Bygga in en Walbro GST 450 i en gammal plåttank!

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Bygga in en Walbro GST 450 i en gammal plåttank!

Inlägg av bossrules »

Hello!

Har köpt en Walbro GST 450 pump som ska monteras i en gammal hederlig bensin tank gjord av plåt. Någon som har nåt tips på hur man ska göra? Kan inte gärna bara öppna tanklocket och kasta in den och hoppas på det bästa. Måste skära upp tanken å att man kommer åt och göra nå fästen till pumpen. I samma veva så skulle man gjort nån lucka som går att skruva lös vid framtida haverier. Det ska fixas nån förskruvning för elkabeln till pumpen som tål bensin. Det får gärna bli tätt, stinker så mycket annars. Sen ska man tydligen helst göra någon typ av skvalpskott eller försänka pumpen så man inte riskerar att den går tom. In och utgångar för bränslet är nog fixat. Fanns färdiga anslutningar på KL Racing så det borde vara lugnt.

Jag vet att det hade varit lättare att montera en eller två Bosch 044 pumpar på utsidan av tanken men varför ska man göra det lätt för sig?
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Pitabroed
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: ons apr 18, 2012 8:50 pm

Re: Bygga in en Walbro GST 450 i en gammal plåttank!

Inlägg av Pitabroed »

Bäst har väl varit att sänka ner en hel armatur från en annan tank? Kapa ut runtom och svetsa dit, då går den ju att lyfta ur hyfsat enkelt
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Bygga in en Walbro GST 450 i en gammal plåttank!

Inlägg av bossrules »

Visst hade det varit smidigt. Men två problem uppstår i min klena hjärna. Det ena är tankarmaturen måste passa mot min tank. Tänkte på höjden blir rätt. Men det kanske går att lösa på något vis genom att anpassa tanken. Ser det som ett större problem att allt jag hittat har varit från plasttankar. Går dåligt att fästa mot plåt. Ska man använda sig av en plastarmatur så måste man göra en fläns att fästa den emot, men då måste jag göra i vilket fall som helst. Så man kanske ska ta en sväng förbi Lse Bildemo och se vad som finns på hyllorna. Tror jag ger fan i det här och börjar virka istället :hihi:
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Bygga in en Walbro GST 450 i en gammal plåttank!

Inlägg av JoBy »

Då här ser det ut original på C4 Corvetten.

Om du kapar ur ett lagom stort hål och svetsar dit en tjockare plåtram med gängade hål runt om.
Sedan gör du ett motsvarande lock med bränslerör och elgenomföring.

På Corvetten går returen ända ner till pumpen och nivåmätaren sitter fast på returröret.

Bild

Bild

Bild
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Bygga in en Walbro GST 450 i en gammal plåttank!

Inlägg av Performance_seeker »

Jag gjorde så här med Walbro GST 450, alltihopa går in i originalhålet i tanken, men trångt är det...på en Dodge Charger.
Bekvämt nu när jag fått hem ny tank...bara att plugga in i nya tanken (hoppas jag...) :)

Bild
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Bygga in en Walbro GST 450 i en gammal plåttank!

Inlägg av Steve »

Det är väl mest hur man ska göra skvalpplåtar om man vill göra donuts hela dagen som är största problemet
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Roland Forsgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:02 pm
Ort: Lycksele

Re: Bygga in en Walbro GST 450 i en gammal plåttank!

Inlägg av Roland Forsgren »

Roland Forsgren
http://www.forsgrens.net
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Bygga in en Walbro GST 450 i en gammal plåttank!

Inlägg av Performance_seeker »

Från $150 till $700 för ett filter i tanken??? Nej tack, Walbrofiltret duger gott.

Skvalpplåtar är svårt att få till med min metod, det är till att ha mycket i tanken om det skall ryckas & slitas... :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Bygga in en Walbro GST 450 i en gammal plåttank!

Inlägg av bossrules »

Det får väl bli nån habrovinkkombo av tipsen flödat in. Steves tips om hur ProMille(varning för stavfel) hade gjort såg inte så dumt ut. Vill absolut inte att pumpen ska gå tom ifall det är fläckvis halkigt. Hörs ju inte vara så bra för vare sig motor eller pump ifall pumpen går torr.

Nån som vet ifall det spelar någon större roll ifall returen ligger under nivån i tanken? Det är ju ett visst tryck på det som kommer i returen så jag tycker att det borde inte göra så mycket ifall returen går in i tanken på halva tankhöjden.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Bygga in en Walbro GST 450 i en gammal plåttank!

Inlägg av Steve »

Gör du nåt liknande ProMilles lösning är det ju inte så dum att returen kommer in där uppe i den och hjälper till att hålla den fylld
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Bygga in en Walbro GST 450 i en gammal plåttank!

Inlägg av bossrules »

Ja de har du en poäng i. Vart hittar man nå lämpliga rör då månntro? Jag hade ju köpt tankgenomföringar från KL Racing. Använder man dom å sen 90 graders "Hossab" kopplingar så blir det osmidigt värre. Då är ju ProMilles lösning med bockade rör betydligt smidigare.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Bygga in en Walbro GST 450 i en gammal plåttank!

Inlägg av Steve »

Hossab har kanske hydraulrör i olika storlekar? Sen kan man ju bara svetsa på en JIC längst ut på röret
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Bygga in en Walbro GST 450 i en gammal plåttank!

Inlägg av Performance_seeker »

bossrules skrev:...Nån som vet ifall det spelar någon större roll ifall returen ligger under nivån i tanken? Det är ju ett visst tryck på det som kommer i returen så jag tycker att det borde inte göra så mycket ifall returen går in i tanken på halva tankhöjden.
Jag valde att ha returen uppe i översta delen. Anledningen är att jag ville inte ha något variabelt mottryck i returen, tror det kan påverka bränsletryckregulatorn negativt.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
KForsberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön feb 22, 2015 4:01 pm

Re: Bygga in en Walbro GST 450 i en gammal plåttank!

Inlägg av KForsberg »

Du kan försöka få tag på en armatur från en Nissan Skyline R33 för där VET jag att armaturen bara är en metallarm och som man fäster pumpen på och sen är det slangar hela vägen upp till locket. Borde ju finnas hundratal tankar som har samma konstruktion
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Bygga in en Walbro GST 450 i en gammal plåttank!

Inlägg av Dennis M »

Varför inte använda en vanlig armatur från tex. Saab så får man skvalpskydd osv. Gratis
Skriv svar