slipa/borsta ? substitut för bläster

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: slipa/borsta ? substitut för bläster

Inlägg av Wezzli »

Roterande stålborstar fungerar bra, finns i olika former för att komma åt även svåra ställen. Men är det inne i hörn så är det kört oavsett hur man gör. Ståltrådarna som sprutar kan jag inte påstå är så farliga, kör med heltäckande kläder och är intelligent nog att inte rikta slipen mot kroppen då man kör. Sitter någon ståltråd här och där i kläderna men att det skulle skjuta in i skinnet har jag aldrig varit med om.

Biltemas borst är ganska hårda jämfört med vad jag köpte på dyr-järnhandeln. Biltemas höll längre och röjde mer skrot. Fick pressa på ganska mycket hårdare med den andra.

Däremot är det absolut livsfarligt att slipa mot en plåtkant om man inte tänker på vilket håll trissan snurrar. Glömde informera brorsan om det och vinkelslipen bara flög ur händerna på honom då han inte var beredd. Handskarna var bara slamsor kvar av men fingrarna orörda, trissan hann käka lite i skinnet på hälen när den väl kom ner på backen, gick bra den gången.

Jag har absolut ingen koll på plåt och rost i allmänhet, men jag har bara slipat rent, den slår ganska bra ner i djupet även där det är rost. Sedan har jag kört epoxiprimer på det, så jag hör av mig på något år om det börjat rosta. Trissorna håller ganska länge så länge som man inte står och matar mot en plåtkant, då är den färdig ganska fort. Har gått totalt 3 trissor på en hel bil för mig när jag rengjort med den innan svetsning och efter svetsning.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Skriv svar