hjälp med min motor....

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
GustafAdolfs9
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre apr 10, 2015 8:00 am

hjälp med min motor....

Inlägg av GustafAdolfs9 »

Ok, har precis skaffat en liten Kabe Rubin på typ 900 kg. Har en Volvo V70 1998 automat med liten motor.
När vi drog hem husvagnen osade det bränt om bilen, typ som när man bränner kopplingen eller bromsarna.

Annars kändes det som att bilen orkade dra vagnen, även om det var spännande att ta sig upp på E18...
Vågar jag ge mig ut på vägen igen?

Jag har tänkt lämna in bilen hos en kompis som är bilmek och serva låda, bromsar, olja etc - men om jag måste byta bil kanske jag ska lägga pengarna på det istället. (Budgeten är begränsad i det här läget.)

Hjälp med detta?
Användarvisningsbild
manonhill
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: ons maj 22, 2013 4:12 pm
Ort: Skellefteå

Re: hjälp med min motor....

Inlägg av manonhill »

Drog en släp då jag flyttade sist, jag trodde att min lilla Toyota Corolla 1,6 med en fullastad släp skulle brinna upp men det var bara att katten för den första gången gick rickigt varm. Var inga problem efter det. Enda gången det luktade bränt om bilen. hoppas att det är likadant med din bil.
Mvh Lars.
Lars Lindström
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: hjälp med min motor....

Inlägg av mauser240 »

Kolla oljan i lådan. Skall vara röd (eller annan färg). Om den är svart och luktar bränt kan det bli dyrt...
//MartinL
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: hjälp med min motor....

Inlägg av The »

Är ju inget märkligt om det luktar lite varmt om en bil som drar ett tyngre lass än normalt, behövs ju bara att avgasrör etc blir varmare än vanligt så osar det ju lite om det finns någon skit på det. Samma så plågas ju bromsar lite hårdare än vanligt så det kan ju lukta broms.
Ska väl inte vara några som helst problem att dra en liten husvagn med en v70 även om du har de mindre motoralternativen, man får bara anpassa hastigheten till effekten ;)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Jens.k
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Ort: Lindesberg

Re: hjälp med min motor....

Inlägg av Jens.k »

Farsan har en v70 -99. på den så rostade slangklämman av till nedre kylarslangen och den hoppade av medans vi åkte vilket ledde till att motorn gick helt utan vatten en sträcka.
Tempen låg stadigt så länge man åkte med bilen men när vi stannade i en korsning så luktade det väldigt bränt.

Vi parkerade och kontrollerade och fann felet som nämnts. Inget hände förutom att vi fick dit en ny klämma och fylla på igen.

Ganska osannolikt kanske men kolla så det finns vatten i motorn.
Jens Karlsson
bert43
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön apr 12, 2015 7:59 pm

Re: hjälp med min motor....

Inlägg av bert43 »

Hej,

Kolla först och främst om din olja är svart, om det är så borde du besöka en verkstad så fort som möjligt. Jag sysslar mkt med motorer och har vart på många evenemang runt landet. Vart bor du så kan jag rekommendera en bra verkstad så att du inte får samma problem igen.
GustafAdolfs9
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre apr 10, 2015 8:00 am

Re: hjälp med min motor....

Inlägg av GustafAdolfs9 »

Tack alla för dessa svar, det har hjälp! :thumbright: :thumbright:
GustafAdolfs9
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: fre apr 10, 2015 8:00 am

Re: hjälp med min motor....

Inlägg av GustafAdolfs9 »

Jag är bosatt i Svedala, Skåne. Om du har någon bra rekommendation skulle jag uppskatta det. Som jag nämnde innan min budget är inte så värst bra just nu, ingenting med allt för dyra priser
bert43
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön apr 12, 2015 7:59 pm

Re: hjälp med min motor....

Inlägg av bert43 »

Jag kan starkt rekommendera HelaBilen i Malmö. Det är inte långt från Svedala och dem är väldigt hjälpsamma. Det har alltid funkat för mig iaf. Kolla deras hemsida www.helabilen.se

Hoppas det underlättar dig nånting :)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: hjälp med min motor....

Inlägg av The »

Att oljan är svart säger ju egentligen ingenting om dess skick. Är motorn körd med normala oljebytesintervaller och gått normalt mycket så blir oljan mörk väldigt fort utan att det för den skull är något fel.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: hjälp med min motor....

Inlägg av mauser240 »

Tror vi andra pratar växellådsolja.
//MartinL
Skriv svar