Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
sylta nr1
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Ort: Ulricehamn

Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!

Inlägg av sylta nr1 »

Vad händer med däcktrycket om man kollar det före man monterar fälgen på bilen kontra efteråt med bilens tyngd på däcket? :roll:
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!

Inlägg av Sten »

Inget ?!

Det som kan göra skillnad är temperatur,eller är jag helt ute och cyklar?!

Nä nu blev jag osäker.... Bra fråga!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!

Inlägg av x6rs »

Trycket borde ju öka, lika mycket som vikten över det hjulet?
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!

Inlägg av x6rs »

Om det är som jag tänker, då borde man kunna kolla cornerweight genom att mäta trycket i däcket....hmm...pallar upp bilen, fyller däcken med säg 1bar och sänker ned, kollar trycket igen för respektive hjul för att se differensen.....
0708960667
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!

Inlägg av Oskar Johansson »

Borde ju inte vara någon skillnad

fast vad vet jag :hihi:
Senast redigerad av Oskar Johansson den tor apr 02, 2015 11:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!

Inlägg av Martin H »

Klart det är skillnad, men hur mycket får nån med mer fritid räkna ut.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!

Inlägg av Oskar Johansson »

Hittade något om temp i alla fall men om det stämmer vet jag inte.

Ha som regel att mäta lufttrycket på kalla däck. Trycket stiger med cirka 0,1 bar per 10° C temperaturstegring hos däcken.
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!

Inlägg av Oskar Johansson »

Intressant fråga och detta är vad jag kom fram till.
Däcket trycks ihop lite mot asfalten men jag tror det utvidgar sig lika mycket runtom det som inte är mot backen eftersom gummit är så pass elastiskt. Detta medför att den inre volymen bibehålls och där med trycket. Hade däremot den inre volymen minskat så hade trycket ökat pga av att det fortfarande är samma mängd luft i däcket som skulle få plats.



Om volymen ändras påverkas trycket, men det är nog försumbart i sammanhanget. En temperaturförändring pga omgivning el uppvärmning under körning gör nog större skillnad på trycket än den minimala volymförändring som ev. sker


Hittade det här http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=251201
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!

Inlägg av mauser240 »

Trycket ökar när du släpper ner bilen, punkt. Dock så lite att det knappast går att mäta med något instrument man har hemma.

Har man för lite luft i däcket blir däcket varmt och lufttrycket ökar. När rätt tryck uppnåtts svalnar däcket och trycket minskar. Då har man uppnått ett fenomen som kallas lowrider och bilen hoppar fram.
//MartinL
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!

Inlägg av mauser240 »

Tänk er såhär:

Du lastar hundratusen kilo tussilagon i pakertbilen. Vad händer? Jo, däcken exploderar. Varför? För att trycket blev för högt.
//MartinL
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!

Inlägg av Sten »

Ja jo det är klart det borde öka,det blir ju mindre utrymme för luften.
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!

Inlägg av dahla »

Däcket påverkas över en yta som motsvarar en handflata... Övrig däckyta påverkas inte vilket gör att däcket expanderar på all övrig yta och det blir således inget ökat tryck i däcket alls. Ni borde ha hängt med på fysiklektionerna istället för att dra brudarna i håret ;-)
Patrik Dahlström
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!

Inlägg av mauser240 »

dahla, det var nog du som drog flickorna i håret. Läste du mitt exempel?
//MartinL
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!

Inlägg av dahla »

Ja, och du förstår inte fysikens lagar alls. Ett bildäck är som en ballong... Kläm i ena änden av ballongen så vidgar den sig i andra änden... För att spräcka ballongen måste trycket bli högre än ballongens töjningsgräns precis som ett däck... Den större ytan som inte påverkas av yttre åverkan/tryck kommer expandera för att göra plats för luften i däcket, eller ballongen om det blir enklare att förstå...
Patrik Dahlström
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Så här i däckbytartider, Fysikkunniga se hit!

Inlägg av »

Och den större ytan som inte rör marken kommer och expandera pga tryckökningen?
Du skriver ju själv att trycket måste ÖKA över däckets töjningsgräns för och gå sönder men all yttre påvärkan borde ju påvärka trycket lite iaf
Men skillnaden blir liten sen eftersom däcket trycks ihop ökar ju arian mot backen och om arian mot backen dubblas så lyfter väll däcket dubbla vikten vid samma tryck eller tänker jag fel förutom då däcksidornas styvhet som kan ändras beroende på hur ihoptryckt däcket blir
Mvh
Skriv svar