värmesköld, alu / rostfritt / svartplåt?
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
värmesköld, alu / rostfritt / svartplåt?
tänkte snida till en värmesköld istället for M50:ns original plastkåpa över t-spolar pga det blir jävligt tajt med turbon och downpipe.
vad är lämpligast att bygga av? alu är ju lättarbetat men risken är väl att den tar åt sig mer värme än den skärmar bort så att säga?
rostfritt är kanske bäst men drygt att arbeta med utan rätt verktyg, vanlig plåt kanske duger?
vad tror ni?
vad är lämpligast att bygga av? alu är ju lättarbetat men risken är väl att den tar åt sig mer värme än den skärmar bort så att säga?
rostfritt är kanske bäst men drygt att arbeta med utan rätt verktyg, vanlig plåt kanske duger?
vad tror ni?
- Full gas spar tid
Re: värmesköld, alu / rostfritt / svartplåt?
Ja skulle kö rostfritt bäst å snyggast men allt är ju bättre än plast;)
Mvh Max
Mvh Max
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 327
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: värmesköld, alu / rostfritt / svartplåt?
Snyggast än är ju en smaksak, själv skulle jag vilja ha nånting svart/matt, vill inte ha en massa blanka saker.
Bäst säger du, varför då? Det är förmodligen väldigt bra att hålla bort värmen men samtidigt så behåller den värmen ordentligt när den väl blivit het eller det kanske är försumbart?
Bäst säger du, varför då? Det är förmodligen väldigt bra att hålla bort värmen men samtidigt så behåller den värmen ordentligt när den väl blivit het eller det kanske är försumbart?
- Full gas spar tid
Re: värmesköld, alu / rostfritt / svartplåt?
Var mest för att den "håller bort" värmen jag tänkte, den värme som jag tänkte på. Skillnaden blir ju mellan alu att det blir en jämnare temperatur med rostfritt och med alu blir det högre "toppar" och lägre "dalar"
Utseende mesigt går det ju att lacka allt men om det blir varmt kan det behövas nån form av värme tålig färg:)
Dock är ju rostfritt lite svårare att både jobba med och lacka:/
Mvh Max
Utseende mesigt går det ju att lacka allt men om det blir varmt kan det behövas nån form av värme tålig färg:)
Dock är ju rostfritt lite svårare att både jobba med och lacka:/
Mvh Max
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: värmesköld, alu / rostfritt / svartplåt?
Jag tror att alu är bäst om det är en punkt som värmer typ avgashus. Det leder bort värmen (utjämnar) bäst och kyler då där det är svalare.
Rostfritt leder inte så bra, dvs det kyler inte den varma punkten. Så värme skyddet blir jättevarmt där värmen kommer bakifrån så att säga..
Ska man ha plåten som en ren isolation borde rf vara bäst då det leder minst, kanske med sådan där avgasbandage-matta och eller alutejp nåt
Rostfritt leder inte så bra, dvs det kyler inte den varma punkten. Så värme skyddet blir jättevarmt där värmen kommer bakifrån så att säga..
Ska man ha plåten som en ren isolation borde rf vara bäst då det leder minst, kanske med sådan där avgasbandage-matta och eller alutejp nåt
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: värmesköld, alu / rostfritt / svartplåt?
Vid kontakt värme leder aluminium värme bra, men det är även väldigt reflekterande.
Titta på alla original värmesköldar på bilar, det är alltid byggt i Aluminium.
Jag har monterat Alu. ovanför grenrören på min 635a. grenröret ligger bara någon mm. under skyddet.
Tändkablarna ligger sedan nästan direkt på andra sidan.
Totalt är det inte 20mm mellan grenrör och tändkabel, har funkat perfekt.
(Förutom att mössen har en bra landgång när dom är sugna på lite tändkabel )
Titta på alla original värmesköldar på bilar, det är alltid byggt i Aluminium.
Jag har monterat Alu. ovanför grenrören på min 635a. grenröret ligger bara någon mm. under skyddet.
Tändkablarna ligger sedan nästan direkt på andra sidan.
Totalt är det inte 20mm mellan grenrör och tändkabel, har funkat perfekt.
(Förutom att mössen har en bra landgång när dom är sugna på lite tändkabel )
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: värmesköld, alu / rostfritt / svartplåt?
Exakt (nästan) det jag gjorde exjobbet på. Exjobbet handlade om värmesköld för bakaxeltunnel och slutdämpare. Summa summarum: Materialet är ointressant (marginella skillnader oavsett alu/stål/komposit). Det viktiga är att att skölden täcker/stoppar värmestrålningen geometriskt sett.
Biltillverkarens materialval beror på andra saker som hållbarhet/pris/vikt etc.
Biltillverkarens materialval beror på andra saker som hållbarhet/pris/vikt etc.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: värmesköld, alu / rostfritt / svartplåt?
Ah kul, finns exjobbet att läsa någonstans?
Re: värmesköld, alu / rostfritt / svartplåt?
alltid byggt i aluminum??, har för mig att på m5an jag hade med s38 så var det värmesköld i RF.