"Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bromsar

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

"Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bromsar

Inlägg av werd »

Hejsan!

Har ett litet "0kr"-budget projekt i rullning som jag försöker lägga ner så lite pengar man kan på, säkerhetsmässigt och smartast(typ ;)).
Bilen är en volvo 740 -87. http://www.garaget.org/?car=380201

Först vill jag säga att jag inte är ute efter "Köp en 940 turbo istället" eller dylikt. En värre bil kommer senare i tiden att bygga på.
Jag har inga ambitioner att bli snabbast på banan/donkens drive-thrue, utan bara ha skojj för en liten summa,
Jag har lite funderingar på vad nästa steg i min budgettrimmning kan vara?
Tanken är att bilen ska vara en sladdbil men också klämma runt nån bana utan att sladda.

Setuppen då:
-Motor:
B230F - Skitslö. Jag ska rota fram en A-kam jag vet sitter i nån motor i skjulet. Är det värt att satsa på detta?
Steget efter en A-kam kommer nog bli en 531 med vx3. Runt 1500kr ser jag men det är fortfarande "för dyrt" för bilen just nu.
En GT30 med ett fulsmidat adaptergrenrör ska bakas in med A-kammen är det tänkt.
Låter det vettigt?

-Drivlina:
M47 och originalkoppling till en början. Kommer inte göra karatestarter eller så utan mjuksladda/bankörning först.
Svetsdiffad vinande äcklig bakvagn. Såhär såg det ut när jag köpte den: https://www.youtube.com/watch?v=OGTgd4zNDZI
Vatten rann det ur den också! Nu har jag svetsat lite mera på den och den...är väl inte mycket att åka med kan man säga :P

-Väghållning:
Borrat nytt hål för främre bulten i fjäderbenslagringarna. Tror jag fick 1grad camber... :roll: Värt att borra bakre och flytta in fjäderbenet ytterligare lite? Kanske tar i väggen..?

Bytt olja i stötdämparna fram och bak med riktigt fint resultat (15/40 motorolja). Dock inte bak... då det begagnade rostiga biltema dämparna inte verkar dämpa. Det slår och har sig och studsar. Nya biltema original ska på.

Kapade original fjädrar fram, ett varv för att slippa udda hjulvinklar och bumpsteer.
Drömmen är ju ett ställbart kitt från Dannej, men som sagt: Inte budget just nu... :(
Bak är jag osäker på. Skrotnissen bedyrade att det är 740 men jag tror det står "JUMPY" på den skitiga tejpen dom klistrat dit som ID :D
Dom är ca. 10mm större o dimension än original. Stumma är dom dock., kapade 2.5 varv med. Men kanske 245 husvagnsfjädrar är bäst? Eller kortkapade original?
Eget fulsmidat justerbart panhardstag med en original bussning och en hockeypuck...
EDIT: Dubbla krängare bak; 19+16mm. Fram: 21 eller 22(rostig bit)mm krängare.

-Bromsar: Ska man satsa på några värre belägg, typ EBC? Kan egentligen inget om bromsar men sånt är ju bra ibland.


Det var väl det.
Så vad tror ni, vad är nästa steg?
Stop! Tyvärr kommer bilen inte rensas på inredningen och heller inte hålborras dörrar och rambalkar. Bilen ska fortfarande kunna återställas och det kommer den garanterat inte göras om jag måste hitta plats för inredningen :hihi:

Man kanske skulle startat projekttråd men jag är mer ute efter hjälp och funderingar än att just visa upp min bil.

Ös på med tankar, även om det kanske är dyra tankar/saker så välkomnas allt!
Senast redigerad av werd den sön jul 26, 2015 10:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: "Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bro

Inlägg av robinb3rgsten »

Skrapa asfaltsmatta och ta bort isoleringen.. kasta reservhjulet..
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: "Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bro

Inlägg av Wezzli »

Våga vägra vx3

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Re: "Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bro

Inlägg av werd »

Robin: Vet inte om asfaltsmattor och isoleringen väger så pass mycket att det blir värt att ta bort :/
Ja juste, reserven ligger och smygfiser där bak ja! :P

Wezzli: Bra, då tog jag inte bort en A-kam i onödan då! :)

Lite dålig fart annars i tråden.
Vi fortsätter:

Framfjädrar..? Utav det lilla jag kört med "värre" stötdämpare fram så är väl originalfjädrar ok. Men det lutar väldigt mycket i kurvorna. Funkar till skumpiga rallyvägar...
Till 240, t.ex., finns ju dieselfjädrar. Lite hårdare för att hålla d24an. Finns det inget liknande till 740/940??
Googlat och ingen verkar riktigt ha något alternativ till 740/940.
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: "Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bro

Inlägg av taz82 »

Några transmissionstips här då,

Ett lättat svänghjul gör att en tryckplatta håller för lite mer moment just vid greppögonblicket då det är mindre massa att ändra hastighet på.

Det kan alltså gynna både respons - körbarhet och ekonomin då en billigare koppling håller för mer moment.

Sinter greppar ju lite bättre än organisk som känt, men den förstör svänghjul och platta (vilket en icke-slirande organisk inte gör)

Du kan spana efter en M47-Typ2 låda från 1992-1995, den håller för mer mos.

Kan också gynna både acceleration och hållbarhet att kliva upp lite i slutväxelutväxling till t.ex. 3.91 eller 4.10, det gör att låda, knutkors och sånt håller bättre. Kan också ge bättre körbarhet mellan vissa växlar beroende på hur ditt register ser ut. T.ex. kan 4an bli mer användbar med 4.10 då det varvstoppar på ca 120km/h (6000rpm) på 3an med 4.10 och Volvo-manuella lådor (liknande utväxlingar i M46-47-90)

Dannej säljer lättade svänghjul med tryckplatta (t.ex 850R eller 765) (dock ej så bra för din budget)

Annan grej är att minska vikten, det ökar hållbarhet och prestanda.

Mvh
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: "Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bro

Inlägg av robinb3rgsten »

Kanske inte men alla bäckar små och helt gratis on du inte räknar arbete[WINKING FACE] 960 fjädrar kan väl kanske vara hårdare annars borde de finnas diesel fjädrar till 740/940 med då de även finns med d24 mögel. . Bromsar är väl alltid bra o se över så allt funkar som de ska innan man skaffar värre belägg. Ska du köra bana så börja även med att byta bromsvätska
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Re: "Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bro

Inlägg av werd »

Precis det jag ville höra! :D

taz82: Aaaah, lättat svänghjul ska kollas in. Om inget annat har jag några från b230A man kan kosta på en lättning. Det ska väl inte vara dubbelmassesvänghjul? Hur ser jag för övrigt sånt?
Skulle ett plant b23 svänghjul passa..? Har ju ingen trigger att tänka på.
Har kollat tidigare efter en tryckplatta från en tidigare 740 turbo men det var lönlöst. Skrotar skriver inte ut vart dom kommer ifrån och skruvat/biltema/etc verkar inte urskilja GL/Turbo tryckplattor om jag inte minns fel :/
Är utväxlingen annorlunda på t.ex. kombimodeller?
Bakaxeln jag har på nu tror jag ska komma från en 740-90. Alulock är det på den. Kanske rent av 1031?

robinb3rgsten:
Sant. Lite skrapande ska det nog bli.
Jag vill ju tro det med att 960 lite "värre" men lyckas inte hitta nån som kan bekräfta det :S Även dieselfjädrarna... Ska googla mera då! :)
Kan biltemas räjsingbromsolja funka måntro? :hihi:


Tusentack för svaren! :D
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: "Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bro

Inlägg av taz82 »

B23 plant svänghjul funkar,

inte lika enkelt att hitta fräna tryckplattor då, men det finns ju Sachs 766 som pallar 388NM med organisk lamell och ca 500 med sinter.

dock bör observeras att den plattan är för 215mm lamell vilket begränsar utbudet något.

Ska man lämna bort något fört stiftning, lättning, balansering etc. så kan man lika gärna utgå från ett potthjul tycker jag.

Inte fel att ha en trigger på ett budgetbygge om du skulle kliva upp till något med LH2.4 sprut senare.
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: "Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bro

Inlägg av robinb3rgsten »

Kolla vad voc fjädrar kostar annars tror de finns på folkraceshoppen
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: "Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bro

Inlägg av taz82 »

Ca 1500kr för två voc hos Rallybotique
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: "Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bro

Inlägg av robinb3rgsten »

Ja de va ju lite väl kan du ju lika gärna bygga ställbara för med deras kit
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: "Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bro

Inlägg av taz82 »

740 -90 med alulock är definitivt en 1031.

Vg. utväxlingar finns det att hämta i alla möjliga bilar, går att ta även från multilinkbilar (endast pinjondrev och kronhjul)

4.10 hittas i automatbilar, t.ex. 940 16v automat, 960 2.5 automat
3.91 hittas i automatbilar, t.ex. 760 GLE V6 automat, 960 2.5 manuell
3.73 hittas i automatbilar, t.ex. 940 turbo automat och 960 3.0 automat
3.54 hittas i manuella bilar, t.ex. 940 turbo/GL av många slag, S/V90 3.0 97/98
3.31 hittas i vissa sena 940 turbo manuella
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: "Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bro

Inlägg av Kirre »

lite som min isbil, tror den ha klivit över 10000 nu med inköp men är inte säker. Väghållning är jag och pillar på nu!
Åker ombyggt ms1 v2.2 så man kan styra tändningen så man kan säga att de är ett ms1 v3.

Åkte i vintras med b230f med h kam (var nog lite för vass för turbon) och kina grenrör och en original turbo.
original hög och dubbla dämpare fram, kapat 3 varv bak och nå halv sunkiga dämpare.
Funkade hyffsat men den krängde lite för mycket och sen var oljetempen för hög så man kunde bara köra max 5 varv i stöten på full mutter.
Har nu beställt för att göra coilovers och sen har jag monterat oljekylare, blev en ny turbo också :P

http://www.garaget.org/?car=346548
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Re: "Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bro

Inlägg av werd »

taz82: Jamen juste, helt glömt av automatbakaxlarna..! Värdefull info.
Blir att söka upp en sån, ganska snart, då min visade sig vara väldigt sliten. Dock en från en tidigare 740, min hastighetsmätarkontakt passade inte i alulockets kontakt.

Kirre: Jamen sedär, kikar in lite nu och då i facebook"tråden".
Budgetvolvos är häftiga! :hihi:
Schysst 240, helt i min stil! lh2.2 till soppan? Hur funkar det?
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: "Utveckla" volvo 740 BudgetSladd - Motor/väghållning/bro

Inlägg av Kirre »

ms1 v2.2 ombyggt med ett tändsteg åker jag med :)
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Skriv svar