generator knas hjälp sökes

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
volvo micke
För mycket laddtryck
Inlägg: 259
Blev medlem: tor nov 11, 2010 3:48 pm
Ort: dalarna

generator knas hjälp sökes

Inlägg av volvo micke »

hej ! har fungerande generator om kabeln D kopplas på plus , men hur anskuter jag den så jag bara får laddlampan att lysa när den inte laddar som den ska ? D kabeln lämnar ingen ström alls förens den duttas på något + och då levererar den 13,5 volt så länge generarorn går och laddar :roll: tipps önskas snarast :roll: Med vänlig hälsning micke
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: generator knas hjälp sökes

Inlägg av Steve »

Laddlampan ska ha + med nyckeln i tändläge sen jordar den genom D+ när motorn är avstängd, sen när generatorn börjar ladda blir det + även från det hållet och då slocknar lampan

Eller missuppfattar jag dig totalt?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: generator knas hjälp sökes

Inlägg av smidy »

Precis som Steve skriver, plus från startnyckeln (i tändning på läge) till en lampa (vilken pol som helst på lampan) vidare från lampan (den oanvända polen på lampan då) till D+ på generatorn, att tänka på är att det inte får vara en för kraftig lampa, då får inte generatorn den "startknuff" med magnetiseringsström som behöver på D+ för att börja ladda, det är den "startknuffen" du levererar när du duttar + på D+. Enklast är att använda en lampa som tidigare tjänstgjort som just laddningslampa, men håller du dig under 5 watt på lampan så borde det fungera. Du skall alltså inte anslut någon "jord (-)" till laddningslampan, en lampa två sladdar, en sladd till + den andra till D+ på generatorn.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: generator knas hjälp sökes

Inlägg av Performance_seeker »

Bra förklarat men en "kraftigare" lampa är bättre, eftersom mer ström ger ett kraftigare magnetfält. Normalt behövs dock inte mycket, eftersom generatorn själv, som påpekats, börjar mata på själv bara den fått en liten "startknuff" via D-terminalen... :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: generator knas hjälp sökes

Inlägg av StefanM »

allt beror ju på vad det är för generator.....D+ uttaget på en stenålders generator är en sak men moderna aggregat kan ha D+ helt utan funktion annat än ren kontrollfunktion. Där har effekten på lampan ingen betydelse.
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: generator knas hjälp sökes

Inlägg av smidy »

När jag lärde mig att effekten på lampan har betydelse hade en elektriker konverterat sin traktor till växelström från likström, han använde ett varsel-ljus till laddningslampa med 15 watts knopp och den vägrade ladda utan att dutta + på D+ på generatorn, enda jag kunde tänka mig att var fel var lampan då generatorn (bosch från någon volvo) testades i bilen före demontage med god funktion, så vi sökte upp ett instrumenthus och rånade det på kontroll-lampor och allt fungerade efter bytet, elektrikern påstod precis som Martin att det borde fungera bättre med en starkare lampa och att det var ett sammanträffande, så vi kopplade tillbaka 15 watts lampan men problemet kom till baka. Teoretiskt rätt eller fel så kan lampans effekt påverka laddningens funktion vilket jag upptäckt genom praktiska tester..
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: generator knas hjälp sökes

Inlägg av Guson »

Då undrar man hur varselljuset var inkopplat. Lampan mellan tändning och generator måste vara helt skild från jord och ett varselljus har normalt lampsockeln jordad i lamphuset/fästet.
Tomas Gunnarsson
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: generator knas hjälp sökes

Inlägg av smidy »

Nej, varselljuset var rätt kopplat, ett sånt lite större än ett ciggpaket i plast med gul lins, mycket riktig så var originalkopplingen på det med en ringkabelsko på metallfästet jord, men den hade han klippt och använde den kabeln till D+, dessutom var inte varselljuset monterat utan hängde bara i kablarna när jag kom in i bilden, så det fanns ingen möjlighet till jord, samma sladdar användes till båda lampor, inga andra ändringar än effekten på lampan, 15 watt ingen laddning, instrumentlampa (2eller5watt) fungerande laddning..rätt eller fel men så var det.
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: generator knas hjälp sökes

Inlägg av maxn51 »

Är välldigt vanligt med runda varselljus monterade i kupén som ladd lampa på äldre folkrace bilar så är en berövad metod som funkar!:)


Mvh Max
smidy
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tor jan 07, 2010 7:01 pm
Ort: Åland

Re: generator knas hjälp sökes

Inlägg av smidy »

Är det inte oljetryck du tänker på Max? Laddning brukar väl inte ha så värst hög prio i en folkracebil...
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: generator knas hjälp sökes

Inlägg av maxn51 »

Bara sett att det sitter och hade laddningen kopplad på den i den enda bilen jag köpt (för att ja ville ha toppen å fick den billigt) så trott att de va så på allaXD men kan ha fel lät mer logiskt me oljan när man tänker efter! Funkar iaf då det vart så på minst en som jag vet helt säkert!:)


Mvh Max
Skriv svar