Mäta nivå i fuelcell?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Mäta nivå i fuelcell?

Inlägg av x6rs »

Har ett bekymmer... Har en fuelcell som jag lyckats bygga in så jag inte kommer åt att se ned i den för att veta hur mycket soppa som är i den... För att göra det ännu jävligare så kan jag inte plocka ur den utan att riva halva bilen, tänkte att man kunde montera en nivågivare så.. Dessutom
Är den fylld med E85.. Har kollat på lite olika alternativ, finns givare man kan montera utanpå som mäter med ultraljud, Dyra tyvärr så den idén faller bort.., läste på ett båt forum att man kan sätta på lcd remsor för temperatur på utsidan av tankar och se vart temperaturen skiljer för att få reda på nivån, köper inte den idén helt. Om jag kunde hitta en riktigt liten givare eller en mätare typ som sitter i tanklocket på båttankar som är typ 20mm el mindre i diameter så kan jag få dit den. Behöver egentligen bara veta när tanken är full och när den är nästan tom.
Efterklok som man är önskar jag att jag köpt en fuelcell med givare i.
Nån som har idéer?
0708960667
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: Mäta nivå i fuelcell?

Inlägg av smidy »

På en del utombordar tankar sitter bränslemätaren i påfyllningslocket, är en tvinnad plåtremsa som en flottör vrider vid nivåändring som i sin tur är kopplad till visarnålen i locket, har du trångt går detta bort, då konstruktionen gör att man mer eller mindre måste lyfta påfyllningslocket rakt upp, viss vinkel går men inte mycket. Om du har tillräckligt med gods i tanksidan kan du borra och gänga(tänkte svets gick bort iom "omöjligt" att demontera tank) i vinkelnippor som du förbinder med en genomskinlig slang som du kan avläsa nivån på.
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Mäta nivå i fuelcell?

Inlägg av maxn51 »

Går ju även om det är för klent med gods att limma fast en nippel och koppla den genomskinliga slangen men då måste man ju va 100 på att limet tål E85! Du har inte en an anslutning över i botten på tanken? Isf är de ju vara dra slang därifrån sen på sidan av tanken och upp till locket igen


Mvh Max
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Mäta nivå i fuelcell?

Inlägg av x6rs »

Problemet med att borra är att det blir svårt att blåsa rent tanken från plastspån osv, påfyllningsröret sitter på en bultad aluplatta och den är demonterbar så den går att både svetsa och gänga i. Fick en ide och att sätta nån form av t-kors på utgående an nipplar i botten av tanken för att kunna få på nivårör, vad tror ni om det?
0708960667
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Mäta nivå i fuelcell?

Inlägg av maxn51 »

Ja tror på ny anslutning då det kanske skulle kunna suga luft (teori) igenom t kors eftersom man måste ha den genomskinliga slangen uppen i överkant för att få soppan att åka upp där annars blir det ju som om man stopper ett upp och ner vän glas i en hink vatten;)


Mvh Max
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: Mäta nivå i fuelcell?

Inlägg av redheat »

http://www.wemasystem.se/bransle-vatten ... 29_30.html

det är ju lättare att göra ett runt hål genom skummet än bränlsemätare typ vippa
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Mäta nivå i fuelcell?

Inlägg av Steve »

Bild

8)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar