"Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bromsar

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Re: "Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bro

Inlägg av werd »

Ah ja, läskunnig jag var då. Blev förblindad av mitt eget tjaffs om lh2.2 så jag fatta det som att du endast hade tändning på ms:et :P
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: "Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bro

Inlägg av Wezzli »

Jag vill dock påstå att det i princip inte spelar någon roll vilken av M46 eller M47-modellerna du väljer, de håller alla ungefär lika dåligt. Skillnaden är marginell även om det på papper står att vissa modeller är förstärkta. Ett lättat svänghjul är nog bäst i det avseendet som taz beskrev, att den enklare bromsas och greppar tag i kopplingen. Responsmässigt är det ju alltid kul med en motor som slår i varvstoppen två sekunder innan man rört gaspedalen, främst märker jag att när man är påväg till att tappa fäste, t.ex. på fullstyr i en rondell så har den lättare för att orka sparka lös på rent gaspådrag med lättare svängmassa. Nackdelen är att det blir omöjligt att växla ner för att låsa bakhjulen (vilket är fränt och viktigt för mig när jag inte kör hydraulisk handbroms). Effektmässigt kommer du inte märka av någon skillnad. Många bäckar små dock.

Bästa alternativet på fjädringsfronten jämfört med att köpa några arenafjädrar eller voc-fjädrar från din rallyboutique är ju att köpa rallyshops coiloversatser, 2 st 800kr och sedan köpa valfri hårdhet och längd på fjädrar under 400kr styck. Billigt att byta fjäder och hitta den perfekta hårdheten för dig i detta fall. Bak behöver man inte fullt lika hårda fjädrar. Fräscha orginalstötdämpare är ju billigare än dyra stötdämpare. Ett annat alternativ är ju om du hittar någonting på biltema med rätt hårthet, längd och diameter. Finns en lista på rejsa där någon kis gick in på biltema och mätte upp alla deras fjädrar. Finns även hårdheter på fjädrar. Tror inte dom säljer "Husvagnsfjädrar" längre på biltema, dom körde jag bak. Snäppet hårdare och bara kapa dom till njutbar höjd.

Dubbla "kränghämmare" bak gör den mer sladdig och tar bort lite tendenser att lyfta innerhjulet bak. Ta bort kränghämmaren fram gör den även mer sladdig, Volvo 740 har för hård kränghämmare fram och det gör dom sjukt understyrda jämfört med många andra kärror. På vinter brukar jag köra utan främre kränghämmare. På sommaren kör jag med främre kränghämmare monterad och dubbel kränghämmare bak.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Re: "Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bro

Inlägg av werd »

Angående växellådan så har jag faktiskt några extra m47or så det känns tryggt. Givetvis blir nästa steg en bättre låda, koppling och tryckplatta då detta lätt kan flyttas vidare till nästa bil.

Coilovers kommer att komma. Det känns lättast och billigast, MEN och det är bara OM jag hittar typ dieselfjädrar billigt och dom funkar, då kommer dom få vara kvar tills nästa "version" av bilens utveckling(om det blir nån dvs)
Bakfjädrarna måste jag byta. Tycker det bara studsar i baken trots nya orörda biltemadämpare...

Testade lite häromkvällen med färska nya(gratis) dubbfria vinterdäck/allrounddäck bak, och han är faktiskt inte så sladdig. (jo han sladdar enkelt, men inte som förr)
Setuppen med 205or fram och färsk gummi bak gav helt ok grepp.
Nu måste jag ju testa mer på bana i specifika situationer men han understyr verkligen ytterst lite, om jag ens får till en understyrning.
Hårdare dämpare, original mjuka fjädrar och schyssta däck ger ju grepp. Bilen hinner sätta sig mer, inget studs och han bättar bättre.

Har även fått i A-kammen och... aoo, så mycket skillnad blev det väl inte på karaktären, men han vill varva vidare aningens snabbare än med M-kammen.
Märkte också att efter två varv i en liten rondell ville han styra upp och sluta sladda. Vet inte om det är för lite soppa i tanken men det kändes som han fick super grepp i baken och ändrade riktning...

Nästa steg är Turbokonvertering, om jag bara hittar ett bra recept med lh2.2.

Tack för svar Wezzli!
Skriv svar