bygga eget insug/grenrör

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
lowsnuff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor dec 25, 2014 2:46 pm

bygga eget insug/grenrör

Inlägg av lowsnuff »

Hej hopp!

har en toyota ke70 och är så där barnsligt sugen på att ha motorcykelförgasare på den.
kan troligen få tag i en brygga (heter det så?) med keihinförgasare från någon sporthoj väldigt billigt.

den stora frågan kommer då.
hur gör man ett insug om man inte har en fläns att börja på?
insug och utblås är ju på samma sida på motorn (4k-c toyota) och därför måste man väl ha en fläns för hela raden?
flänsar för att bygga eget till denna motor verkar inte finnas, så hur får man tag i/gör en egen fläns?

tacksam för svar :)
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: bygga eget insug/grenrör

Inlägg av dsimila »

Tjock ~10mm plåt,vinkelslip, hålsåg, pelarborrmaskin. Bara att rita av packningen. Så gör jag iaf. Vet inte om det är nåt speciellt med din motor.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: bygga eget insug/grenrör

Inlägg av loop »

Jag gör flänsar av 4-6mm plåt. Annars samma som dsimila
lowsnuff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor dec 25, 2014 2:46 pm

Re: bygga eget insug/grenrör

Inlägg av lowsnuff »

Tack så mycket för snabba svar!!
Jaha det lät ju inte så krångligt.jag inbillade mig att det var tvunget att vara i aluminium och grejer.
Då kommer nästa fråga.
Behöver man vara orolig att det inte blir plant om man bara köper en plåtbit att börja på? Tänker så det inte läcker mellan fläns och topp. Måste insuget in på någon slags planing när man är klar?

Puss hej!
lowsnuff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor dec 25, 2014 2:46 pm

Re: bygga eget insug/grenrör

Inlägg av lowsnuff »

Nu är det visst sent i huvudet. Det kan ju såklart vara aluminiumplåt man ska ha?
Men var får man tag i sånt i vettiga storlekar och priser?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: bygga eget insug/grenrör

Inlägg av The »

Självklart måste det vara plant så att det blir tätt, annars är det ju helt meningslöst att göra..
Gå ju dock utmärkt att planfila det själv.

Har du inte möjlighet att svetsa alu så gör det i stål.
Helst bör väl flänsen vara 8mm+ så slår det sig inte så lätt.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: bygga eget insug/grenrör

Inlägg av Anders_Karlsson »

En polare körde rally gr H med en Toyota Starlet med sån motor för några år sedan, den hade MC-förgasare.
På den motorn tror jag att man bara kapat av flänsen från ett originalinsug och svetsat på ett par rörstumpar på flänsen, sen satt det slangstumpar till förgasarna. Rörstumparna var nog lite vinklade tror jag för att slangarna skulle komma hyfsat rätt mot förgasarna.

Om du gör en ny fläns så skulle jag se till att göra den lika tjock som original eftersom några av skruvarna som håller insug och avgasgrenrör är gemensamma mellan flänsarna, eller hur man nu ska förklara.
Opel CIH är såna iaf.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: bygga eget insug/grenrör

Inlägg av MattiasH »

Gör som anders säger och bygg om originalinsuget.
insuget och grenröret sitter med samma skruvar så det insugsfländen måste vara exakt lika tjock som grenrörsflänsen.
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: bygga eget insug/grenrör

Inlägg av loop »

Går väl att shimsa. Det har jag gjort på diverse bilar. Eller brickor som man slipat eller svetsat på material på. Så halva brikan haft en tjock lek och andra halvan en annan.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: bygga eget insug/grenrör

Inlägg av Dennis M »

Hur stora förgasare ska du ha?
Har några liggande
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: bygga eget insug/grenrör

Inlägg av Anders_Karlsson »

loop skrev:Går väl att shimsa. Det har jag gjort på diverse bilar. Eller brickor som man slipat eller svetsat på material på. Så halva brikan haft en tjock lek och andra halvan en annan.
Rätt bökigt med brickor och andra små lösa delar när det är trångt mellan grenrören.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
lowsnuff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: tor dec 25, 2014 2:46 pm

Re: bygga eget insug/grenrör

Inlägg av lowsnuff »

tack för alla svar. ja det kanske blir att bygga på original insug för att se om det fungerar till att börja med. sen var jag ju sugen på att göra extraktor, så två flugor i en smäll gör man ju en fläns för både och. är ju nån öppning mellan insug (precis under fästet till förgasaren) och grenrör också, så där måste man ju göra en liten blockeringsplatta om man ska köra på originalgrenrör till ett kapat insug.

tack dennis M, jag tror det kommer sitta fint med 34 eller 36mm förgasare. vad har du för pris och vad är det du har?

//Dennis
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: bygga eget insug/grenrör

Inlägg av Steve »

Anders_Karlsson skrev:
loop skrev:Går väl att shimsa. Det har jag gjort på diverse bilar. Eller brickor som man slipat eller svetsat på material på. Så halva brikan haft en tjock lek och andra halvan en annan.
Rätt bökigt med brickor och andra små lösa delar när det är trångt mellan grenrören.
Brickor, mellanlägg och sånt går ju att svetsa fast om man är orolig för det problemet
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar