!!!
Min syster hade en gammal sleten Saab 99 av tidig modell och den höll jag på att trixa med reläet för den ville inte komma upp i 14 volt riktigt men då gjorde jag som det beskrevs innan i tråden!!!
Jo skulle dit relä till slut ge upp så är här en fin länk till en firma som säljer delar till generatorer och dom har ett externt elektroniskt relä som är ställbart!!! letar man lite så har dom vanliga inbyggda som åxå dom är ställbara!! Men har man en 140 eller 240 och det sitter inbyggt so kan det vara all ide att bygga om till externt för dels så blir det enklare att justera reläet sen så kommer det att hålla mycket längre eftersom det inte sitter nere i värmen hos generatorn!!! Frejs har även kolhållare om man vill bygga om till extern här kommer länkken till Frejs:http://www.frejbildelar.se/generatordel ... orer/volvo
Dom har det mesta till generatorer!!!
Mvh///Jörgen :thumbright:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mekanisk laddningsregulator, justering?

Inlägg av Steve »

Enklast är att montera en nyare generator från en 240 eller liknande med inbyggd laddregulator, då har man aldrig några bekymmer sen :)

Fast vill man ha 100% original funkar ju inte det
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: Mekanisk laddningsregulator, justering?

Inlägg av Simon01 »

smidy skrev:om det hoppar mer än en volt upp och ner så har du nog något problem. börja med att kolla att allt är bra jordat ink generatorn, ett enkelt test är att sätta en startkabel mellan jord(-) på batteriet och godset på generatorn, löser det problemet så är det att kolla alla jordpunkter. om inte upprepa men från plus(+) på batteriet och till grova anslutningen på generatorn med startkabeln. kom på nu att även laddningslampan är lite kinkig, den bör vara av av snarlik modell som orginal, dvs du kan inte ersätta den med ett varseljus el dyl med mycket högre effekt än en orginal laddningslampa. vill inte vara petig, men du har väl kontrollerat kolen i generatorn före du började gräva i reguatorn?


Ska testa med startkabel, kablarna till generatorn är inte överdrivet fräscha men det har funkat så länge jag haft bilen (-99 tror jag) utan problem med laddning. Jag har inte kollat kolen i generatorn, de brukar väl ladda lite för dåligt om kolen är slut? eller kan det även ge samma problem som jag har nu? Jag upptäckte felet i samband med att jag fixat ett annat fel, en kabelskarv till bredbandslambdan hade gett upp vilket gjorde att laptopen slocknade (liten kortslutning), osäker på om detta har nåt samband med laddningsproblemet dock.
Jag testade även med en annan regulator (med okänd status) jag hade liggandes, men ingen skillnad på laddningen. Jag har ett par andra generatorer liggandes så funkar det inte med starkabelknepet så provar jag att byta till en annan.

Tackar för övriga tips :thumbright:
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: Mekanisk laddningsregulator, justering?

Inlägg av Simon01 »

Generator är bytt utan någon skillnad, har även testat att extrajorda med startkablar utan resultat så antar att det är regulatorn som strular trots allt. Får väl bli antingen ny regulator eller att byta upp sig till lite kraftigare generator när man ändå är igång.
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: Mekanisk laddningsregulator, justering?

Inlägg av Simon01 »

Problemet verkar vara löst, jordningen av själva regulatorn var visst något bristfällig upptäckte jag. Märkte även att regulatorn blir ordentligt varm på undersidan efter en stund, men det kanske är i sin ordning?
Skriv svar