Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!
Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!
Vad händer med däcktrycket om man kollar det före man monterar fälgen på bilen kontra efteråt med bilens tyngd på däcket?
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!
Inget ?!
Det som kan göra skillnad är temperatur,eller är jag helt ute och cyklar?!
Nä nu blev jag osäker.... Bra fråga!
Det som kan göra skillnad är temperatur,eller är jag helt ute och cyklar?!
Nä nu blev jag osäker.... Bra fråga!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!
Trycket borde ju öka, lika mycket som vikten över det hjulet?
0708960667
Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!
Om det är som jag tänker, då borde man kunna kolla cornerweight genom att mäta trycket i däcket....hmm...pallar upp bilen, fyller däcken med säg 1bar och sänker ned, kollar trycket igen för respektive hjul för att se differensen.....
0708960667
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!
Borde ju inte vara någon skillnad
fast vad vet jag
fast vad vet jag
Senast redigerad av Oskar Johansson den tor apr 02, 2015 11:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!
Klart det är skillnad, men hur mycket får nån med mer fritid räkna ut.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!
Hittade något om temp i alla fall men om det stämmer vet jag inte.
Ha som regel att mäta lufttrycket på kalla däck. Trycket stiger med cirka 0,1 bar per 10° C temperaturstegring hos däcken.
Ha som regel att mäta lufttrycket på kalla däck. Trycket stiger med cirka 0,1 bar per 10° C temperaturstegring hos däcken.
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!
Intressant fråga och detta är vad jag kom fram till.
Däcket trycks ihop lite mot asfalten men jag tror det utvidgar sig lika mycket runtom det som inte är mot backen eftersom gummit är så pass elastiskt. Detta medför att den inre volymen bibehålls och där med trycket. Hade däremot den inre volymen minskat så hade trycket ökat pga av att det fortfarande är samma mängd luft i däcket som skulle få plats.
Om volymen ändras påverkas trycket, men det är nog försumbart i sammanhanget. En temperaturförändring pga omgivning el uppvärmning under körning gör nog större skillnad på trycket än den minimala volymförändring som ev. sker
Hittade det här http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=251201
Däcket trycks ihop lite mot asfalten men jag tror det utvidgar sig lika mycket runtom det som inte är mot backen eftersom gummit är så pass elastiskt. Detta medför att den inre volymen bibehålls och där med trycket. Hade däremot den inre volymen minskat så hade trycket ökat pga av att det fortfarande är samma mängd luft i däcket som skulle få plats.
Om volymen ändras påverkas trycket, men det är nog försumbart i sammanhanget. En temperaturförändring pga omgivning el uppvärmning under körning gör nog större skillnad på trycket än den minimala volymförändring som ev. sker
Hittade det här http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=251201
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!
Trycket ökar när du släpper ner bilen, punkt. Dock så lite att det knappast går att mäta med något instrument man har hemma.
Har man för lite luft i däcket blir däcket varmt och lufttrycket ökar. När rätt tryck uppnåtts svalnar däcket och trycket minskar. Då har man uppnått ett fenomen som kallas lowrider och bilen hoppar fram.
Har man för lite luft i däcket blir däcket varmt och lufttrycket ökar. När rätt tryck uppnåtts svalnar däcket och trycket minskar. Då har man uppnått ett fenomen som kallas lowrider och bilen hoppar fram.
//MartinL
Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!
Tänk er såhär:
Du lastar hundratusen kilo tussilagon i pakertbilen. Vad händer? Jo, däcken exploderar. Varför? För att trycket blev för högt.
Du lastar hundratusen kilo tussilagon i pakertbilen. Vad händer? Jo, däcken exploderar. Varför? För att trycket blev för högt.
//MartinL
Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!
Ja jo det är klart det borde öka,det blir ju mindre utrymme för luften.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!
Däcket påverkas över en yta som motsvarar en handflata... Övrig däckyta påverkas inte vilket gör att däcket expanderar på all övrig yta och det blir således inget ökat tryck i däcket alls. Ni borde ha hängt med på fysiklektionerna istället för att dra brudarna i håret
Patrik Dahlström
Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!
dahla, det var nog du som drog flickorna i håret. Läste du mitt exempel?
//MartinL
Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!
Ja, och du förstår inte fysikens lagar alls. Ett bildäck är som en ballong... Kläm i ena änden av ballongen så vidgar den sig i andra änden... För att spräcka ballongen måste trycket bli högre än ballongens töjningsgräns precis som ett däck... Den större ytan som inte påverkas av yttre åverkan/tryck kommer expandera för att göra plats för luften i däcket, eller ballongen om det blir enklare att förstå...
Patrik Dahlström
Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!
Och den större ytan som inte rör marken kommer och expandera pga tryckökningen?
Du skriver ju själv att trycket måste ÖKA över däckets töjningsgräns för och gå sönder men all yttre påvärkan borde ju påvärka trycket lite iaf
Men skillnaden blir liten sen eftersom däcket trycks ihop ökar ju arian mot backen och om arian mot backen dubblas så lyfter väll däcket dubbla vikten vid samma tryck eller tänker jag fel förutom då däcksidornas styvhet som kan ändras beroende på hur ihoptryckt däcket blir
Mvh
Du skriver ju själv att trycket måste ÖKA över däckets töjningsgräns för och gå sönder men all yttre påvärkan borde ju påvärka trycket lite iaf
Men skillnaden blir liten sen eftersom däcket trycks ihop ökar ju arian mot backen och om arian mot backen dubblas så lyfter väll däcket dubbla vikten vid samma tryck eller tänker jag fel förutom då däcksidornas styvhet som kan ändras beroende på hur ihoptryckt däcket blir
Mvh