Elen i B230E

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
mf354
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tor jun 25, 2015 11:51 am

Elen i B230E

Inlägg av mf354 »

Hejsan. Håller på att montera in en B230e i en vw typ 3 variant folkrace.. Det borde vara enkelt egentligen men, jag får ingen gnista till stiften... Har sökt men inte hittat ett tillfredställande elschema.

Bild
Bild

Den blåa kablen som kommer ifrån denna, vart skall den? Undrar samma även för den gul röda och grönröda.

Bild
den här kontakten, visst är det bara temp och oljetrycks givare etc, sånt som ej behövs för provstart?

Bild
Bjuder på en bild på vidundret..



Sen undrar jag om jag verkligen behöver den stora bosch boxen? Kan jag inte köra bara tändmodul - tändspole - fördelare?
Det är förresten en sådan som sitter bakmonterad på toppen.

Värt att nämnas kanske är att jag inte tänkte använda mig av bränslerelä, kallstartsfunktion osv.


Vore verkligt tacksam ifall någon kunde förklara lite enkelt hur jag ska gå tillväga.
svinto
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 60
Blev medlem: fre jun 18, 2010 4:18 pm
Ort: Timrå

Re: Elen i B230E

Inlägg av svinto »

Kolla här: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/7 ... 740-89.htm
Din tändningsbox verkar vara en EZ 118K, tror inte den funkar utan LH-boxen.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Elen i B230E

Inlägg av StefanM »

fast boxen kan väl rimligen inte höra till motorn eller? Du har ju en vanlig kjetronic motor och de hade vad jag vet endast fördelare som du behöver tändmodul till. Sen när det vart elektrisk insprutning så vart det annan fördelare och separat vevaxelgivare och de har väl boxar.
mf354
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tor jun 25, 2015 11:51 am

Re: Elen i B230E

Inlägg av mf354 »

svinto skrev:Kolla här: http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/7 ... 740-89.htm
Din tändningsbox verkar vara en EZ 118K, tror inte den funkar utan LH-boxen.
Okej, vad heter tändmodulen som man använder utan lh boxen? Eller rättare sagt vilket nummer ha den?
StefanM skrev:fast boxen kan väl rimligen inte höra till motorn eller? Du har ju en vanlig kjetronic motor och de hade vad jag vet endast fördelare som du behöver tändmodul till. Sen när det vart elektrisk insprutning så vart det annan fördelare och separat vevaxelgivare och de har väl boxar.
Ja jag vill helst behålla den toppmonterade fördelaren och köra utan den så kallad Lh boxen..
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Elen i B230E

Inlägg av StefanM »

titta först så du har fördelare med elkontakt.............tändmodulen är ju den vanliga på en aluplatta på vänster sida. Samma i alla gamla 740.
mf354
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: tor jun 25, 2015 11:51 am

Re: Elen i B230E

Inlägg av mf354 »

Beror på vad du menar med "elkontakt" men det är den som är tre polig iaf.

Vad jag har förstått så finns det olika tändmoduler. Jag hade den som lirar med lh box men behöver den som funkar utan den.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Elen i B230E

Inlägg av StefanM »

ja den senare fördelaren har ingen elkontakt alls så mer identifiering än så krävs inte.
Den senare modulen fungerar, du har hallgivare i fördelaren. Jag blandade ihop den tidiga med de som har induktgivare och det fanns inte i toppfördelarna.
Volvo nr på modulen är 3501921 eller bosch 0 227 100 145
Skriv svar