B230 och oljerör i vägen med ARP

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

B230 och oljerör i vägen med ARP

Inlägg av kimjonsson »

Tjenare jag tänkte fråga er och om ni kunde säga/visa hur ni har gjort, då jag inte är på eran nivå och behöver hjälp. Hur har ni som har b230 gjort när ni kör arp och oljeröret till oljepumpen som tar i arp bultarna. Mvh Kim :thumbright:
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

Re: Lite problem här med b230

Inlägg av kimjonsson »

Ingen som haft samma problem körde med ARP-bultar från KL-racing. Dem sa att man kunde slipa ner bulten? : )
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Lite problem här med b230

Inlägg av Oskar Johansson »

Jag har samma problem och jag kommer nog bara bocka ett nytt rör
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Lite problem här med b230

Inlägg av anglia-61 »

Jag kommer att göra ett eget rör, funderar även att göra någon gängad variant. Känns ju sådär att det bara sitter i o-ringar.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

Re: Lite problem här med b230

Inlägg av kimjonsson »

Okej ja det är ju sant men om man får till ett rör så funkar det nog så den ändå trycks ner ganska ordentligt av oljepumpen borde iaf funka : )
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Lite problem här med b230

Inlägg av TurboRickard »

Så här gjorde jag.
Tillv i 12mm hydraulrör.

Bild
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lite problem här med b230

Inlägg av Erland Cox »

Snyggt!

Erland
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Lite problem här med b230

Inlägg av Tjernell »

Går att gänga i block och pump och köra en slang med pressade kopplingar.
2ggr har oringarna hoppat ur för mig efter det körde jag dubbla tätningar med en svarvad stödbricka på röret.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Lite problem här med b230

Inlägg av Kim Norgren »

Nu har jag iofs inte dragit fullt moment på bultarna ännu men läste detta så jag var tvungen att provmontera oljepumpen på min motor. Fast jag har dragit ner mina ARP i botten på blocket innan jag monterade "bockarna", det kanske man inte ska?

Ber om ursäkt för att mina bilder blir så jäkla stora så det ser helt skumt ut! Säg till om ni vill att jag ska ta bort dom...

Bild

Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

Re: Lite problem här med b230

Inlägg av kimjonsson »

Turborickard fyfan... jävligt snyggt och ser riktigt proffsigt ut! Jag är inte på den nivån det är mitt första bygge och jag har aldrig gjort något eget rör och har inte heller grejer att göra det för... :/
kimjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 143
Blev medlem: sön aug 25, 2013 3:38 pm
Ort: Boden/Skellefteå

Re: Lite problem här med b230

Inlägg av kimjonsson »

Men vad är det för oljepump det där är det en b230 original turborickard? :)
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Lite problem här med b230

Inlägg av Kim Norgren »

Lånar tråden lite... Är det inte OK så säg bara till så tar jag bort detta :D

Så här tajt blev det med ramlagren dragna med rätt moment (ARP) och oljepumpen monterad på min motor. Det ligger precis emot men inte alls mycket! Törs man köra så här?

Bild
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Lite problem här med b230

Inlägg av Karl V »

För eller senare går det säkert hål i röret.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Lite problem här med b230

Inlägg av Kim Norgren »

Tack för ditt svar! Läste nu att KL Racing skriver på sin hemsida att det blir trångt mot oljeröret och att man då ska slipa på bulten och klämma på röret för att det ska gå fritt.

Inget är "bolt on" just nu tror jag, skulle kanske ha kört vidare med std 12.9 istället :lol:

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Patrik Johansson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis jun 27, 2006 4:29 pm
Ort: Höör
Kontakt:

Re: Lite problem här med b230

Inlägg av Patrik Johansson »

Man kan väl bara fräsa av anläggningsytan på ramlageröverfallet nån mm och korta bulten lite.
Skriv svar