Lättplockat sprut till rak 12v sexa?
Lättplockat sprut till rak 12v sexa?
Slet igår ur LH2.4 sprutet ur en 240 -88, att det ligger separat har man hört många gånger, men aldrig rivit i det och sett att det var så enkelt.
Jag undrar om det finns någon BMW eller Merca med 2.5 - 3.0 12v sexa som har ett sprut ligger lika enkelt att plocka och ansluta? Direktinsput med Lambda, LMM osv vore najs, men inte så nytt så det är immobilizer och sånt integrerat.
Mvh
Jag undrar om det finns någon BMW eller Merca med 2.5 - 3.0 12v sexa som har ett sprut ligger lika enkelt att plocka och ansluta? Direktinsput med Lambda, LMM osv vore najs, men inte så nytt så det är immobilizer och sånt integrerat.
Mvh
Re: Lättplockat sprut till rak 12v sexa?
Direkinsprutning blir nog svårt att hitta, blir ju dessutom svårt att få dit spridarna på en annan motor . Men äldre BMW hade "separat" sprut. Skrotade en e23 735 och den hade det, men ingen lamda men det är ju ingen större skillnad på dom lite nyare med lamda så det går säkert att hitta.
Peter Olson
Re: Lättplockat sprut till rak 12v sexa?
Tack för ditt svar!
Jag sitter fortfarande med 2st Volvo B30 på hyllan varav en st B30E, hade varit lite fränt att få en sådan med direktinsprut "billigt" "för att det går"
Jag sitter fortfarande med 2st Volvo B30 på hyllan varav en st B30E, hade varit lite fränt att få en sådan med direktinsprut "billigt" "för att det går"
Re: Lättplockat sprut till rak 12v sexa?
Direktinsprutning är något helt annat än vad du tror..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Lättplockat sprut till rak 12v sexa?
Direktinsprut är när soppan sprutas direkt in i cylindrarna och inte i en för kammare som på andra dislar skillnaden är väll att det är knackigare gång på direktinsprutad än med för kammare. Dock gäller det här dislar och det här gäller väll en bensinare där soppa och luft blandas innan de kommer in i cylindern?
Mvh Max
Mvh Max
Re: Lättplockat sprut till rak 12v sexa?
På en Mitsubishi heter det GDi=>Gasoline Direct injection. (Jobbar med 50bars tryck har jag för mig)
Är inte TFSi också direktinsprutning?
Är inte TFSi också direktinsprutning?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Lättplockat sprut till rak 12v sexa?
Opels 12 ventilade CIH-sexor finns med "lösa" kabelhärvor till insprutningen. Kabelhärvan är självklart ihopkopplad med resten av bilens elsystem på ett par ställen men det går att plocka loss hela kabelstammen till bara insprutningen utan att behöva klippa upp halva elsystemet i bilen.
Tex Omega A 2,6 har Bosch Motronic 1.5 med luftmängdmätare, lambdareglering och tomgångsmotor.
Det kan lagra felkoder som går att blinka ut med motorlampan och systemet är adaptivt så det justerar mapparna efter körsätt och motorslitage.
Vill minnas att det sitter en oktanplugg på kabelhärvan som ändrar tändläget ifall man vill köra på 91 oktan... Helt oanvändbart i det här landet.
Sen har just den modellen av Omega ett variabelt insug med ett spjäll som öppnar vid 4000 rpm, men det kan man ju köra utan till att börja med. Enkel inkoppling med en vacuumbehållare och en solenoid som styrs av ECUn.
Man måste dock lösa en 60-2 triggerkrans på veven för att det ska funka, samt att man måste ha stum fördelare utan centrifugalvikter eller vacuumförställning.
Iom att CIH-motorerna har insug och avgas på samma sida så är de ju lite lika B18/B20/B30 vilket kan underlätta kabeldragning.
Inkopplingen är ganska enkel, grovt sagt är det en 12 volts matning från batteriet, en styrström från tändningslåset och ett par jordkablar.
ECUn har ett par jordkablar som används för att "koda" boxen för automat eller manuell låda, det borde finnas kopplingsscheman på nätet.
Tex Omega A 2,6 har Bosch Motronic 1.5 med luftmängdmätare, lambdareglering och tomgångsmotor.
Det kan lagra felkoder som går att blinka ut med motorlampan och systemet är adaptivt så det justerar mapparna efter körsätt och motorslitage.
Vill minnas att det sitter en oktanplugg på kabelhärvan som ändrar tändläget ifall man vill köra på 91 oktan... Helt oanvändbart i det här landet.
Sen har just den modellen av Omega ett variabelt insug med ett spjäll som öppnar vid 4000 rpm, men det kan man ju köra utan till att börja med. Enkel inkoppling med en vacuumbehållare och en solenoid som styrs av ECUn.
Man måste dock lösa en 60-2 triggerkrans på veven för att det ska funka, samt att man måste ha stum fördelare utan centrifugalvikter eller vacuumförställning.
Iom att CIH-motorerna har insug och avgas på samma sida så är de ju lite lika B18/B20/B30 vilket kan underlätta kabeldragning.
Inkopplingen är ganska enkel, grovt sagt är det en 12 volts matning från batteriet, en styrström från tändningslåset och ett par jordkablar.
ECUn har ett par jordkablar som används för att "koda" boxen för automat eller manuell låda, det borde finnas kopplingsscheman på nätet.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: Lättplockat sprut till rak 12v sexa?
The skrev:Direktinsprutning är något helt annat än vad du tror..
Bra med lite förtydliganden så det blir rätt ( ? )maxn51 skrev:Direktinsprut är när soppan sprutas direkt in i cylindrarna och inte i en för kammare som på andra dislar skillnaden är väll att det är knackigare gång på direktinsprutad än med för kammare. Dock gäller det här dislar och det här gäller väll en bensinare där soppa och luft blandas innan de kommer in i cylindern?
Mvh Max
Jag pillar inte med eftermarknadssprut så egenltigen kommer väl min tolkning av det ur det som började stå på bakluckor och nämnas i folkmun i slutet på 80-talet "Direct Injection", "Electronic Injection" etc.
Hursom, jag tänker mig ett sprut där både tänd och bränsle styrs elektroniskt med givare, inga K-jet mekaniska sprut eller förgasare utan separata spridare per cylinder med tryck matat och öppningstider som styrs av bränslebox för en eller alla spridare.
Grymt tips! Precis vad jag söker, ska hålla ögonen öppna på skroten!Anders_Karlsson skrev:Opels 12 ventilade CIH-sexor finns med "lösa" kabelhärvor till insprutningen. Kabelhärvan är självklart ihopkopplad med resten av bilens elsystem på ett par ställen men det går att plocka loss hela kabelstammen till bara insprutningen utan att behöva klippa upp halva elsystemet i bilen.
Tex Omega A 2,6 har Bosch Motronic 1.5 med luftmängdmätare, lambdareglering och tomgångsmotor.
Det kan lagra felkoder som går att blinka ut med motorlampan och systemet är adaptivt så det justerar mapparna efter körsätt och motorslitage.
Vill minnas att det sitter en oktanplugg på kabelhärvan som ändrar tändläget ifall man vill köra på 91 oktan... Helt oanvändbart i det här landet.
Sen har just den modellen av Omega ett variabelt insug med ett spjäll som öppnar vid 4000 rpm, men det kan man ju köra utan till att börja med. Enkel inkoppling med en vacuumbehållare och en solenoid som styrs av ECUn.
Man måste dock lösa en 60-2 triggerkrans på veven för att det ska funka, samt att man måste ha stum fördelare utan centrifugalvikter eller vacuumförställning.
Iom att CIH-motorerna har insug och avgas på samma sida så är de ju lite lika B18/B20/B30 vilket kan underlätta kabeldragning.
Inkopplingen är ganska enkel, grovt sagt är det en 12 volts matning från batteriet, en styrström från tändningslåset och ett par jordkablar.
ECUn har ett par jordkablar som används för att "koda" boxen för automat eller manuell låda, det borde finnas kopplingsscheman på nätet.
Tackar!
- Johan Posth
- Forumsberoende
- Inlägg: 707
- Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
- Ort: Laxå
Re: Lättplockat sprut till rak 12v sexa?
Komplett system från en BMW e36 med 6:a? En stor rund kontakt med allt viktigt i.
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Skickat från min D5503 via Tapatalk
Johan Posth, Laxå
070-2390054
070-2390054